شیعه معتقد به بداء درباره خداست اما از نظر قرآن، مسئله بداء مردود است .لطفا توضیح دهید؟

0 44

حقیقت بدا، جز این نیست که انسان با اعمال نیک و بد خود، سرنوشت خود را دگرگون سازد، همچنان که قوم یونس به وسیله توبه و انابه سرنوشت بد خود را، که نزول عذاب الهى بود، دگرگون ساختند و عذاب را از خود دفع کردند، چنان که قرآن کریم مى فرماید:

«فَلَوْ لا کانَتْ قَرْیَهٌ آمَنَتْ فَنَفَعَها إیمانُها إِلاَّ قَوْمَ یُونُسَ لَمَّا آمَنُوا کَشَفْنا عَنْهُمْ عَذابَ الْخِزْیِ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ مَتَّعْناهُمْ إِلى‏ حین‏» (1)

[چرا هیچ یک از شهرها و آبادیها ایمان نیاوردند که مفید به حالشان باشد مگر قوم یونس، آنگاه که ایمان آوردند عذاب رسوا کننده را از زندگى آنان برطرف کردیم و تا مدت معینى آنها را بهره مند ساختیم.]

مضمون آیه، همان محتواى «بدا» است، یعنى چیزى که همه مسلمانان در آن اتفاق دارند و مى گویند فرد و جامعه میتوانند با اعمال پاک و نیک و یا آلوده و زشت خود، سرنوشت موجود و حاکم بر خود را دگرگون سازند.

محتواى «بدا» مورد پذیرش همگان است و آیات قرآنى بر صحت آن گواهى مى دهند، و هیچ تفاوتی بین نظر شیعه و نظر قرآن کریم وجود ندارد ، چه آیه اى صریح تر از این که مى گوید:

«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُون‏»(2)

[هرگاه مردم شهرها ایمان آورده، تقوا پیشه مى کردند، قطعا برکاتى از آسمان و زمین براى ایشان مى گشودیم، ولى تکذیب کردند پس به کیفر اعمالشان مجازاتشان کردیم‏]

۱. (یونس/ ۹۸)
۲. (اعراف/ ۹۶)
منبع : پرسمان قرآن

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.