با توجه به تساوی حقوق زن و مرد در اسلام چرا زنان از ارث کمتری نسبت به مردان برخورداند؟

0 32

 پیش از اسلام، چه در سرزمین عربستان و چه در سرزمین‏های دیگر اصولاً هیچ حقوقی برای زنان قرار نمی‏دادند، از جمله آن‏ها را از ارث محروم می‏دانستند، چون معتقد بودند دختر متعلق به دیگران است و سرانجام باید به خانه دیگران برود. هنگامی که آیات ارث زنان مطرح شد، برای اعراب و مسلمانان باعث تعجب شد. در عین حال نباید ارث را که یک مسئله حقوقی و اقتصادی است، با شخصیت زنان و فضایلی که می‏توانند کسب کنند (که در آیات قرآن با مردان یکسان دانسته شده‏اند) خلط کرد. 
وضع خاص ارثی زن، معلول وضع خاصی است که زن از لحاظ مهر و نفقه و غیره دارد. اسلام به موجب دلایلی، مَهر و نفقه را اموری لازم و مؤثر در استحکام زناشویی و تأمین آسایش خانوادگی و ایجاد وحدت میان زن و شوهر دانسته است و چون مهر و نفقه بر عهده مرد می‏باشد، قهراً از بودجه زندگی زن کاسته شده و تحمیلی از این رو بر مرد شده است. اسلام می‏خواهد این تحمیل را از طریق ارث برای مردان جبران بکند. از این رو برای مرد دو برابر زن سهم الارث قرار داده است.(۱) 
بنابراین قانون ارث زن و مرد با قوانین دیگر از جمله قرار دادن مخارج زن و فرزندان بر عهده مرد و مسئولیت سنگین اداره زن و فرزندان بر عهده مردان باید در مجموع محاسبه گردد. اسلام از نظر حقوقی هیچ وظیفه‏ای برای زن در خانه شوهر قائل نیست و حتی غذا درست کردن، شستن لباس‏ها، نگه داری بچه‏ها و شیر دادن به آنان را از دوش زنان برداشته و آن‏ها را جزء نفقه محسوب نموده و مسئولیت آن‏ها را برای مردان دانسته است، یعنی بر زنان در این گونه موارد تکلیفی قرار نداده است. 
هم چنین مسئله اداره امنیّت زن و فرزندان و امنیت جامعه را بر دوش مردان نهاد. 
ولی به جبران این مسئولیت‏ها که بر مرد روا داشته، سهم ارث و دیه او را بیشتر از زن قرار داده است، تا تعادل نسبی بر قرار شود. بنابراین قوانین اسلام را باید در رابطه با یکدیگر مقایسه و محاسبه و سبک و سنگین کنیم، نه این که فقط به طور یک جانبه به مسئله ارث بپردازیم. اگر قوانین را در مجموع ملاحظه کنیم، می‏بینیم نه بر مرد ظلم شده و نه بر زن. اگر ملاحظه بفرمایید مردی که دارای یک پسر و یک دختر است، از دنیا برود، پسرش دو برابر دخترش ارث می‏برد، اما پسر باید به دنبال خرجی دادن به زن و فرزندان برود، ولی دختر چنین نیست. دیگران به خواستگاری او می‏آیند و با دادن مهریه و نفقه و هزینه زندگی او را اداره می‏کنند. 
برای مطالعه و اطلاع بیشتر در این گونه مسائل می‏توانید به مجله "کتاب نقد" شماره ۱۲ مراجعه نمایید. 
پی نوشت‏ها: 
۱. شهید مطهری، مجموعه آثار، ج ۱۹، نظام حقوق زن در اسلام، ص ۲۳۳ به بعد. 

منبع : سامانه پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.