آیا تمجید از شیطان توسط محمدعلی طاهری حقیقت دارد ؟

0 41

 به نقل از قرآن کریم، وقتی خداوند به همگان فرمان داد در مقابل حضرت آدم (علیه‌السلام) سجده کنند، شیطان سجده نکرد خداوند در چند جای قرآن فرمود: «أَبی‏ وَ اسْتَکبَرَ وَ کانَ مِنَ الْکافِرینَ [بقره/۳۴] سر باز زد و تکبّر ورزید، و از زمره‌ی کافران شد» و «قالَ فَاخْرُجْ مِنْها فَإِنَّکَ رَجیمٌ [حجر/۳۴] گفت: پس از بهشت بیرون شو، چرا که تو مطرود رانده شده هستی» و «وَ إِنَّ عَلَیْکَ اللَّعْنَهَ إِلی‏ یَوْمِ الدِّینِ [حجر/۳۵] و بر تو تا روز جزا لعنت باد» و «فَسَجَدُوا إِلاّ إِبْلیسَ کانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ [کهف/۵۰] پس همه سجده کردند مگر ابلیس که از جنّیان بود و از فرمان پروردگارش تمرّد کرد» و «اِنَّ الشَّیطانَ کانَ لِلرَّحْمنِ عَصِیاً [مریم/۴۴] همانا شیطان پیوسته در مقابل پروردگار رحمن عصیانگر بوده و هست» به همین دلیل خداوند آن را کافر، رجیم، ملعون، فاسق، عصیانگر و… نامید؛ اما عرفان حلقه درباره‌ی «شیطان» نگاهی همسو با برخی از فِرَق شیطان‏‌گرا و آیین‌های انحرافی دارد.
سرکرده‌ی عرفان حلقه شیطان را موجودی موحّد، فریب‌خورده از طرف خداوند، مأمور امر الهی و… معرفی می کند و تلاش می‌‏کند که او را از گناه تمردش تبرئه کند و شرارت‌‏خواهی وی را از اذهان دیگران بزداید. طاهری در کتاب «موجودات غیر ارگانیک» عدم سجده‌ی شیطان را این گونه توجیه می‌کند: «برای به وجود آمدن چرخه‌ی جهان دوقطبی (مَلَک جاری‌کننده‌ی قانون تضاد)، وجود عامل تضاد ضرورت داشت و برای این منظور، ابلیس به فرمان سجده بر آدم اعتنا نکرد و این وظیفه را انجام داد.»[1] یا در فایل صوتی که از او منتشر شده است و در بسیاری از سایت‌‏ها وجود دارد، عنوان می‌‏کند: «شیطان اول موحد عالم است؛ چون به غیر خدا اصلاً سجده نکرد.»
همچنین اضافه می‌کند: «خدا با خلقت آدم، خواست شیطان را آزمایش کند. اگر شیطان سجده می‌‏کرد، خدا به او می‌‏گفت که مگر به تو نگفتم به غیر من سجده نکن.»
وی نوشته است: «خداوند به ابلیس مأموریت داد که به فرمان سجده بر آدم اعتنا نکند و او نیز این مأموریت را پذیرفت و برخلاف ملائکی که بر آدم سجده کردند، از فرمان سجده سرپیچی کرد و به اذن خداوند تا پایان سیر او در جهان دوقطبی، به سجده در برابر وی در نخواهد آمد؛ یعنی تا مقطع معلومی بر سر نقش خود پابرجا خواهد بود.»[2]
معلوم نیست بنیان‌گذار عرفان حلقه دستور جدا و امر مجزای خداوند برای شیطان را از کجا آورده است که حکم موحد بودن و شایسته‌ی تقدیر بودن شیطان را صادر کرده؟[۳]

پی‌نوشت:

[۱]. محمدعلی طاهری، موجودات غیر ارگانیک، بی‌تا، بی‌جا، ص ۱۴.
[۲]. محمدعلی طاهری، انسان و معرفت، ۱۳۹۰، بی‌جا، ص ۲۱۸.
[۳]. سعید صدری، رهزن عرفان، نشر ذکری، ۱۳۹۵، ص ۸۰.

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.