آیا مساله قمر در عقرب از نظر شرعی واقعیت دارد؟

دانستنی های قمر در عقرب
0 152

آیا مساله قمر در عقرب از نظر شرعی واقعیت دارد؟ و علاوه بر ازدواج، درباره رفتن به خانه نو و… صادق است ؟

پاسخ:

قمر در عقرب پدیده ای نجومی است و توضیح آن به این صورت است که: ماه در گردش خود به دور زمین، مداری دارد که این مدار به برج هایی تقسیم شده و در هر زمان در یکی از این مناطق قرار می گیرد، یکی از آن مناطق برج عقرب (یکی ازصورت های فلکی) است، و برای تشخیص این موقعیت باید به تقویم های نجومی و اهل فنّ آن رجوع کنید. اما نکته قابل توجه این که لحظه ها و مکان ها در ظاهر مانند هم هستند، ولی در باطن با هم فرق دارند، مثلاً در میان روزها روز جمعه دارای اثرات و ویژگی های خاصی است، و در میان ساعات شبانه روز، وقت سحر، اثرات و خصوصیات خاصی دارد، هم چنان که در میان ماه ها ماه مبارک رمضان، دارای برکات زیادی است و یا در بعضی از روایات آمده است که بعضی از لحظه ها دارای اثرات خاصی است از جمله استجابت دعا و در هنگام نزول باران و… .(۱) بنابراین طبق مبانی اسلام در عالم، حقایق و وقایعی وجود دارد که ناخودآگاه تأثیراتی در بقیه موجودات از جمله انسان و زندگی او دارند.

یکی از آنها پدیده قمر در عقرب است که حضرات معصومین بعضی از کارها را در آن موقع نهی کرده اند از جمله ازدواج و سفر کردن و حجامت. از جمله این که امام صادق ـ علیه السلام ـ می فرمایند: «هر کس در موقع قمر در عقرب، ازدواج کند یا مسافرت کند نیکی و خوبی نبیند».(۲) در روایتی آمده: «حجامت کردن در روز چهارشنبه هنگامی که قمر در عقرب باشد، نباید انجام بگیرد».(۳) به خاطر همین علماء شیعه به کراهت ازدواج در هنگام قمر در عقرب، فتوا داده اند.(۴) هر چند برای رفع کراهت و دوری از بلاء صدقه و دعاء خواندن بسیار تأکید شده است.(۵) در پایان دو نکته را متذکر می شویم: یکی آن که غیر از موارد ذکر شده (ازدواج، سفر، حجامت) مواردی از جمله به خانه نو رفتن و غیر آن در روایات اهلبیت ـ علیهم السلام ـ دیده نشده است. هر چند بعضی از منجمین به طور کلی می گویند از هر کار جدید و نویی در هنگام قمر در عقرب باید دوری کرد. نکته دیگر این که بعضی از محدثین می گویند منظور از کراهت داشتن ازدواج در زمان قمر در عقرب، مجامعت و آمیزش زوجین می باشد نه مراسم عروسی و عقد کردن.(۶)

پاورقی:

۱٫ ر.ک: قمی، شیخ عباس، مفاتیح الجنان.
۲٫ ر.ک: حر عاملی، وسائل الشیعه، (باب ۱۱ از ابواب آداب سفر حج)، ج۸، ص۲۶۶، ح۱ و ج۱۴، ص۸۰، ح۱٫
۳٫ ر.ک: مجلسی، محمد تقی ، حلیه المتقین، مشهد، شرکت به نشر، چاپ چهارم، ۱۳۸۶ش، ص۱۹۱٫
۴٫ موسوی خمینی، سید روح الله، تحریر الوسیله، قم، مؤسسه نشر اسلامی، ۱۴۱۵ق، ج۲، ص۲۱۳، مساله ۵٫
۵٫ همو، حلیه المتقین، ، ص۳۵۷٫
۶٫ همان، ص۹۲٫

منبع: نرم افزار پاسخ – مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.