برگزاری مراسم عیدالزّهرا جایز نیست

آیا برگزاری جشن نهم ربیع الاول یا همان عیدالزهرا صحیح است ؟
0 73

نهم ربیع روز پس از شهادت امام حسن عسکری(علیه‌السلام)، و آغاز امامت قطب عالم امکان امام زمان(علیه‌السلام) است[۱]؛ هر چند درگذشته به مناسبت سالروز ولایت امام زمان(علیه‌السلام) و به درک واصل شدن عمر بن سعد در این روز، جشن‌هایی برگزار می‌شده است. امّا برگزاری مجالسی با عنوان «عیدالزهرا» و «عمرکشان» به مناسبت قتل عمر بن خطاب از سوی برخی افراطیون، به اسم تشیّع، بیشترین خسارت را به مکتب راستین اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و وحدت مسلمانان وارد می‌کند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی صحنه‌هایی از این مجالس به اصطلاح مخفیانه گرفته می‌شود و بلافاصله در دنیا به اسم شیعه پخش می‌گردد. این امر، نگرانی بسیاری از مراجع و بزرگان تشیّع را در پی داشته است.

در حالی‌که اصلاً خلیفه دوم در این روز به قتل نرسیده و در هیچ منبع معتبر تاریخی از قتل او در نهم ربیع‌الاول سخن به میان نیامده است، بلکه منابع تاریخی حاکی از آن است که او در ذی‌الحجه توسط ابولولو به قتل رسیده است.[۲]

از طرفی عمر بن سعد از قاتلان امام حسین(علیه‌السلام) در این روز به درک واصل شده است[۳]، درگذشته شیعیان به مناسبت مرگ او، جشن‌هایی را برگزار می‌کردنند، امروزه به جهت تشابه این دو اسم، این روز را به عمر بن خطاب نسبت می‌دهند.

بزرگان و مراجع تقلید شیعه همواره این مجالس را محکوم کرده‌اند؛ امروزه نیز این مراسم از سوی مراجع تقلید و نیروی انتظامی قدغن است؛ آیت‌الله محمدتقی بهجت درباره برگزاری مجالس به مناسبت حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) توصیه به بیان فضایل اهل‌بیت(علیهم‌السلام) بویژه حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) داشتند. وی همچنین درباره عیدالزهرا فرمودند: «چه بسا این کارها موجب اذیّت و آزار و یا قتل شیعیانی که در بلاد و کشورهای دیگر در اقلیت هستند، گردد در این صورت اگر یک قطره خون از آن‌ها ریخته شود ما مسبّب آن و یا شریک جُرم خواهیم بود».

آیت الله خامنه‌ای در این‌باره می‌گوید: «بعضی‌ها دارند به نام فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) این کار را می‌کنند. در حالی‌که فاطمه‌زهرا (سلام‌الله‌علیها) راضی نیست. این همه زحمت برای این انقلاب کشیده شد… یک نفری که معلوم نیست تحت تأثیر کدام محرّکی واقع شده، به نام شاد کردن دل فاطمه‌ زهرا(سلام‌الله‌علیها)، کاری بکند که دشمنان حضرت فاطمه‌زهرا(سلام‌الله‌علیها) را شاد کند».

امام‌خمینی(قدّس‌سرّه) برای نخستین بار این جریان را محکوم کرد. آیت‌الله بروجردی، آیت الله سیستانی و دیگر مراجع تقلید نیز نسبت به برگزاری چنین مجالسی هشدار دادند.[۴]

از همه اینها که بگذریم در برخی این مجالس، مطالبی گفته می‌شود که با اعتقادات شیعه در تضاد است[۵] از آن جمله می‌توان به «روز رفع القلم» اشاره کرد. آیت‌الله مکارم شیرازی در پاسخ استفتائی درباره حدیث رفع القلم می‌فرماید: اوّلًا: روایتی با عنوان رفع قلم در آن ایام مخصوص، در منابع معتبر نداریم. روایت مزبور از نظر سند اعتباری ندارد. ثانیاً: بر فرض، چنین چیزی باشد(که نیست) مخالف کتاب خدا و سنّت است و چنین روایتی قابل پذیرفتن نیست، و حرام و گناه در هیچ زمانی مجاز نیست، و نباید به نام مقدّس اهل‌بیت‌(علیهم‌السلام) مجالس مشتمل بر گناه تشکیل داد. رفع قلم مخصوص به کودکان نابالغ و دیوانه‌ها و حالت خواب است، و‌ معاذالله که ائمه معصومین(علیهم‌السلام) اجازه ارتکاب گناه به افراد در این ایام یا غیر این ایام داده باشند…».

آیت الله تبریزی هم در مورد این روایت معتقد است: «روایت مزبور صحیح نیست و فرقی بین ایام نیست و معصیت، معصیت است».

آیت الله صافی نیز در مورد روز ۹ ربیع معتقد است: «این روز با سائر ایام در این جهت فرقی ندارد و مورد رفع القلم نیست».[۶]

بنابراین برگزای چنین مجالسی سندی در مذهب تشیع ندارد، به ویژه هنگامی که با حرامی دیگر آمیخته شود، یا سبب ریختن خون شیعه‌ای در گوشه‌ای از این کره خاکی گردد.  مشاهده نظر مراجع تقلید نسبت به عیدالزهرا

مطالعه بیشتر: کتاب نهم ربیع، خسارت‌ها و جهالت‌ها نوشته مهدی مسائلی، نشر وثوق، چاپ دوم، ۱۳۸۷ش.

_______________
پی‌نوشت:
[۱] مفید، الارشاد، ص۵۱۰.
[۲] مرُوج الذَهب، مسعودی، ج۲، ص۱۳۵۲؛ تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۱۵۹؛ تاریخ مدینه، ابن شَبه، ج۳، ص۸۹۵ ، ۹۴۳؛ تاریخ خلیفه بن خیاط، ص۱۰۹؛ أخبار الطوال، ص۱۳۹؛ تاریخ کبیر، بخاری، ج۶، ص۱۳۸؛ المصنف، ابن أبی شیبه، ج۸، ص۴۱؛ تاریخ طبری، ج۳، ص۲۶۵؛ فتوح، أحمد بن أعثم کوفی، ج۲، ص۲۳۲۹؛ مسند احمد، ج۱، ص۵۵؛ طبقات الکبری، ابن سعد، ج۳، ص۳۶۴؛ أنساب الأشراف، بلاذری، ج۱۰، ص۴۳۹؛ المعجم الکبیر، طبرانی(متوفی ۳۶۰)، ج۱، ص۷۰؛ البدء و التاریخ، مطهر بن طاهر مقدسی، ج۵، ص۱۹۱؛ تاریخ مدینۀ دمشق، ابن عساکر، ج۴۴، ص۱۴؛ اُسدالغابه، ابن اثیر، ج۴، ص۷۷، و… .
[۳] مجلسی، زاد المعاد، ص۲۵۸.
[۴] کتاب نهم ربیع، جهالت‌ها و خسارت‌ها، ص۱۰۳-۱۱۹.
[۵] همان، ص۳۵.
[۶]همان، ص۱۰۳-۱۱۹.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.