آیا موجوداتی که میلیون ها سال قبل نسلشان منقرض شده است هم برای خدمت به انسان خلق شده بودند ؟

0 55

اگر همه موجودات برای انسان خلق شدند موجوداتی که میلیونها سال قبل از خلقت انسان نسل شان منقرض شده بود برای چه خلق شدند. از طرفی انسان جوانترین مخلوق می باشد چگونه موجودات دیگر میلیونها و شاید میلیاردها سال زودتر برای او آفریده شدند

همانطور که اشاره کردید و در جاهای دیگری از قرآن نیز بدان اشاره شده، مواهب طبیعی همه مسخر انسان و برای انسان آفریده شده اند، کشتی، نهرها، شب و روز، و تسلط بر دریاها و اقیانوسها و همه همه در اختیار انسان می باشد، البته ناگفته نماند که تسخیر به معنای این نیست که انسان اختیاردار آنها بوده و بر آنها حکمرانی می کند، بلکه همین اندازه که در مسیر منافع و خدمت او حرکت دارند و فی المثل کرات آسمانی برای او نور افشانی می کنند یا فوائد دیگری دارند در تسخیر او هستند، و این هدفمند بودن هستی را ثابت می کند و… به هر حال این سؤال مطرح است: موجوداتی که هزاران بلکه میلیونها سال پیش منقرض شدند چگونه در خدمت موجود کنونی به نام انسان می باشد؟

برای پاسخ توجه به چند نکته لازم است:
اول
پیکره، نظام و کمال هستی تشکیل شده از موجوداتی به هم پیوسته می باشد بطوری که تمام اجزاء هر موجودی ارتباط تنگاتنگی با سائر عناصر طبیعت بصورت زنجیروار دارد، اصطلاح رایج امروزی آن اکوسیستم است که در تعریفش چنین می خوانیم:
اکوسیستم اشاره به گردآوری اجزا و روش هائی دارد که تشکیل دهنده و حاکم بر رفتار برخی زیر مجموعه‌های فضای زیستی می‌باشند. مفهوم ادراک شده این واژه معمولاً برای اشاره به عناصر حیاتی و غیر حیاتی و تعامل آن‌ها با یکدیگر در محیط‌های تعریف شده و بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های ذهنی در خصوص بزرگ یا کوچک بودن آن منطقه، بکار می‌رود. از نظر بسیاری از مردم، اکوسیستم‌ها (مانند انواع دیگر سیستم‌ها) تحت حاکمیت قوانین علوم سیستم‌ها و علوم سایبرنیتیک بوده و کاربری خاص آن‌ها در گردآوری ارگانیزم‌ها و اجزای مرتبط غیر جاندار می‌باشد.

دوم
موجودات عالم برای رسیدن به این شکل و قواره یک مسیری را طی کردند، نه اینکه بخواهیم مبحث تکامل را بطور مفصل پیش بکشیم، بلکه به همین مقدار که وجود زنجیره طبیعی ثابت شود کافی است، یعنی تمام موجدات زنده تشکیل شده از سائر موجودات قبل از خود (و صد البته با تدبیر الهی) هستند(۱)
بنابراین اگر قانون تکامل را برای اکثر موجودات بپذیریم می توانیم چنین استدلال کنیم: اگر امروزه خاصیت موجودات مختلف در چرخه طبیعت ثابت گشته همه به برکت سیر تکاملی که از گذشته تا حال ادامه داشته است می باشد.

به عنوان نمونه درباره دایناسورها چنین می خوانیم:
تحقیقاتی که حدود سال ۱۹۷۰انجام شد نشان می‌دهد دایناسور ددپایان به احتمال زیاد اجداد پرندگان هستند؛ در واقع، بسیاری از دیرین‌شناسان پرندگان را مانند دایناسورهای بازمانده درنظر می‌گیرند و اعتقاد دارند دایناسورها و پرندگان باید با هم زیر یک ردهٔ زیست‌شناسی قرار داده شوند. امروزه ۱۰۰۰۰گونه از پرندگان به این گروه تعلق دارند.

طبق نظریه فوق، عالم عظیم پرندگان همه گی در اثر تکامل از دایناسور شروع شده و به شکل و قواره کنونی در آمدند، لذا از آنجاکه پرندگان در نظم کنونی جهان تأثیر حیاتی دارند اجداد ما قبل تاریخ آنها نیز چنین تأثیری را دارند، و چون طبیعت در خدمت انسان است موجودات ماقبل تاریخ نیز به نوعی در خدمت انسان می باشند.

سوم
خداوند فرموده خلق لکم، برای شما آفرید، این کلمه برای شامل همه نیازهای مادی و معنوی است، نیاز مادی موجودات فعلی به گذشته بیان شد، اما نیاز معنوی:

حداقل دو نیاز معنوی اینجا مورد اشاره قرار می گیرد:
نیاز اول
زیاد شدن علم و آگاهی بشر با تحقیق یا شبیه سازی اسکلت و سنگواره موجودات ما قبل تاریخ.
چرا اسکلت و سنگواره آنها با هزینه هائی گزاف در معرض تحقیق دانشمندان و تماشای عموم در موزه ها قرار می گیرد؟
جز اینکه به دانش و آگاهی بشر افزوده شود و آن را برای حفظ سلامتی خود مستقیم و غیر مستقیم به کار گیرد؟!

نیاز دوم
یکی دیگر از آن نیازهای معنوی پی بردن به قدرت لایزال الهی است، اگر موجودات میکروسکپی واقع در زیر یخهای قطب جنوب هیچ خاصیتی مادی نداشته و فقط انسان را به قدرت خداوند آگاه کند کافی است که به آنها نیز گفته شود خلق لکم، همچنین است آگاهی از فسیل های باقی مانده از جانداران ما قبل تاریخ.
وقتی انسان مطلع می شود آنها چه مقدار وزن و هیکل داشته و روزانه چه مقدار گوشت و گیاه می خورند بیشتر به عظمت خداوند پی می برد، و بخاطر اینکه خداوند مهربان در زمان حاضر برای حفظ جان بشر چنین حیوانات عظیم و خونخواری را منقرض ساخته شکر خدا می کند، آیا پی بردن به عظمت خدا و شکر مهربانیِ او نمودن، به نفع بشر نیست؟

پیشرفت علم و هفت آسمان
پرسش : هیچ فضا نوردی نگفته که آسمان هفت طبقه است!

پاسخ : درباره عدد هفت تفاسیر متعددی بیان شده، که آیا همین منظومه شمسی است، یا هفت به معنای کثیر است، و یا … هر کدام از این احتمالات نیز ادله خود را دارد اما آنچه مهم است تأکید خداوند بر هفت آسمان است و نه بیشتر!

جالب است که خود هفت آسمان هفت بار در قرآن تکرار شده است، پس در این عدد نکته ای نهفته است.

اما اینکه چرا هفت طبقه بودن مورد تأیید فضانوردان یا به عبارت بهتر اخترشناسان قرار نگرفته دلیل آن علم رو به گسترش بشر می باشد، آنها نمی تواند برای فضای بیکران کهکشانها تقسیم بندی نهائی داشته باشند، زیرا به قول معروف به آخرش نرسیدند!! طی همین چند ده سال گذشته لنز دوربین تلکسوبها چند صد برابر بیش از گذشته کهکشانها را در نوردیده و به نقاطی رسیده که عقل انسانی مبهوت از عظمت شده بطور که گویا عدد برای شمارش کم می آورد!!

به هر حال تمام آسمانی که بشر کشف کرده همین کهکشانهای نورانی است، همانها که قرآن می فرماید آسمان دنیا! و فراتر از آن را تاریکی فرا گرفته است، رصدخانه" پالومار" عظمت جهان بالا را چنین توصیف مى‏کند:
"… تا وقتى که دوربین رصدخانه پالومار را نساخته بودند، وسعت دنیایى که بنظر ما مى‏رسد بیش از پانصد سال نورى نبود، ولى، این دوربین وسعت دنیاى ما را به هزار میلیون سال نورى رساند، و در نتیجه میلیونها کهکشان جدید کشف شد که بعضى از آنها هزار میلیون سال نورى با ما فاصله دارند، ولى، بعد از فاصله هزار میلیون سال نورى فضاى عظیم، مهیب و تاریکى به چشم مى‏خورد که هیچ چیز در آن دیده نمى‏شود، یعنى روشنایى از آنجا عبور نمى‏کند تا صفحه عکاسى دوربین رصدخانه را متاثر کند(۲)
وقتی بشر فراتر از آسمان نورانی را نیافته پس مجهولاتش به مراتب بیش از معمولات او می باشد لذا قرآن می فرماید آسمان دنیا به ستارگان مزین شده است، إِنَّا زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِزینَهٍ الْکَواکِبِ(۳) ما آسمان نزدیک [پایین‏] را با ستارگان آراستیم.

پس این آیه در کنار هفت آیه ای که آسمان هفتگانه تعریف می کند این نکته را می رساند که آنچه بشر تاکنون بدان رسیده کواکب آسمان اول است و نه بیشتر!!
ــــــــــــــــــ
(۱)به تعبیر آیه الله سبحانی تکامل الزاماً مبطل نظریهٔ ناظم الهی نیست، زیرا طرفداران نظریهٔ ناظم الهی می‌توانند بگویند که ناظم الهی برای خلق جهان و موجودات پیچیده تر طرح بلند مدتی برگزیده‌است، اندیشهٔ اسلامی ۱. دفتر نشر معارف، ۱۳۸۷، صفحه ۷۹تا ۸۱. یا به تعبیر آیه الله مکارم شیرازی قرآن کریم خلقت انسان را مستقل (بدون تکامل) دانسته ولی درباره سائر موجودات سکوت کرده است، تفسیر نمونه جلد ۱۴ ذیل تفسیر آیات ۲۶ تا ۴۴ سوره حجر.
(۲)ناگفته نماند که تحقیقات فوق حداقل مربوط به ۱۵ سال قبل است!! دانش بشر رشد زیادی در این چند سال اخیر داشته است.
(۳)صافات/۶.

منبع : پرسمان قران

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.