معنی و تفسیر کلمه جنت چیست؟

بهشت
0 263

واژه ی «جنت» و مشتقات آن دارای معنا و مفهوم متفاوت می باشند، امّا جنت در لغت به معنای بهشت می باشد «واژه جنت که ریشه ی آن «جنّ» است به معنای پنهان شدن است.(۱)این واژه در قرآن کریم با مشتقاتش «۲۰۱» بار تکرار شده است، که هر کدام دارای معنا و مفهوم مختلف است. «جنت هر باغی است که درختان آن روی زمین را بپوشاند. بنابراین، باغ و چمن و بستان را جنت می گویند که درختان و علف های آن روی زمین را پوشانده است و جنت گفتن به اعتبار روئیدین ها است نه زمین».(۲)جنت، بهشت خاص خداوند است. بهشتی که پیوسته همجواری و هم نشینی بهشتیان و انعکاس های پرتو ایمان آن ها بر شکوه و درخشندگی آن می افزاید آن چنان که آئینه های متقابل صورت ها را پیوسته و نامحدود در یکدیگر منعکس می نماید».(۳)

جنت در مقابل جهنم است که باطن و نتیجه فرو رفتن و تعلق به دنیا و شهوات دنیوی بوده و محیط پر از گرفتگی و شدت و غلظت و سختی است.(۴) اما جنت در ماورای ماده به مناسبت پیدایش محیطی است پوشیده از تخیّلیات و روحانیات و جذبات انوار روحانی باشد.(۵)وصف بهشتی که به پرهیزکاران وعده داده شده چنین است که در آن نهرهایی است از آب تغییر ناپذیر و نهرهایی از شیر که طعم آن تغییر نیافته و نهرهایی از خمر که برای نوشندگان لذت است و نهرهائی از عسل صاف شده و برای آن های است در آن جنت از میوه ها و چاره سازی از پروردگارشان. آب و شیر بی تغییر و همیشه تازه می رساند که جنت آخرت دارای تغییر و تبدیل و فساد نیست باکتری و مخمره ها در آن وجود ندارند و از کهولت خبری نیست و شیر و عسل و خمر، نهر نهر است از تمام میوه ها در اختیار آنان گذاشته شده است پیداست که این با جنات دنیا قابل مقایسه نمی باشد».(۶)

اگر بخواهیم راجع به جنت آخرت به طور تفصیل سخن بگوئیم باید صدها آیه نقل و ترجمه نماییم، فرق بسیار مهم نعمت و لذت دنیا و آخرت آن است که نعمت های دنیا فانی و ناپایدار و زودگذر است و با ادامه آن و عادت شدن موقعیت خود را از دست می دهد. ولی نعمت آخرت ابدی است و اصلا نقصان و تغییر در آن نیست و خداوند متعال می فرمایند: «این که ورود به جنت برای مؤمنین مجاهد مشروط به باقی ماندن آنان به صفای ایمان و اصلاح اعمال است و لذا خداوند همه جا وعده های خود را روی صاحبان عنوان می برد، نه روی اشخاص».(۷) مثلا می فرماید: وَعَدَ اللّهُ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَمَسَاکنَ طَیِّبَهً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ أَکبَرُ ذَلِک هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ(۸)«خدا بهشت را بر مردان و زنان مؤمن وعده داده است. تمام خواسته های متقین در بهشت است هر چه بخواهند در آن جا برایشان فراهم است جاودانه در آن خواهند ماند این وعده ای است که خداوند، مسلماً بر عهده گرفته است.

پاورقی:

۱. مهیار، رضا، فرهنگ ابجدی عربی ـ فارسی، بی نا، بی تا، ص۱۵.
۲. قرشی، علی اکبر، قاموس قرآن، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ ششم، ۱۳۷۱ش، ج۱، ص۲۶۸.
۳. طالقانی، سید محمود، پرتوی از قرآن، تهران، شرکت سهامی انتشارات تهران، چاپ چهارم، ۱۳۶۲ش، ج۶، ص۱۸۵.
۴. مصطفوی، حسین، تفسیر روشن، تهران، مرکز نشر کتاب، چاپ اول، ۱۳۸۰ش، ج۵، ص۲۳۱.
۵. تفسیر روشن، همان، ج۱، ص۳۰.
۶. قاموس قرآن، همان، ج۲، ص۷۵.
۷. توبه : ۸۹.
۸. توبه : ۷۲.

منبع: نرم افزار پاسخ – مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات

افعال و صفات بهشتیان

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.