آیا روایتی از پیامبر داریم مبنی بر اینکه نام حضرت علی در بین ایرانیان ، نوروز است ؟

0 540

آیا این جمله درسته؟پیامبر اکرم نوروز را نام و اسم على(ع) مى داند و مى فرماید: در میان ایرانیان اسم على(ع) نوروز است.

در روایتی داریم که : روایت شده از نبى اکرم که فرمود: براى على(علیه السلام) هفده اسم است. پس ابن عباس گفت: یا رسول الله به ما خبر بده که آن اسمإ چه هستند؟
پس پیامبر فرمود: اسم او نزد عرب «على» و نزد مادرش «حیدره» و در تورات «الیا» و در انجیل «بریا» و در زبور «قریا» و نزد روم «بظرسیا» و نزد فارس «نیروز» و نزد عجم «شمیا» و نزد دیلم «فریقیا» و نزد کرور «شیعیا» و نزد زنج «حیم» و نزد حبشه «تبیر» و نزد ترک «حمیرا» و نزد ارمن «کرکر» و نزد مومنین «سحاب» و نزد کافرین «مرگ سرخ» و نزد مسلمین «وعد» و نزد منافقین «وعید» و نزد من «طاهر مطهر» است و اوست جنب خدا و نقس خدا و دست راست خداى عزوجل. بعد پیامبر به این دو آیه شریفه استشهاد کرد قول خداوند:«خداوند شما را از نفس خود بیم مى دهد» و قول خداوند: «بل دستان او بازند، هر جور که بخواهد ، انفاق مى کند». (الفضائل تألیف شاذان بن جبرئیل قمى، ص ۱۷۵).

برای اطمینان از صحت حدیث باید سلسله سند حدیث مورد بررسی قرار گیرد.
روایت فوق از نظر دلالت مشکلی ندارد ولی از نظر سند مسند و ضعیف است و سلسله راویان آن مشخص نشده است

پرسش :چرا اهل تسنن با عید نوروز مخالفند؟

پاسخ :

۱.به طور قطع عید نوروز یکی از اعیاد ملی ایرانیان است و ریشه در تاریخ کهن این سرزمین و آیین آنها قبل از اسلام داشته است.

۲. اسلام پس از آمدن به ایران و مسلمان و شیعه شدن ایرانیان این رسم همچنان باقی مانده و در آموزه های اسلامی نیز با آن مخالفت صریح وجود ندارد.

۳. توجه به نکات مثبت نوروز ؛ که زمینه تحول, نوسازی و پاکسازی فضای خانواده و زندگی را فراهم می کند و باعث نوعی شادی و شادابی می شود و بهانه ای برای صله رحم, دیدار دوستان و تحقق روابط سازنده با ایشان است. در برخى روایات، امامان معصوم از نوروز تجلیل نموده اند.

۴.روایات مربوط به نوروز مختلف است و اجمالا در آن تعارض و اختلاف مشاهده می شود؛ چنانکه روایت معلی بن خنیس از امام صادق(علیه السلام) دلالت بر عظمت و شرافت این روز و انجام برخی اعمال مانند غسل، روزه و پوشیدن لباس نو دارد، از سوی دیگر، روایت امام کاظم(علیه السلام) دلالت بر عید نبودن آن دارد و این که نوروز از سنت های فارس بوده که مورد قبول اسلام نمی باشد. جمع بین این دو روایت مشکل است به همین جهت آراء فقها و صاحب نظران در این زمینه متفاوت است.

۵. نتیجه این که :بزرگداشت نوروز به عنوان یک عید ملّی که دارای ویژگی های خوبی از قبیل نظافت و پاکیزگی و صلهء ارحام ودید و بازدید دوستان و آشنایان است ، خوب است . اگر کسی در کارهای خوب قصد قربت داشته باشد، ثواب عطیمی دارد. امااین که عید نوروز را عید اسلامی بدانیم ، قابل قبول نیست ، چون دلیل معتبری نداریم .

۶. علت مخافت مخالفت اهل سنت با نوروز: با توجه به روایاتی که بیان شده که نوروز را منتسب به امام علی (علیه السلام) می داند و یا نام ایشان در میان ایرانیان دانسته شده و … (این روایات در کتب حدیث ذکر شده و در این مقام به صحت و عدم صحت این روایات کاری نداریم ) این گونه به نظر می رسد که چون در این گونه روایات نوروز منتسب به امام علی (علیه السلام) شده است ، آن ها به همین دلیل با نوروز مخالفت کرده اند.گرچه روایات موجود در کتب اهل سنت درمورد نوروز مختلف است (برخی روایات مخالف نوروز و برخی در موافقت با نوروز است) همچنین تمامی اهل سنت با نوروز مخالف نیستند.

منبع : پرسمان قرآن

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.