آیا جادوی جادوگران و سحر ساحران در زندگی افراد تاثیر میگذارد؟
آیا جادوی جادوگران و سحر ساحران در زندگی افراد تاثیر میگذارد؟
آیا افرادی وجود دارند که با دعا و افسون بتوانند باعث جلوگیری از کاری شوند ؟
«نفاثات» از «نفث» در اصل به معنای ریختن مقدار کمی از آب دهان است از آن جا که این کار با دمیدن انجام می گیرد، به معنای «دمیدن» هم بیان شده است.
درباره «نفاثات» در آیه ۴ سوره فلق چند احتمال داده شده است:
۱. آیه به زنانی اشاره دارد که مطالبی را می خواندند و آن را در گره ها می دمیدند تا به وسیله آن سحر نمایند.
۲. آیه به زنانی اشاره دارد که با محبت زیاد و صحبت های وسوسه آمیز، مطالبی را در گوش شوهران خود «یا دیگران» می گفتند و آنان را در انجام کارهای مثبت سست می کردند.
۳. احتمال دارد «نفاثات» تمام وسوسه ها، سخن چینی ها، و… را شامل شود؛ بنابراین هر کدام از این ها باشد باید از شر آنها به خدا پناه برد.
پیشینه سحر و ساحران:
در این که سحر از چه تاریخی بوجود آمد، بحث فراوان است. این قدر می توان گفت که سحر از زمان های خیلی قدیم در میان مردم رواج داشته است،
ولی تاریخ دقیقی برای آن در دست نیست و نیز نمی توان گفت چه کسی برای نخستین بار جادوگری را به وجود آورد (تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی، ج ۱، ص ۲۷۷).
آنچه که از آیات قرآن بر می آید این است که سحر در شهرهای کهن همانند کلدان و مصر در زمان حضرت موسی و فرعون
و پیش از آن در زمان حضرت نوح (ذاریات، ۵۲) رواج داشته است (تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی، ج ۵، ص ۶۸۸).
سحر ساحران از نظر قرآن کریم و احادیث:
سحر و جادو از نظر قرآن کریم و احادیث واقعیت دارد.
به این امر در آیه ۱۰۲ سوره بقره و ۴ سوره فلق اشاره شده است. از این آیات و برخی روایات استفاده می شود که برخی از سحرها واقعا اثر گذارند.
همچنان که آیه ۱۰۲ سوره بقره می فرماید: مردم سحرهایی را فرا می گرفتند که میان مرد و همسرش جدایی می افکند.
علامه طباطبایی در وجود داشتن چنین اموری می فرمایند:
«… در این میان افعال خارق العاده دیگری است که مستند به هیچ کدام از سبب از اسباب طبیعی و عادی نیست،
مانند خبر دادن از پنهانی ها و مانند ایجاد محبت یا دشمنی و گشودن گره ها و گره زدن ها
و خواب کردن و احضار و حرکت دادن اشیاء با اراده و از این قبیل کارهایی که مرتاض ها انجام می دهند که به هیچ وجه قابل انکار نیست
یا خودمان بعضی از آنها را دیده ایم و یا برایمان آن قدر نقل کرده اند که دیگر قابل انکار نیست».
تأثیر تکوینی سحر به اذن خداوند:
یکی از اصول اساسی توحید، این است که همه قدرت ها در این جهان از قدرت پروردگار سرچشمه می گیرد،
حتی سوزندگی آتش و برندگی شمشیر بی اذن فرمان او نمی باشد.
منتها مفهوم این بیان مجبور بودن افراد در کار خود نیست.
توضیح این که:
جهان آفرینش، جهان اسباب و مسببات است. البته برخی سبب ها مادی است و برخی غیر مادی است.
اراده حکیمانه خداوند بر این تعلق گرفت که هر پدیده و حادثه ای از علت ویژه خود صادر گردد
و درعین حال، نظام علت و معلول ها همگی به خدا منتهی میشود و از او قدرت و نیرو می گیرند.
او است که سبب را می آفریند و به آن قدرت و نیرو می بخشد و آن را برای ایجاد معلول ویژه خود آماده می سازد.
در حقیقت مؤثر واقعی، در تمام نظام جهان یکی است و نظام جهان که به صورت اسباب و مسببات جلوه گری دارند،
همگی از او استمداد میگیرند و به او منتهی می شوند (اصالت روح، ایت الله سبحانی، ص ۲۴۱، مؤسسه امام صادق).
در تأثیر سحر ساحران و جادو نیز وضع چنین است.
خداوند متعال با قدرت خویش، چنین اراده و نیرویی را در افراد به ودیعت نهاد.
انسان ها با بهره گیری از این اراده و تقویت آن می توانند به کارهای شگفت انگیزی دست زنند.
برخی مانند اولیای خداوند از آن نیرو و در مسیر مناسب، استفاده می کنند و عده ای دیگر، با سوء استفاده از آن به کارهای ناشایست اقدام می کنند؛
پس، در واقع اصل وجود این نیرو در نهاد آدمی از آن خداوند و به فرمان او است،
منتها چگونگی بهره گیری از آن به عهده خود انسان است و او در چگونگی بهره گیری از آن مسئول است.
تعلیم و اشاعه سحر:
از نظر فقهی تعلیم و تعلم سحر – به جز برای بی اثر کردن سحر ساحران – حرام است.
شایان ذکر است:
گرچه سحر و جادو واقعیت دارد ولی نیامدن خواستگار برای دختر اصلا دلیل بسته شدن بخت نمی باشد
غالب آنچه امروزه در میان مردم در این باره شایع است بی اساس میباشد
و اکثر کسانی که به این امور میپردازند کلاه بردارانی هستند که از این طریق قصد اخاذی و پر کردن جیب خود را دارند.
ولی اگر بر فرض موردی پیدا شد که سحری در کار بود راههایی برای بطلان آن وجود دارد:
از جمله:
۱- استعاذه به خداوند و تلاوت سورههای فلق و ناس.
۲- تلاوت و نگارش آیات ۷۵ تا ۸۲ سوره یونس.
۳- دعا وتضرع به درگاه خداوند.
۴- درخواست دعا از اولیای واقعی خداوند.
۵- صدقه.