چرا خداوند بر طبق داستان اصحاب سبت در قران ظالمان را به شکل بوزینه در نمی آورد ؟
با توجه به داستان اصحاب سبت در قرآن ، دو سئوال پیش میآید:
.۱_۱ اگر چنین است، پس چرا خداوند در طول تاریخ، این همه جنایتکاران، ستمگران و متجاوزان به جان و مال و ناموسِ مردم بیگناه را تبدیل به بوزینه نکرده (و نمیکند) تا عبرتی برای ظالمان و جنایتکارانِ دیگر شود؟
۲- ۱ . اگر این داستانها ساختگی نیستند، چرا خداوند در روزگار ما هیچ گناهکاری را تبدیل به بوزینه نمیکند تا عبرتی برای دیگران شود؟ مگر گناه ماهیگیری در روز شنبه بیشتر از گناه کشته شدن ۲۰۰هزار نفر در چند ثانیه در هیروشیماست؟چرا خداوند دیگر کاری به کار ظالمان و ستمگران ندارد؟
خلاصه چرا دیگه خدا معجزه نمی کنه؟
پاسخ :
کاربر: : ۱.جنایتکاران و گنه کاران در طول تاریخ به روش های متفاوتی عذاب شده.۲.با وجود محدودیت های دنیوی ، پاداش و یا جزای کامل اعمال در دنیا داده نمی شود .
کاربر : حکمت خدا نشان می دهد که هر وقت در یک امتی حتی بک نفر امکان بازگشت داشته باشد کل ان امت در امان خواهند بود و بعد از حبیب خداوند اینکونه تشخیص دادند که در هر امتی امیدی برای وصل ونجات هست و از ان پس عذاب بر امتها قطع شد.
پاسخگو : اولا ؛ خداوند هر قومی را متناسب با گناهش مجازات کرده و ضرورتی ندارد همه یک شکل و به یک طریق مجازات شوند.
ثانیا ؛ با توجه به آیات قرآن ، مشخص می شود که امت پیامبر خاتم نیز مانند امت های گذشته سزاوار عذاب های سنگین بوده و هستند.بنا به روایت امت رسول خدا ، امت (مرحومه) بخشیده شده اند، یعنی امتی که مورد لطف و عنایت ویژه الهی اند .برای این قضیه دلایل مختلفی آورده شده است از جمله :
۱- خواست خدا و اجل معلوم: "وَ لَوْ لا کَلِمَهٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّکَ لَکانَ لِزاماً وَ أَجَلٌ مُسَمًّى"(طه/۱۲۹)؛ و اگر نبود کلمه از پروردگار تو در تأخیر عذاب، هر آینه نزول عذاب بر آنها لازم و حتم بود و اگر نبود اجل و مدّتى که خدا بر آنها معیّن فرموده؛ به مجرّد طغیان آن ها، عذاب نازل می شد.
۲- بقای دین تا قیامت: دین مقدّس اسلام، آخرین ادیان عالم است و باید تا دامنه قیامت باقى باشد و روز به روز علم (پرچم) اسلام بلندتر گردد! لکن عذاب آنها را خداوند مقرر فرمود تا از هنگام موت، سختى جان دادن و گودال قبر و برزخ و حشر در قیامت و عذاب جهنّم باشد؛
۳- وجود شیعیان مولای متقیان: خدای متعال میفرماید: "لِیَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَ ما تَأَخَّرَ"؛ بنا به یک تأویل، خدا گناهان گذشته و آینده امّت پیامبر را با شفاعت آن حضرت مى آمرزد؛ به دلیل پیوندى که میان امّت و پیامبر وجود دارد…!
۴- امر به معروف و نهی از منکر: در آیات الهی به این موضوع اشاره شده است که اگر مسئله امر به معروف و نهی از منکر در امت های سابق ساری و جاری بود، آنان نیز هرگز به عذاب عبرت آموز دچار نمی شدند و این موضوع چون در امت پیامبر وجود داشت، به همین دلیل از چنین عذاب هایی تا روز قیامت خبری نیست. (سوره هود آیه ۱۱۶و سوره آل عمران آیه ۱۰۶)
۵- وجود پیامبر و طلب آمرزش:د هم وجود شخص نبی مکرم و هم طلب مغفرت الهی موجب رفع عذاب شده است. "وَ ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فیهِمْ وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ"؛ (سوره انفال آیه ۳۳) ولى (اى پیامبر!) تا تو در میان آنها(مشرکین و کفار) هستى، خداوند آنها را مجازات نخواهد کرد و (نیز) تا استغفار مى کنند، خدا عذابشان نمى کند.
*** امت مرحومه شامل تمامی مردمی را که بعد از بعثت پیامبر ، اعم از مسلمان و غیر مسلمان بودند و هستند، می شود.
منبع : پرسمان قرآن