خلع روح و ریاضت
سوال: آیا درست است که می توان با اراده و ریاضت روح را از بدن خلع کرد و به هر جا که بخواهد برود یا به بدن دیگری نفوذ کند؟
پاسخ: مسئله خلع روح از بدن و سیر در آفاق و انفس، از جمله حالاتی است که از دیر باز تا کنون در مقاطع و موارد بسیار نادر مستند به بعضی از عرفا شده است.
البته این خلعیت آیا واقعی است که تفسیری جز مرگ و انقطاع حیات مادی ندارد یا صوری است که باید تفسیری چون بیهوشی و به خواب یا کما و اغما داشته باشد
یا آن که تصرّف خاص و تکوینی انسان های برتر است که با قدرت و اراده فوق تصور خالق چنین امور اعجاب برانگیزی هم چون “طیّ الارض” می شوند، اختلاف نظر است.
اما اصل مطلب چگونه می باشد، خدا داناتر است.
خَلْع به این معنا که جسم در آن حالت، حیات مادی خود را از دست داده باشد
در مورد عرفا و بزرگان و حتی هیچ کس قابل تصوّر نیست، زیرا بدن در آن صورت مرده خواهد بود و روح بازگشت نخواهد کرد.
اما در صورت های دیگر چنین چیزی را نمی توان اثبات و یا انکار کرد، زیرا اگر صحت داشته باشد از دائره بسته رمز و راز ها بیرون نخواهد رفت.
مولوی میگوید:
هر که را اسرار حق آموختند مهر کردند و دهانش دوختند
انسان در عالم ریاضت هر اندازه کوشش کند، به همان مقدار از حالت مادی گرایی دور شده و به عالم تصفیه نزدیک می شود
به گونه ای که روح هر لحظه قصد می کند قفس تن را رها کند.
گاهی برای بعضی بزرگان اتفاق افتاده است که از جسم مادی فاصله گرفته و مثل خواب، امّا در بیداری این واقعیت را لمس کرده اند
در حالات آیت الله میرزا جواد تهرانی(ره) و آیت الله میرزا هاشم قزوینی(ره) نقل است که با جسم خود فاصله گرفته و حالت خلع پیدا کرده اند.
در حالات و زندگی آیت الله میرزا هاشم قزوینی (از علمای بزرگ مشهد) نقل می کنند که ایشان از جسم مادی خود فاصله گرفته و مشغول سیر و سیاحت شدند.
خلق واقعی هنگامی است که اجل انسان فرا رسد که بازگشتی نیست
ولی در حالت های دیگر آن چنان روح انسان لطیف شده و از عوارض مادی فاصله می گیرد که حالت بیگانگی با جسم پیدا می کند
در آن صورت از پرداخت به امور (البته نه به طور کامل) منصرف می شود و جسم حالت نباتی می یابد.
در پاسخ به این که آیا روح قابل نفوذ در ابدان دیگری است باید گفت:
چنین چیزی صحت ندارد و ثابت نشده است ولی با ریاضت و مبارزه با نفس اماره می توان کارهای خارق العاده انجام داد. البته این ها هدف نیست و هدف تعبد و بندگی خدا است.