طریقه انجام غسل جبیره چیست؟
جبیره ، هر چیزی که هنگام وضو یا تیمم، بر محل زخم، شکستگی، سوختگی یا عضو دردمند میگذارند مانند پارچه، چسب، نوار، پنبه، دارو، گچ یا چوب شکسته بندی.
در منابع فقهی، احکام جبیره معمولاً در باب وضو مطرح میشود. جبیره یا در اعضایی است که هنگام وضو شسته میشوند (صورت و دستها) یا در اعضایی است که مسح میشوند. در فرض نخست، اگر آب برای زخم ضرر ندارد باید به گونهای آب را به عضو موردنظر رساند، مانند برداشتن جبیره یا فروبردن عضو جبیرهای در آب یا تکرارِ ریختن آب؛ و اگر رساندن آب ضرر دارد باید با دستِتر روی جبیره را مسح کرد.
در فرض دوم، یعنی در صورتی که جبیره در اعضایی باشد که هنگام وضو بر آنها مسح میشود، نظر مشهور فقهای شیعه و اهل سنّت آن است که در صورت امکان، جبیره برداشته شود و روی زخم مسح گردد. اگر مسحِ زخم ممکن نباشد، مسح جبیره واجب است و اگر این کار هم ممکن نباشد، مسح بر جبیره ساقط و تیمم به وضو ضمیمه میشود.
حکم جبیره در غسل همانند حکم آن در وضو است و بر آن ادّعای اجماع شده است. برخی بین جراحت و زخم و بین شکستگی تفصیل داده، در زخم قائل به تخییر بین تیمم و غسل و در شکستگی قائل به تعین غسل و مسح بر جبیره شدهاند و در فرض عدم امکان مسح، تیمّم را واجب دانستهاند
در این باره نیز اختلاف است که آیا در غسل جبیره، غسل ترتیبی واجب است یا غسل ارتماسی نیز صحیح میباشد؛ و نیز بنابر کفایت غسل ارتماسی در وجوب مسح بر جبیره در زیر آب و عدم وجوب آن، اختلاف است
تیمّم جبیره:هرگاه بر مواضع تیمّم، جراحت و زخمی وجود داشته باشد، حکم آن همانند حکم وضوی جبیره است. بدین معنا که در صورت امکانِ برداشتن جبیره، آن را برمیدارد و در صورت عدم امکان، بر جبیره مسح میکند
خلاصه
الف) جبیره به آن چیزی کهروی زخم یا شکستگی را با آن میبندند، میگویند. و طریقه آن این است کهبعد از نیت صورت و جاهایی که سالم است به طور معمولی وضو میدهند ومیشویند و آن قسمتی که شکسته یا زخم است در صورتی که روی آن گچ پاکاست به نیت وضو دستتر را از بالا به پایین روی آن میکشند و اگر روی آننجس است یک پارچه پاکی روی آن میکشند و دستتر را روی پارچهمیکشند البته اگر شکستگی یا زخم روی همه اعضای وضو باشد باید تیممنماید و اگر خودش نمیتواند تیمم کند نایب بگیرد تا او را تیمم بدهد.
ب) غسل هم مثل وضو است و تنها فرقش این است که باید به همه بدنآب را برساند.
ج) با غسل جبیرهای تمام کارهایی که با غسل معمولی انجام میدهندمیتوان انجام داد ودر احکام فرقی بین جبیره و غیر جبیره نیست.