طریقه نماز وحشت برای میت چگونه است؟

0 5,285

طریقه نماز وحشت برای میت چگونه است؟

در اولین شب پس از دفن میت مستحب است دو رکعت نماز بخوانید و ثواب آن را هدیه به میت کنید.{۱}

در روایت نبوی(ص) است که

«لا یأتی علی المیت ساعْ اشدّ من اول لیلْ فارحموا موتاکم بالصدقْ فان لم تجدوا فلیصل احدکم رکعتین»؛

هیچ زمانی بر میت سخت‏تر از شب اول قبر او نیست، پس بر مردگان خود ترحم کنید

به صدقه دادن و اگر برایتان مقدور نیست، دو رکعت نماز (وحشت) بخوانید

کیفیت نماز وحشت

به نیت نماز لیلْ الدفن یا نمازوحشت بعد از تکبیرْ الاحرام در رکعت اول حمد و آیه الکرسی (تا «هم فیها خالدون)»

و در رکعت دوم حمد و ده بار اناانزلنا و بعد از سلام بگویید:

اللهم صل علی محمد و آل محمد وابعث ثوابها الی قبر فلان (به جای فلان اسم مرده را بگویید)

این نماز به گونه دیگری نیز بیان شده که کیفیت آن چنین است:

به نیت نماز وحشت پس از تکبیرْ الاحرام در رکعت اول یک حمد و دو «قل هو الله»

و در رکعت دوم یک بار حمد و ده بار الهکم التکاثر و پس از سلام می‏گویید:

اللهم صل علی محمد و آل محمد و ابعث ثوابها الی قبر فلان بن فلان (به جای فلان بن فلان نام میت و پدرش را می‏گویید).{۲}

و بهتر است نماز وحشت را در اول شب بخوانید.

در روایت است که وقتی این نماز را بخوانید خداوند همان ساعت هزار فرشته را به قبر او می‏فرستد

در حالی که هر کدام یک دست لباس و زیور بهشتی به همراه دارند و خداوند قبر او را وسیع می‏گرداند

تا روزی که در صور دمیده شود و به نماز گزار هم به تعداد آنچه خورشید بر آن تابیده، حسنه می‏بخشد و چهل درجه او را بالاتر می‏برد.{۳}

در کتب فقهی اهل سنت در مورد نماز لیلْ الدفن سخنی به میان نیامده است.

ابن عابدین در کتاب ردّالمختار از قول شافعی و مالک نقل می‏کند که میت در عبادات بدنی از طرف بازماندگان بهره‏ ای ندارد.

البته متأخرین از شافعیه با این نظر شافعی موافق نیستند و معتقدند ثواب اعمال خوب و عبادات به اموات نیز می‏رسد.

اما در خصوص نماز لیلْ الدفن غیر از البانی{۴} که فضیلت این نماز را منکر شده، فقهای اهل‏سنت سکوت نموده‏اند/

 

______________________

پینوشت

[۱].عروْ الوثقی، ج ۲، ص ۱۲۶؛ مستمسک العروْ، ج ۴، ص ۲۶۳؛ جواهرالکلام، ج ۴، ص ۳۲۵/

[۲].مصباح کفعمی، ص ۲۸۵؛ وسائل الشیعه، ج ۸، باب ۴۴، از ابواب بقیْ الصلوات المندوبه/

[۳].فلاح السائل، ابن طاووس، ص ۸۶/

[۴].حاشیه رد المختار، ابن عابدین، ج ۲، ص ۲۶۴؛ احکام الجنائز، البانی، ص ۲۵۶/

منبع : سامانه پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.