ادعیه و زیارت

0 44

سؤال ۱: نوشتن دعا توسط برخی از افراد معلوم الحال و گرفتن پول از مردم از این طریق جایز است یا خیر؟
جواب: اگر ادعیه هایی که در کتب معتبره ذکر شده و از ائمه معصومین ـ علیهم السلام ـ رسیده است بنویسند و پولی بابت نوشتن بگیرند مانعی ندارد اما نوشتن دعاهای مجعول و گرفتن پول در مقابل آن وجه شرعی ندارد و مؤمنین می توانند با مراجعه به کتب ادعیه معتبره مثل مفاتیح الجنان و زاد المعاد و خواندن دعا و دادن صدقه و انجام صله رحم رفع مشکلات و پریشانی از خود بنمایند. (برگرفته از اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری, س ۱۴۳۲ و ۱۴۳۳ و جامع المسائل آیت الله فاضل, ج۱, ص۶۳۰)

سؤال ۲: دعایی را که پس از نماز، رو به قبله و دو جهت راست و چپ می ایستند و می خوانند را اگر می شود ذکر نمایید؟
معمولاً پس از نماز یا تمام شدن مجالس، سلام بر امام حسین ـ علیه السّلام ـ و امام رضا ـ علیه السلام ـ و امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ می دهند و می توان به همین جملات اکتفا کرد:
– السلام علیک یا رسول الله السلام علیک یا نبی الله السلام علیک یا محمد ابن عبدالله و رحمه الله و برکاته.
– السلام علیک یا اباعبدالله السلام علیک یابن رسول الله السلام علیک یابن امیرالمؤمنین السلام علیک یابن فاطمه الزهرا و رحمه الله و برکاته.
السلام علیک غریب الغرباء یا معین الضعفاء والفقراء یا علی‎بن موسی الرضا و رحمه الله و برکاته.
السلام علیک یا صاحب الزمان السلام علیک یا خلیفه الرحمان السلام علیک یا حجه ابن الحسن المهدی عجل الله تعالی فرجک و سهل الله مخرجک و رحمه الله و برکاته.

سؤال ۳: شنیده ام که نباید قسمت هایی از ادعیه را چند بار تکرار کرد مثلاً «یا نور یا قدوس» آیا این مطالب صحّت دارد؟
جواب: تکرار اشکال ندارد ولی در دعای مأثور اگر بخواهد به قصد ورود دستور آن از معصومین ـ علیهم السلام ـ بخواند باید به همان نحو که وارد شده بخواند. (استفتائات حضرت امام (ره), ج۳, ص۶۱۹)

سؤال ۴: در برخی ادعیه مانند دعای کمیل، ذاکرین اهل بیت(ع)بین دعا مطالبی مناجاتی یا ذکر مصیبت بیان می‎کنند، آیا اشکالی دارد؟
جواب: اشکال ندارد ولی اگر سعی شود دعا را به همان نحوی که وارد شده است بخوانند و ذکر مصیبت یا مطالب دیگر را قبل یا بعد از دعا بخوانند بهتر است.

سؤال ۵: آیا در زیارت عاشورا که ۱۰۰ مرتبه لعن و۱۰۰ مرتبه سلام دارد اگر یک بار بگوییم کافی است و اجر آن را می بریم یا خیر؟
جواب: البته اگر بتوانید صد مرتبه اذکار مربوطه را بگویید افضل است و اگر نمی توانید به یک بار اکتفا مانعی ندارد.

سؤال ۶: آیا درست است که هنگام بوسیدن ضریح امام, امام زاده و یا پیامبر، نباید پیشانی را به ضریح گذاشت؟
جواب: اگر کسی به قصد سجده پیشانی بر ضریح بگذارد حرام است البته اگر سجده به قصد عبودیت باشد, ولی اگر برای احترام و تعظیم یا شکرگزاری باشد اشکال ندارد و نیز سر و صورت را به قصد تبرک به ضریح مالیدن اشکال ندارد. (توضیح المسائل ۱۲ مرجع, ج۱, م ۱۰۹۰)

سؤال ۷: در حرم امامزاده هایی که در شهرستان‎ها وجود دارد و اکثرا زیارتنامه خاصی ندارند آیا می توان زیارتنامه خواند؟
جواب: به قصد رجاء مانع ندارد. (استفتائات حضرت امام (ره), ج۳, ص۶۲۴)

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.