ازدواج و معامله با اکراد
ازدواج و معامله با اکراد
بسم الله الرحمن الرحیم
بعد از انتشار این پست که (( کرد ها از جن هستند؟ )) در مورد شبهه جن بودن برادران کُرد،یکی از دوستان که ظاهرا از برادران اهل سنت بودند شبهه ای را مطرح شد که شاید برای عده ای هم بوجود آمده باشد.بنابراین تصمیم گرفتم به صورت مفصل به آن پاسخ دهم.
اصل شبهه:
سلام
مطلبتون قشنگ بود اما نادرست!
اگه واقعا این روایتها این قدر ضعیفند و قابل استناد نیستند پس چرا بزرگان رافضی به استناد این روایات ازدواج و معامله با کردها رو مکروه دانسته اند؟
لطفا اینو جواب بدید؟
اسلام در زمینه معاملات احکام و قوانین بسیار دقیقی وضع نموده(همینطور در سایر بخش ها) که هر کدام دارای حکمت خاص خود است.
در همین رابطه معامله با بعضی اشخاص و گروه ها مکروه اعلام شده.کراهت به این معناست که ترک معامله با این اشخاص و گروه ها بهتر است.اما معامله با ایشان حرام نیست.
از جمله این افراد:
۱. ستمگران:علامه حلی فرموده اند:
مسأله ۶۴۴: و یکره معامله الظالمین، لعدم تحرّزهم عن المحرّمات.(۱)
معامله با ستمگران مکروه است زیرا از محرمات دوری نمیکنند(لا ابالی هستند)
۲.انسان های فرومایه ای که در قید و بند قول و قرارشان نیستند (به قول معروف بعد از معامله دبّه در می آورند)
کذا تکره معامله السفله و الأدنین و المحارفین،(۲)
۳.انسان هایی که بیماری های واگیر دار دارند (از قبیل جزام)
و کذا تکره معامله ذوی العاهات (۳)
۴.کفار اهل ذمه (از قبیل مسیحیان و یهودیان)
و کذا تکره معامله أهل الذمه(۴)
در بعضی از روایات قاعده کلی ارائه شده:
و عده اخبار عن أبی عبد اللّه علیه السلام قال: لا تخالطوا و لا تعاملوا الا من نشأ فی خیر
امام صادق فرمودند:معاشرت و معامله با کسانی بکنید که منشأ خیر اند.
در مورد کردها بیان چند نکته ضروری است:
الف-عده کمی از علمای شیعه فتوا به کراهت معامله با کردها داده اند.چنانکه مرحوم صدر می فرماید:
…لم یثبت عمل المشهور بهذه الروایات، إذ قل من تعرض لهذه الفتوى من المتقدمین و المتأخرین من الفقهاء. فکیف یثبت عمل المشهور بها و فتواهم على طبقها.(۵)
از متقدّمین و متأخرین علمای شیعه کمتر کسی به کراهت معامله با ایشان فتوا داده پس نظر مشهور بر کراهت نیست.
ب-همان عده هم منظورشان همه کردها نبوده بلکه معامله با همان گروهی که در روایت مورد سؤال بوده اند،مکروه است.
مرحوم سبزواری صاحب کفایهالاحکام بعد از نقل روایت مربوط به مطلب فرموده:
المحمول على البعض منهم (۶)
این روایت مربوط به همه کردها نیست بلکه منظور عده ای از ایشان بوده است.
ج-علت کراهت معامله با همین گروه هم داشتن نژاد خاص نبوده است بلکه دلایل دیگر داشته.به عنوان مثال به کلام علمای شیعه دقت کنید:
و الأکراد طائفه مشهوره.دلیل کراهه معاملتهم مطلقا عدم خلوص من یعاملهم من أذى بسببهم(۷)
مرحوم مقدس اردبیلی دلیل کراهت معامله با کرد هایی که در روایت آمده را اینچنین بیان کرده:
زیرا کسی که با این گروه معامله میکند ازآزارو اذیت ایشان در امان نیست.(ظالم اند)
و علّل ابن إدریس بأنّهم لا بصیره لهم لترکهم مخالطه الناس و ذوی البصائر(۸)
مرحوم شهید اول در کتاب دروس علت کراهت معامله با این گروه را از زبان مرحوم ابن ادریس بیان کرده:
این گروه بصیرت نداردند زیرا از معاشرت با مردم و دانشمندان دوری می کنند.
د- مشهور علمای شیعه به طور کلی این مسأله را رد کرده اند چون اولا روایاتش سند ضعیفی دارد و ثانیا به فرض صحت سند مربوط به گروه خاصی بوده که بعد از ظهور اسلام و نفوذ ایمان در دلهای آنها،منقرض شده اند.شما میتوانید به رساله های توضیح المسائل موجود رجوع کنید.
کلامی از مرحوم صدر:
النتیجه:هی أنه لم یثبت أن الأکراد قوم من الجن. کما لم یثبت حرمه و لا کراهه معاملتهم و لا مناکحتهم. بل هم کغیرهم من الناس تنطبق فی حقهم و فی حق غیرهم القواعد الفقهیه الشرعیه الاعتیادیه(۹)
نتیجه بحث اینکه اولا ثابت نشده که کردها طائفه ای از جن باشند ثانیا حرمت یا کراهت معامله و ازدواج با ایشان ثابت نشده بلکه این گروه از مردم مانند سایر انسان ها هستند...
ایشان در جلد ششم کتاب ماوراءالفقه فصل جداگانه ای را به بررسی این مسأله اختصاص داده است.
در پایان لازم است از علمای مبرّز خطه کردستان و کرمانشاه یادی کنیم.از امثال آیت الله کرّوسی (بیجاری) و آیت الله نجومی (کرمانشاهی)
و همچنین علماء اهل سنت خطه کردستان به خصوص شهیدان راه فضیلت جناب شهید ماموستا شیخ الاسلام و شهید ماموستا برهان عالی که در راه برپایی حکومت اسلام در این خطه جان خود را فدا کردند (روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد)
پی نوشت: اکراد
۱.تذکره الفقهاء (ط-الحدیثه)، ج۱۲، ص: ۱۳۷
۲.تذکره الفقهاء (ط-الحدیثه)، ج۱۲، ص: ۱۳۷
مرحوم مقدس اردبیلی رحمه الله فرموده: اکراد اکراد اکراد اکراد اکراد
جمع ادنى أو دنى، و فسر بأنه لا یبالی بما قال و لا بما قیل فیه. و ذووا العاهات هم الذین فیهم عیوب مثل الجذام و البرص و العمى و العرج و غیرها.( مجمع الفائده و البرهان فی شرح إرشاد الأذهان، ج۸، ص: ۱۲۸)
۳.تذکر|الفقهاء،ج۱۲،ص۱۳۸
۴.تذکرهالفقهاء،ج۱۲،ص۱۳۸
۵.ماوراءالفقه،ج۶،ص۲۲۵
۶. مهذب الأحکام (للسبزواری)، ج۲۴، ص: ۲۰
۷ مجمع الفائده و البرهان فی شرح إرشاد الأذهان، ج۸، ص: ۱۲۸
۸.. الدروس الشرعیه فی فقه الإمامیه، ج۳، ص: ۱۸۰
۹. ماوراءالفقه،ج۶،ص۲۲۹
اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
منبع: پایگاه اینترنتی رهروان ولایت