بشیر و مبشر چه کسانی هستند؟

0 542

در برخی روایات آمده است که نکیر و منکر با آن قیافه وحشتناک و… مربوط به میت کافر است، امّا ملائکه مسؤل پرسش از میت مؤمن به نام مبشر و بشیر است، ابوبصیر از امام صادق ـ علیه السلام ـ پرسید آیا آن دو ملک بر مؤمن و کافر با یک صورت وارد می شوند؟ فرمود: خیر.(۱)

شیخ مفید(ره) می فرماید: در برخی از روایات نام دو ملکی که بر کافر نازل می شوند ناکر و نکیر و نام دو ملکی که بر مؤمن نازل می شوند مبشر و بشیر ذکر شده است، گفته شده اگر نام دو ملک کافر نکیر و ناکر است به خاطر این است که کافر منکر حق است و منکر آن ملایکه و از آمدن آن ها ناخشنود است و دو ملک مؤمن مبشر و بشیر است. چون آن دو رضایت و ثواب خدا را بر او بشارت میدهند.(۲)

سید نعمت الله جزایری می فرماید: از ظاهر دعاهایی که از ائمه اطهار ـ علیهم السلام ـ رسیده، بر می آید که منکر و نکیر جهت بازجویی کفّار و فساق می آیند و مبشر و بشیر با بهترین هیئت و صورت به بازجویی مؤمنین می آیند و موجب خشنودی آن ها می شوند.(۳)

نامیده شدن ملائکه الهی به نکیر و منکر که در ظاهر اسم زشتی است، به خاطر این نیست که زشتی در ذات آن ها باشد، چون ملائکه الهی از هر پلیدی به دوراند، بلکه به خاطر این است که کافر و فاسق از دیدن آن ها منقلب و گرفته و ناخشنود میشوند. مانند نامیده شدن به خزنه الجهنم و زبانیه که برخی از ملائک اند.(۴)

جمع بندی: پرسش در قبر برای کافران و فاسقان، توسط نکیر و منکر با حالت ترسناک و برای مؤمن توسط مبشّر و بشیر با حالت فرحناک انجام میشود، محور پرسش های آن ها، عقاید و اصول دین است به ویژه مسأله امامت(۵)

سؤال در خصوص خداوند، پیامبر، دین، امام و هم چنین از مسایل فروع دین به ویژه مسایلی که در تعیین سرنوشت انسان مؤثر است نیز سؤال می شود مانند: صرف عُمر، دوستان و… .
بیشتر آن چه گفته شد، در منابع اهل سنت نیز وارد شده است: در روایتی به آیه شریفه یثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثّابِتِ . برای سؤال در قبر استدلال شده است و پس از آن همان اوصافی که برای نکیر و منکر ذکر شد، بیان کرده است و اضافه شده که به دست هر کدام گرزی به وزن سنگینی آهن های دنیا است و از ربّ و نبیّ و قبله و امام می پرسند و مؤمن در پاسخ می گوید… امام من علی بن ابی طالب ـ علیه السلام ـ است.(۶)

احمد بن حنبل که فهرست و اصول عقاید اهل حدیث را نوشته می گوید: عذاب قبر حق است و در آن از گناهان بندگان و از پروردگار و از بهشت و دوزخ سؤال می کنند و مسأله دو فرشته به نام نکیر و منکر نیز حق است.(۷)

پس بشیر و مبشّر، همان دو فرشته ی رحمت الهی هستند که در دنیا، برزخ و قیامت به مؤمن بشارت های گوناگون میدهند.

پاورقی:

۱٫ کلینی، محمد بن یعقوب، الفروع من الکافی، ج۳، ص ۲۳۹، ح۱۲٫
۲٫ مفید، شرح عقاید صدوق یا تصحیح الاعتقاد، ص۲۲۰٫ فیض کاشانی، علم الیقین، ج۲، ص۱۰۷۳٫
۳٫ الانوار النعمانیه، ج۳، ص۲۲۵٫
۴٫ حمصی رازی،المنقذ من التقلید، ج۲، ص۱۹۷٫
۵٫ در روایت تدفین فاطمه مادر حضرت امیر(ع) گذشت که پیامبر اکرم نام علی(ع) را به او تلقین کرد تا در پاسخ ملایکه بیان کند. شبر، عبدالله، حق الیقین، ج۲، ص۳۸۴٫
۶٫ شبر، عبدالله، حق الیقین، به نقل از: کتاب المناقب از قول ابوهریره، ج۲، ص۳۸٫
۷٫ قاضی ابوالحسین، محمد بن یعلی، طبقات الحنابله، ص۲۲۶٫

منبع: نرم افزار پاسخ – مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات   

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.