آیا دلیلی دارد که در آیه۲۶ سوره نور زن ناپاک بر مرد ناپاک مقدم شده اند؟

0 58

آیا دلیلی دارد که در آیه۲۶ سوره نور زن ناپاک بر مرد ناپاک و در کل، ناپاکان بر پاکان مقدم شده اند؟

پاسخ:

در پاسخ به بخش اول سئوال: احتمالی که مفسران در برخی از تفاسیر برای تقدم ذکر زانیه (زن بدکار) بر زانی (مرد بدکار) بیان کرده اند این است که: «چون عمل فحشاء در میان زنان بیشتر از مردان است، خداوند ابتدا زنان بدکار را در مجازات نام برده است. همان گونه که در آیه وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَهُ فَاقْطَعُواْ أَیْدِیَهُمَا جَزَاء بِمَا کسَبَا نَکالاً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَزِیزٌ حَکیمٌ.(۱) (دست مرد دزد و زن دزد را ببرید)، به این دلیل مرد دزد، بر زن دزد مقدم شده است که عمل سرقت در میان مردان بیشتر از زنان است.(۲) یا آنکه دلیل تقدم زانیه بر زانی آن است که شهوت در زنان، بیشتر و سر زدن عمل منافی عفت، از زنان زشت تر و قبیح تر است.(۳)»
در پاسخ بخش دوم: باید توجه کرد که سوره نور مشتمل بر چه مسائلی است طبق آیه اول این سوره یعنی سُورَهٌ أَنزَلْنَاهَا وَفَرَضْنَاهَا وَأَنزَلْنَا فِیهَا آیَاتٍ بَیِّنَاتٍ لَّعَلَّکمْ تَذَکّرُونَ معنی: «سوره ای که فرستادیم و فریضه بندگان کردیم (عمل به آن را واجب کردیم) و در آن آیات روشن نازل ساختیم باشد که بندگان متذکر شدند.» سوره نور حاوی بخشی از احکام واجب شرعی و قسمتی از معارف الهی متناسب با این احکام که موجب تذکر مؤمنان می شود، می باشد.(۴)
بنابراین در این سوره ابتدا زشتی عمل منافی عفت و مجازات آن و سپس مجازات کسانی که بدون دلیل به دیگران نسبت عمل نامشروع می دهند، بیان شده است و سپس خداوند به کسانی که دوست دارند عمل فحشاء در جامعه مؤمنان شیوع پیدا کند، وعده عذاب دردناک در دنیا و آخرت داده است.
آن گاه در ادامه سوره، راه های جلوگیری از آلوده شدن مؤمنان و جامعه اسلامی و دستوراتی که جنبه پیشگیرانه دارند، بیان شده است. در تکمیل آن نیز معارف والای الهی در این سوره بیان گردیده است. از این رو طبیعی است که با توجه به مقاصد بیان شده، ابتدا در مورد ناپاکان صحبت و سپس تذکراتی به مؤمنان برای عدم ابتلاء داده شود.
مطالب بیان شده، در مورد علت تقدیم ناپاکان بر پاکان در سوره نور است، اما در کل قرآن چنین نیست بلکه در قرآن گاه ناپاکان و بدان، بر خوبان و پاکان مقدم شده است و گاه بالعکس و حتی در مورد خود خوبی و بدی نیز به همین صورت است.
از نمونه های آن می توان به این موارد اشاره کرد:
ـ الْخَبِیثَاتُ لِلْخَبِیثِینَ وَالْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثَاتِ وَالطَّیِّبَاتُ لِلطَّیِّبِینَ وَالطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّبَاتِ….(۵)
ـ وَالْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِی خَبُثَ لاَ یَخْرُجُ إِلاَّ نَکدًا.(۶)
ـ وَمَا یَسْتَوِی الْأَعْمَی وَالْبَصِیرُ ـ وَلَا الظُّلُمَاتُ وَلَا النُّورُ ـ وَلَا الظِّلُّ وَلَا الْحَرُورُ ـ وَمَا یَسْتَوِی الْأَحْیَاء وَلَا الْأَمْوَاتُ.(۷)
ـ وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَهٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ وَلاَ یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إَلاَّ خَسَارًا.(۸)

پاورقی:

۱. مائده : ۳۹.
۲. طبرسی، مجمع البیان، بیروت، موسسه الاعلمی للمطبوعات، چاپ اول، ۱۴۱۵ق،ج۳، ص۳۳۰.
۳. مجمع البیان. ج۷، ص۲۱۹، المیزان، ج۱۵، ص۷۹.
۴. طباطبایی، محمد حسین، المیزان، فی تفسیر القرآن، قم، انتشارات جامعه مدرسین، حوزه علمیه قم، ۱۴۱۲ق، ج۱۵، ص۷۸.
۵. نور : ۲۶: زنان ناپاک برای مردان ناپاک و مردان ناپاک برای زنان ناپاک و زنان پاک برای مردان پاک و مردان پاک برای زنان پاک.
۶. اعراف : ۵۸: و سرزمین خوب گیاه آن به فرمان پروردگارش می روید و زمین بد جز اندک گیاهی از آن پدید نمی آید.
۷. فاطر : ۱۹ـ۲۲: و نابینا و بینا، تاریکی و روشنی، سایه و حرارت آفتاب، زندگانی و مردگان برابر نیستند.
۸. اسراء : ۸۲: و این قرآن را که برای مؤمنان شفا و رحمت است، نازل می کنیم ولی کافران را جز زیان نیفزاید.

منبع: نرم افزار پاسخ – مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات    

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.