منظور از آیه ی بیداری چیست ؟
با سلام و عرض ادب
در مورد پرسش شما باید عرض کنم که در احادیث توصیه شده است که، برای بیدار شدن در وقت معین، دو آیه آخر سوره کهف خوانده شود و منظور از آیه بیداری همین آیات می باشد.
عن ابن عباس أنه قال له(رسول الله) رجل: "إنی أضمر أن أقوم ساعه من اللیل فیغلبنی النوم، فقال: (إذا أردت أن تقوم أی ساعه شئت من اللیل فاقرأ إذا أخذت مضجعک:" قُلْ لَوْ کانَ الْبَحْرُ مِداداً لِکَلِماتِ رَبِّی لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ کَلِماتُ رَبِّی وَ لَوْ جِئْنا بِمِثْلِهِ مَدَداً قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحى إِلَیَّ أَنَّما إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَهِ رَبِّهِ أَحَداً ، کهف ۱۰۹ و ۱۱۰.(۱)
و فی الکافی عن الصّادق( علیه السلام) ما مِن عَبد یَقرَأُ آخِرَ الکَهفِ عِندَ النَّّومِ الّا تَیَقََّظُ فِی السّاعَهِ الَّتی یُرِیدُ؛ (۲) از حضرت امام صادق (ع) نقل شده است که فرمود: هیچ بندهاى نیست که وقت خواب، آخر سوره کهف را بخواند، مگر آن که هر وقتى را که بخواهد، بیدار شود».
تجربیات زیادی از اشخاص بسیاری نقل شده است که حقانیت فرمایش امام و اعجاز قرآن را ثابت و محقق داشته است؛ اما دیده بصیرت باید داشت تا حقایق را کاملاً دریافت کرد. (۳)
منابع:
۱. تفسیر روح البیان، ج ۵، ص ۳۱۶؛ الجامع لأحکام القرآن، ج ۱۱، ص ۷۲.
۲. فیض کاشانى، ملا محسن، تفسیر الصافى، انتشارات الصدر، تهران، ۱۴۱۵ ق، نوبت دوم، تحقیق: حسین اعلمى، ج 3، ص ۲۷۰؛ علامه طبرسی، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، مترجمان، انتشارات فراهانى، تهران، ۱۳۶۰ ش، نوبت اول،تحقیق: رضا ستوده، ج15، ص ۱۳۸؛ کلینی، اصول کافى، ترجمه مصطفوى، سید جواد، کتابفروشى علمیه اسلامیه، تهران، نوبت اول، ج ۴، ص ۳۱۶.
۳. حسینى شاه عبدالعظیمى، حسین بن احمد، تفسیر اثنا عشرى، انتشارات میقات، تهران، ۱۳۶۳ ش، نوبت اول، ج 8، ص ۱۳۷.
منبع: پرسمان