موقعیّت جعفر کذاب در میان شیعه و رابطه امام حسن عسگری با او چگونه است؟

0 44

جعفر برادر امام حسن عسکری علیه السلام بود که شیعیان امامیّه او را جعفر کذّاب می‌خواندند زیرا پس از برادرش دعوی امامت ‌کرد و منکر فرزند داشتن امام حسن عسکری علیه السّلام بود. جعفر کذّاب کینه اش ابو عبد الله و لقبش کرین بود زیرا ۱۲۰ فرزند از وی به جا ماند و پسران او را به‌خاطر نسبت دادن به جدّشان، حضرت علی بن موسی الرضا علیه السّلام ، رضویون می‌خوانند.(۱)

گفته شده که جعفر برای این‌که امامت خودش را بشناساند حاضر شد ۲۰۰۰۰۰ دینار به یکی از کارگزاران دستگاه خلافت رشوه بدهد.(۲) زیرا که جعفر مردی دنیا دوست و عشرت طلب بود و طالب مقام برادرش بود و برای رسیدن به آن مقام به انواع وسایل و جلسه‌ها متمسّک می‌شد. البته باید گفت که منابع شیعه درباره جعفر دو قول متفاوت دارند:
پاره‌ای می‌گویند: که وی تا پایان زندگی بر دعوای دروغین خود پای می‌فشرد و هم‌چنان خود را امام می‌دانست.
امّا برخی دیگر از منابع می‌گویند: که وی از دعوی کذب خود دست برداشت و توبه کرد، و شیعیان نیز به جای جعفر کذّاب به او جعفر تائب گفتندو کلینی به روایت از محمّد بن عثمان می‌گوید: امام دوازدهم علیه السّلام در توقیعی به توبه او تصریح کرده‌اند و گفته‌اند: راه جعفر، راه برادران حضرت یوسف علیه السّلام است که سر‌انجام توبه کردند و گناهان آنها بخشوده شد.(۳)
تابعین و پیروان جعفر سه گروه بودند، عدّه‌ای می‌گفتند:
۱ – امام بعد از حسن ـ علیه السّلام ـ ، جعفر است، زیرا از حسن ـ علیه السّلام ـ فرزندی نمانده.
۲ – عدّه‌ای می‌گفتند: جعفر امامت را از پدرش علیه السّلام گرفته و نه از برادرش حسن علیه السّلام و یااز برادرش دیگرش که محمّد نام داشت و در حیات امام حسن عسکری از دنیا رفت ، گرفته است .
۳ – گروهی می‌گفتند: که امامت از محمّد بن علی علیه السّلام که عموی جعفر بود به او رسیده.(۴)
لذا می‌توان گفت: اگر چه منابع راجع به شخصیت جعفر اختلاف نظر دارند ولی از نظر شیعه ، جعفر فردی مقام پرست بود که به‌ خاطر ریاست، ادّعای امامت کرده و از نظر امام حسن عسکری علیه السّلام دروغ‌گو و فاسق شناخته شد و با وی میانه خوبی نداشتند.
و در عصر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه ) هم بعد از شهادت امام حسن عسکری علیه السّلام در مدّت کوتاهی ادّعای امامت نمود که با وجود پر برکت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه ) و اقامه نماز توسط آن حضرت بر پیکر پدرش و بروز برخی معجزات از آن حضرت، نقشه‌های جعفر بر هم ریخت و نتوانست موقعیتی مناسب برای خود در میان شیعیان کسب نماید.(۵)

پاورقی:

۱. شکور، محمّد جواد، فرهنگ فرق اسلامی، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ دوّم، ص ۱۳۹.
۲. دائره المعارف شیعه، تهران، نشر شهید محبی، ۱۳۷۵، ج ۵.
۳. همان.
۴. شهرستانی، ملل و نحل، قاهره، چاپ دوّم، ص ۱۵۱ .
۵. پیشوایی، مهدی، سیره پیش‌وایان، قم، موسسه امام صادق ـ علیه السّلام ـ ، ۱۳۷۷ش، ص ۶۵۸.
منبع: نرم افزار پاسخ – مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.