برای حفظ بهتر قرآن کریم، در رده های سنّی چه روشی مناسب است؟

0 32

برای حفظ بهتر قرآن کریم، در سه رده ی سنّی نونهالان، نوجوانان و جوانان چه روشی مناسب است، بیان نمایید؟

پاسخ:

مقدمه:
به دست آوردن روش مناسب در تمامی کارها ضروری است. با بی روشی کار به سرانجام نمی رسد. روانشناسان می گویند: داشتن هوش بالا، مهم نیست. داشتن روش مناسب هنر است. چه بسا افراد باهوش، با بی روشی، به هدف نرسیدند و چه بسیار افراد با هوش متوسط، ولی روشمند، به اهداف بلند دست یافتند.
مراحل حفظ قرآن کریم:
اساتیدی که روشمندانه روی حفظ قرآن کریم کار می کنند، مراحل حفظ و نگهداری آن را به هفت مرحله تقسیم کرده اند:
۱.مرحله ی روخوانی ۲. مرحله ی ترتیل با استفاده از نوار ۳. مرحله ی حفظ مفاهیم ۴. مرحله ی جمله بند، مانند وقف و غیره، با استفاده از نوار و اساتید مجرب ۵. مرحله ی تکرار ۶. مرحله ی استحکام و تمرکز بخشی ۷. مرحله ی ارتباط که بین آیه ها، صفحات، اجزاء و سوره ها انجام می گیرد.
برخی از مراحل بالا، اختصاص برای یک مقطع سنّی ویژه است و بعضی از مراحل آن عمومی و مناسب برای هر سه مقطع سنّی است و به کار گیری هر یک از این مراحل باید توسط استاد خُبره و روشمند، صورت گیرد. خود اهل خُبره و صاحب تجربه، می تواند هر یک از مراحل بالا را با روش مناسب به کار ببندد. البته حفظ قرآن کریم، به ویژه در گروه سنّی نونهالان، بسیار سخت و از ظرافت خاصّی برخوردار است. افراط و تفریط در این راستا، ذهن نونهال و یا نوجوان را خسته و او را نسبت به اصل حفظ، رنجیده می کند.
در هر یک از مراحل بالا روش خاصی به کار گرفته می شود. به عنوان نمونه در مرحله ی روخوانی، روشی که برای گروه سنّی نونهال، به کار می رود با روش گروه نوجوانان متفاوت است در گروه سنّی نونهالان روش اشاره ای استفاده می شود که با کمک آیه و نقاشی و تمرین، توسط مربی روشمند تدریس می شود.
امّا برای گروه سنّی نوجوان و جوان از نوار و دیگر ابزار آموزشی استفاده می شود و استاد هنرمند قواعد روخوانی قرآن کریم را با شیوه ی مناسب تدریس می کند. در مرحله ی ترتیل و دیگر مراحل نیز به همین شکل است.
آن چه برای همه ی گروه های سنّی و مربّی و دیگر همکاران حفظ قرآن کریم، لازم و ضروری است که عوامل دوازده گانه ای می باشد که باید در راستای کار حفظ قرآن کریم رعایت شود و آن ها عبارتند از:
۱. توکّل بر ذات اقدس پروردگار ۲. توسل به انوار الهی اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ همان قرآن ناطق ۳. نیّت خالص ۴. قلبی خاشع در برابر معشوق حقیقی ۵. آشنایی با قواعد زبان ۶. روخوانی صحیح و تجوید نیکو ۷. فضایی مناسب و طنین انداز ۸. رسم الخط مطلوب، یعنی با استفاده از قرآن ها، با خط و چاپ مناسب مانند: قرآن کریم با خط کامپیوتری ۹. تمرکز حواس ۱۰. نظم ۱۱. برنامه ریزی ۱۲. پشت کار و تلاش بی وقفه.(۱) چون قرآن کریم طبق آیه لا یَمَسُّهُ إِلا الْمُطَهَّرُونَ(۲) هرگز در جسم و جان چرکین فرو ننشیند.
کار حفظ قرآن کریم اگر همراه با روش مناسب و نیکو باشد، کار آسان و جذّاب و دوست داشتنی است ولی اگر با افراط و تفریط همراه باشد، خسته کننده و دلسرد کننده است. از این رو، شیوه ها را باید از مربّی آموخت و برای تعلیم باید روشمند بود.
آن چه در پایان قابل بیان است، این که:
۱. بیان همه ی شیوها در یک نوشتار کوتاه مقدور نیست و بحث طولانی را طلب می کند. ۲. شیوه ها و روش های مناسب را باید در حضور مربی آموخت و دوره های ویژه ی آن را فرا گرفت. ۳. به کارگیری تمام شیوه های مناسب، وظیفه ی مربّی است که آن را در ضمن تدریس به کار می بندد.

پاورقی:

۱. حکیمی، سید ابوالفضل، جرعه جرعه ملکوت، قم، جامعه القرآن الکریم، چاپ دوم، ۱۳۸۳، ص ۲۸.
۲. واقعه: ۵۶: ۷۹.

منبع: نرم افزار پاسخ – مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات    

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.