شیعه معتقد به بداء درباره خداست اما از نظر قرآن، مسئله بداء مردود است .لطفا توضیح دهید؟
حقیقت بدا، جز این نیست که انسان با اعمال نیک و بد خود، سرنوشت خود را دگرگون سازد، همچنان که قوم یونس به وسیله توبه و انابه سرنوشت بد خود را، که نزول عذاب الهى بود، دگرگون ساختند و عذاب را از خود دفع کردند، چنان که قرآن کریم مى فرماید:
«فَلَوْ لا کانَتْ قَرْیَهٌ آمَنَتْ فَنَفَعَها إیمانُها إِلاَّ قَوْمَ یُونُسَ لَمَّا آمَنُوا کَشَفْنا عَنْهُمْ عَذابَ الْخِزْیِ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ مَتَّعْناهُمْ إِلى حین» (1)
[چرا هیچ یک از شهرها و آبادیها ایمان نیاوردند که مفید به حالشان باشد مگر قوم یونس، آنگاه که ایمان آوردند عذاب رسوا کننده را از زندگى آنان برطرف کردیم و تا مدت معینى آنها را بهره مند ساختیم.]
مضمون آیه، همان محتواى «بدا» است، یعنى چیزى که همه مسلمانان در آن اتفاق دارند و مى گویند فرد و جامعه میتوانند با اعمال پاک و نیک و یا آلوده و زشت خود، سرنوشت موجود و حاکم بر خود را دگرگون سازند.
محتواى «بدا» مورد پذیرش همگان است و آیات قرآنى بر صحت آن گواهى مى دهند، و هیچ تفاوتی بین نظر شیعه و نظر قرآن کریم وجود ندارد ، چه آیه اى صریح تر از این که مى گوید:
«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُون»(2)
[هرگاه مردم شهرها ایمان آورده، تقوا پیشه مى کردند، قطعا برکاتى از آسمان و زمین براى ایشان مى گشودیم، ولى تکذیب کردند پس به کیفر اعمالشان مجازاتشان کردیم]
۱. (یونس/ ۹۸)
۲. (اعراف/ ۹۶)
منبع : پرسمان قرآن