آیا امام رضا (علیه السلام) نام عایشه بر دختر خود گذاشتند؟
آیا امام رضا (علیه السلام) نام عایشه بر دختر خود گذاشتند؟
مدرک معتبری دال بر وجود شخصی به نام عایشه در میان فرزندان امام رضا(ع) وجود ندارد ؛ قول مشهور و قریب به یقین این است که امام رضا (ع) تنها یک فرزند داشته و آن هم امام جواد(ع) است ، اقوال دیگر ، مختلف بوده و بیشتر ، از منابع اهل سنت نشأت گرفته اند که البته در بیشتر آنها ، ذکری از عایشه نیست.
ضمن آنکه بسیاری از منابع تنها یک فرزند یعنی امام جواد(علیه السلام) را برای امام رضا(علیه السلام) ذکر کرده اند:
شیخ مفید در الارشاد می فرماید : ” و مضی الرضا بن موسی علیه السلام ولم یترک ولداً نعلمه الا ابن الامام بعده ابا جعفر بن محمد علی علیهما السلام و کانت سنه الیوم وفاه ابیه سبع سننین و اشهراً [۱]
یعنی امام رضا (ع) از دنیا رفت و تا آنجا که ما می دانیم فرزندی از او جز حضرت امام محمد تقی(ع) باقی نمانده بود و در روز وفات امام رضا (ع) سن شریف او هفت سال و چند ماه بود.
ابوجعفر محمد بن جریر بن رستم طبری از علمای قرن چهارم می گوید: تنها فرزند آن حضرت امام محمد تقی بوده است. [۲]
و ابن شهر آشوب در مناقب ج ۲ ص ۴۱۷ می گوید: “و ولده محمد الامام” فقط تنها فرزندش امام محمد تقی (ع) بوده است.
شما به دنبال این مطالب هستید:
حال برفرض وجود چنین نام هایی برای فرزندان ائمه(علیهم السلام) باید عرض کنیم:
نام گذاری بچه های امامان به این اسمها نه منع عقلی دارد و نه منع شرعی چون این اسامی معانی بد و شرک آلودی ندارند که امامان و یا شیعیان نتوانند برای بچههای شان از آنها استفاده کنند. و اینکه برخی از انسانهای منفور دارای این اسمها بوده و یا هستند دلیل نمی شود که کسی دیگری نباید آنها را روی بچه های شان بگذارند. چه بسا انسانهای نا باب هستند که اسم شان محمد ،حسن، علی ،حسین و امثال اینها میباشد ولی ناباب بودن آنها دلیل بدی این اسامی نمی شود تا انسانهای خوب نتوانند از آن اسامی برای خود شان استفاده کنند. و نیز اسم گذاری به این نامها دلیل بر محبت و دوستی نامگذار با کسانی که قبلا این اسامی را داشته اند نمیباشد مگر اینکه خود اظهار کرده و علت نام گذاری را بیان کرده باشد چنانچه که در استفاده از اسامی پیامبران و امامان این علت در میان مسلمانان رایج میباشد. اما مجرد اسم گذاری دلیل بر این علت نیست.
وجه نام گذاری بچه های امامان و یا اصحاب امامان معصوم این است که این نامها در آن زمان رایج بوده است و بر خلاف امروز که این اسامی حساسیت برانگیز و نشان دهندهی نوع مذهب و تفکر افراد است در آن زمان ها چنین نبوده و حتی تا قرن ها این اسامی در میان آنها و از جمله شیعیان رواج داشته است و کسی با این نام ها حساسیت نداشته است.
اگر به کتب رجالی شیعه از جمله معجم رجال الحدیث مراجعه کنیم، این اسامی را در میان شیعیان و حتی یاران نزدیک ائمه ـ علیهم السلام ـ به صورت فراوان می بینیم و علت آن این بوده است که نامگذاری خلفاء و یا هر فرد ناصالحی به یک اسمی، عیبی برای آن اسم محسوب نمی شود.
پی نوشتها:
[۱]. لارشاد، ج ۲، ص ۲۷۱، چاپ مؤسسه آل البیت.
[۲] دلائل الامامه، ص ۱۸۴، ناشر منشورات رضی، قم، چاپ ۱۳۶۳
حال برفرض وجود چنین نام هایی برای فرزندان ائمه(علیهم السلام) باید عرض کنیم:
مگر می شود کسی نام قاتلین مادر و ظالمین بر پدر خود را بر روی فرزندان خود بگذارد مگر اسم قحط است.