استعمال شیاف برای روزه دار چه حکمی دارد؟

0 61

برای سرعت در بهبودی بعضی از بیماری ها بعضی از پزشکان شیاف تجویز می کنند که مهم ترین استعمال آن برای پایین آوردن سریع تب می باشد البته استفاده های دیگری نیز دارد. همانطور که می دانیم اماله کردن یا همان تنقیه کردن با چیزهای روان حتی از روی ناچاری و برای معالجه روزه را باطل می کند.حال آیا استعمال شیاف نیز همین حکم را دارد؟

حضرات آیات امام، خامنه ای، مکارم شیرازی: استعمال شیاف هایی که برای معالجه است اشکال ندارد و احتیاط واجب آن است که از استعمال شیاف هایی که برای کیف کردن است(مکارم : برای تغذیه است خودداری شود) مثل شیاف تریاک یا برای تغذیه از این مجری است خودداری نمایند.

فاضل لنکرانی: استعمال شیاف های غیر روان که برای معالجه است اشکال ندارد و احتیاط مستحب آن است که از استعمال آنها نیز خودداری کند و احتیاط واجب آن است که از چیزی که جامد و مایع بودن آن مشکوک است اجتناب کند.[۱]

ایت الله صافی گلپایگانی:
س. آیا استعمال شیاف‌هاى درمانى، شیاف تریاک و یا شیاف تغذیه مبطل روزه است؟
ج. شیاف، مبطل روزه نیست. والله العالم[۲]

نکته: بعد از ذکر حکم اماله کردن حکم استعمال شیاف  در رساله حضرات آیات خویی،سیستانی، گلپایگانی، صافی، تبریزی، زنجانی، بهجت ذکر نشده است.

 

پی نوشت:

۱: رساله سیزده مرجه مسئله ۱۶۴۵

۲:برگرفته از سایت ایت الله صافی

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.