آیا سحر و طلسم و دعای خیر یا شر تأثیر دارند؟
سوال کاربر : آیا سحر و طلسم و دعای خیر یا شر تأثیر دارند؟ این که میگویند جن و شیطان را بر آدم مسخّر میکنند، درست است؟ چگونه میتوان از آنها دفع شر نمود؟
پاسخ:
بعضی گمان میکنند طلسم و سحر جز خرافات هستند و وجود خارجی ندارند.
این در حالی است که از میان فرقه های مسلمان تنها “معتزله” سحرا را دارای حقیقت نمیدانند و آن را سراسر تخیل محض میشمارند
زیرا معتقدند که اگر برای سحر حقیقت قائل شویم، به نوعی در کار معجزه خلل وارد شده و زبانی به کفر گشوده ایم.
اما جمهور مفسران با استناد به ظواهر قرآن آن را امری حقیقی میدانند و بین معجزه و سحر تفاوت قائل میشون
(دانشنامه قرآن کریم، بهاءالدین خرمشاهی، ج ۲، ذیل عنوان سحر نیز ر. ک به: تفسیر نمونه، ج ۱، ص ۳۶۷ به بعد)
کلمه سحر بیش از پنجاه بار در معانی گوناگون و دانش (دانش، دروغ چشم بندی، جادوی مؤثر، دیوانگی، رویگردانی از حق) در قرآن کریم به کار رفته
که یکی از معانی آن سحر مؤثری است که آیه ۱۰۲ بقره آن را تأیید میکند:
“واتّبعوا ما تتلوا الشیاطین علی ملک سلیمان و ما کفر سلیمان ولکن الشیاطین کفروا. یعلّمون الناس السحر
و ما اُنزل علی الملکین ببابل هاروت و ماروت و ما یعلّمان من أحد حتی یقولا انما نحن فتنه فلا تکفر فیتعلمون
منهما ما یفرّقون به بین المرء و زوجه و ما هم بضارّین به من أحد الا باذن الله و یتعلمون ما یضرهم و لا ینفعهم…”
در این آیه تصریح شده که مردم از شیاطین سحر می آموختند و یکی از موارد سحر چیزهایی بود که میان زن و شوهر جدایی میانداخت.
با این بیان معلوم میشود که در تأثیر سحر و طلسمات نمیتوان شک کرد.
اما این بدان معنا نیست که هرکس کتابی قدیمی در دست گرفت و ریش بلند و عبای درشت و کلاهی بر سر گذاشت و چیزی روی کاغذ نوشته
میتواند سحر کند یا طلسمی کارآمد بنویسد. چنان که از قرآن برمیآید.
سحر و جادو معجزه نیست، بلکه یک نوع علم است که همه میتوانند فرا بگیرند و مخصوص دانشمندان یا طبقه خاصی نیست
وگرنه تعبیر “ناس” در آیه نمی آید، به شرط این که این علم از فرد آگاه فراگرفته شود.
نوعی دیگر از سحر، سحر تخییلی است، به این معنا که ساحر با تصرف در قوه بینایی یا شنوایی چیزهایی را در نظر آنان جلوه میدهد.
مثلاً ریسمان را به شکل مار جلوه میدهد؛ کاری که جادوگران فرعون در برابر حضرت موسی (ع) انجام دادند.
در مناطق مختلف کشور عدهای از این راه به کسب درآمد میپردازند و مردم ساده دل آنها را باور میکنند
در حالی که نویسنده سحر و طلسم و جادو، اولین و ابتدایی ترین آگاهی را درباره نگارش این چیزها نداشته و مثلاً با خودکار معمولی به نوشتن جادو پرداخته است.
در مورد قسمت دوم سوال شما که به تحضیر و تسخیر جن اشاره دارد، باید بگوییم اصل مسئله قابل تردید نیست و این هم در زمره علوم غریبه است
ولی باز در مورد این که چه کسی این توانایی و آگاهی را دارد، باید شک کرد.
در مورد نحوه رهایی از شرّ آنها سؤال کرده اید. اتفاقاً در ادعیه ما بخشی با نام “عوذات” وجود دارد.
عوذات به معنای پناهگاهها یا به تعبیری طلسمات خیر است که انسان را از آفاق و بلیات دور نگه میدارد.
عوذات دفع حیوانات وحشی یا سمی مثل شیر و مار و عقرب و…، تعویذات مربوط به دفع شر شیاطین و شرّ چشم زخم و دفع حسود و دشمن
عوذات مربوط به دُزد یا برای حفظ مال یا گم نشدن آن و… مقداری از این ادعیه در کتاب شریف مفاتیح الجنان آمده است که میتوانید به آنها رجوع کنید.
اگر قصد و امید به تأثیر خوانده شود، به خواست خداوند میتوانند مؤثر واقع شوند.
احکام در باب سحر و طلسم
منبع : سامانه پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی