آیا نام حضرت علی علیه السلام در بین ایرانیان نوروز است ؟
سوال کاربر : آیا این جمله درست است؟پیامبر اکرم(ص)نوروز را نام و اسم امام على(ع) مى داند و مى فرماید: در میان ایرانیان اسم على(ع) نوروز است.
روایت شده از نبى اکرم که فرمود:
براى على(علیه السلام) هفده اسم است.
پس ابن عباس گفت: یا رسول الله به ما خبر بده که آن اسمإ چه هستند؟
پس پیامبر فرمود:
اسم او نزد عرب «على» و نزد مادرش «حیدره» و در تورات «الیا» و در انجیل «بریا» و در زبور «قریا» و نزد روم «بظرسیا»
و نزد فارس «نیروز» و نزد عجم «شمیا» و نزد دیلم «فریقیا» و نزد کرور «شیعیا» و نزد زنج «حیم» و نزد حبشه «تبیر» و نزد ترک «حمیرا» و نزد ارمن «کرکر» و نزد مومنین «سحاب»
وکافرین «مرگ سرخ» و نزد مسلمین «وعد» و نزد منافقین «وعید» و نزد من «طاهر مطهر» است و اوست جنب خدا و نقس خدا و دست راست خداى عزوجل.
بعد پیامبر به این دو آیه شریفه استشهاد کرد قول خداوند:
«خداوند شما را از نفس خود بیم مى دهد» و قول خداوند: «بل دستان او بازند، هر جور که بخواهد ، انفاق مى کند». (الفضائل تألیف شاذان بن جبرئیل قمى، ص ۱۷۵).
برای اطمینان از صحت حدیث باید سلسله سند حدیث مورد بررسی قرار گیرد.
روایت فوق از نظر دلالت مشکلی ندارد ولی از نظر سند مسند و ضعیف است و سلسله راویان آن مشخص نشده است
پرسش :چرا اهل تسنن با عید نوروز مخالفند؟
پاسخ :
۱.به طور قطع عیدنوروز یکی از اعیاد ملی ایرانیان است و ریشه در تاریخ کهن این سرزمین و آیین آنها قبل از اسلام داشته است.
۲. اسلام پس از آمدن به ایران و مسلمان و شیعه شدن ایرانیان این رسم همچنان باقی مانده و در آموزه های اسلامی نیز با آن مخالفت صریح وجود ندارد.
۳. توجه به نکات مثبت نوروز
که زمینه تحول, نوسازی و پاکسازی فضای خانواده و زندگی را فراهم می کند و باعث نوعی شادی و شادابی می شود
و بهانه ای برای صله رحم, دیدار دوستان و تحقق روابط سازنده با ایشان است.
در برخى روایات، امامان معصوم از نوروز تجلیل نموده اند.
۴.روایات مربوط به نوروز مختلف است و اجمالا در آن تعارض و اختلاف مشاهده می شود؛
چنانکه روایت معلی بن خنیس از امام صادق(علیه السلام) دلالت بر عظمت و شرافت این روز
و انجام برخی اعمال مانند غسل، روزه و پوشیدن لباس نو دارد،
از سوی دیگر، روایت امام کاظم(علیه السلام) دلالت بر عید نبودن آن دارد و این که نوروز از سنت های فارس بوده که مورد قبول اسلام نمی باشد.
جمع بین این دو روایت مشکل است به همین جهت آراء فقها و صاحب نظران در این زمینه متفاوت است.
۵. نتیجه این که :
بزرگداشت نوروز به عنوان یک عید ملّی که دارای ویژگی های خوبی از قبیل نظافت و پاکیزگی و صلهء ارحام ودید و بازدید دوستان و آشنایان است ، خوب است .
اگر کسی در کارهای خوب قصد قربت داشته باشد، ثواب عطیمی دارد. امااین که عید نوروز را عید اسلامی بدانیم ، قابل قبول نیست ، چون دلیل معتبری نداریم .
۶. علت مخافت مخالفت اهل سنت با نوروز:
با توجه به روایاتی که بیان شد که نوروز را منتسب به امام علی (علیه السلام) می داند و یا نام ایشان در میان ایرانیان دانستند و …
(این روایات در کتب حدیث ذکر شده و در این مقام به صحت و عدم صحت این روایات کاری نداریم )
اینگونه به نظر می رسد که چون در این گونه روایات نوروز منتسب به امام علی (علیه السلام) است ،
آن ها به همین دلیل با نوروز مخالفت کرده اند.گرچه روایات موجود در کتب اهل سنت درمورد نوروز مختلف است
(برخی روایات مخالف نوروز و برخی در موافقت با نوروز است) همچنین تمامی اهل سنت با نوروز مخالف نیستند.
منبع : پرسمان قرآن