شهدای کربلا وامام حسین (ع)را چه کسی دفن وبرآنها نماز خواند؟
در کتب مختلف تاریخی آمده است که وقتی عمر سعد از کربلا به طرف کوفه حرکت کرد و از آن مکان دور شد، گروهی از قبیله بنی اسد که ساکن قریه «غاضریه» بودند. آمدند و بر حسین ـ علیه السّلام ـ و اصحابش نماز خواندند و دفن کردند و حسین ـ علیه السّلام ـ را در همین مکانی که هم اکنون مرقد مطهرش میباشد به خاک سپردند و علی بن حسین را پائین پای آن حضرت دفن کردند و برای دیگر شهدای اهل بیت و اصحاب که در آن حوالی بودند حفرهای کندند از جانب پای آن حضرت و همه را با هم در یک جا به خاک سپردند و عباس بن علی را در آنجا که به شهادت رسیده بود در راه «غاضریه»(۱) دفن کردند و اکنون قبر او در آنجا میباشد.
شیخ صدوق در عیون اخبار الرضا احادیثی در باب وفات موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ روایت کرده است، که متولی دفن وکفن ونمازبرپیکر آن حضرت،(۲) امام رضا ـ علیه السّلام ـ بوده با وجود اطنکه دربغداد حضورنداشت و در جای دیگر امام صادق ـ علیه السّلام ـ میفرماید: جائز نیست امام را غسل بدهد مگر کسی که امام باشد، و در احتجاج امام رضا بر واقفیه است که علی بن حمزه به آن حضرت گفت: «ما از پدران تو روایت کردهایم که متولی امر امام نمیشود مگر امامی مثل او، حضرت در جواب فرمودند: مرا خبر ده که حسین ـ علیه السّلام ـ امام بود یا نبود گفت: امام بود، امام فرمود متولی امر او که شد؟ علی بن حمزه گفت: علی بن حسین ـ علیه السّلام ـ امام فرمودند: علی بن حسین کجا بود؟ او که در زندان و محبوس به دست عبیدالله بود! علی گفت: پنهان و پوشیده از کسان عبیدالله بیرون رفت و متولی امر پدر شد و بازگشت، امام فرمود: آن کسی که علی بن حسین را قدرت داد که به کربلا آید و متولی امر پدر گردد، قدرت میدهد صاحب این امر به بغداد آید و متولی امر پدر شود و بازگردد، در حالی که نه در زندان بود و نه اسیر.(۳) با توجه به کلام امام متوجه میشویم که متولی امر دفن امام حسین ـ علیه السّلام ـ کسی نبوده است مگر علی بن حسین که امام بعد از او بوده است، چنانکه شیخ صدوق در این مورد میگوید: واقفیه بدین احادیث نتوانند بر ما ایراد کنند برای آنکه امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: جائز نیست امام را غسل بدهد مگر کسی که امام باشد، پس اگر کسی به غیر حق مرتکب این نهی شد و امام را غسل داد به سبب این عمل که از او سر زده است، امامت امام لاحق باطل نمیشود و نفرموده امام نیست مگر کسی که امام سابق را غسل بدهد، اما نسبت به دفن اجساد طاهر شهدا به قبیله بنی اسد از باب این بوده است که آنان امام سجاد را در این امر یاری نمودهاند و طبق دستور آن جناب شهدا را به خاک سپردند.
پاورقی:
۱. – شیخ مفید، ا لارشاد، مؤسسه آلالبیت لاحیاء التراث، قم، ج۲، ص ۱۱۴.
۲. – عمربن حسن فتال نیشابوری، روضه الواعظین، ص ۲۲۲ (فصل فی ذکر وفاته)، ص ۲۳۲.
۳. – أبی محمد بن حسن الطوسی، غیبه الطوسی، ص ۸۴، الکلام علی واقفیه، ص ۲.
منبع: نرم افزار پاسخ – مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات