امام زمان(عج) دین جدید خواهد آورد؟
در دعای ندبه آمده که: این المدّخر لتجدید الفرائض و السّنن. و در روایت نیز آمده که امام زمان(عج) دین جدید خواهد آورد بنابراین آیا کار علما وارونه کردن دین است؟
پاسخ:
مراد از امر جدید و یا دین جدید این نیست که حضرت کتاب و قرآن جدیدی می آورد، چنان که پیامبر خاتم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ کتاب تازه ای به بشریت عرضه نمود چون این معنا با خاتمیّت دین محمد ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و این که قرآن آخرین و کامل ترین کتاب الهی است سازگاری ندارد، بلکه مراد این است که تبیین جدید و تفسیر تازه از دین و قرآن ارائه می دهد، که طبعاً با تفسیرهای موجود که با عقل های بشری و غیر معصوم ارائه شده، فرق خواهد داشت. و پیرایه هایی که بر دین و احکام بسته اند، زدوده خواهد شد. لذا ممکن است این تفسیر جدید با خواسته ها و امیال بعضی سازگاری نداشته باشد و باعث مخالفت آنها با حضرت حجت(عج) شود برای اینکه این مسأله روشن شود به ترجمه چند روایت اشاره می کنیم:
۱. «در روایت آمده که حضرت به مخالفین ۳ روز مهلت می دهد و اگر برنگشتند با آنها می جنگد».(۱)
۲. امام باقر ـ علیه السلام ـ فرمود: «چون قائم ما قیام کند، راه های اصلی را توسعه می دهد و هر مسجدی را که مانع راه باشد ویران می سازد و هر پنجره را که به سوی راه های عمومی گشوده باشد و نیز هر گونه ایوان و آبریزگاه و ناودانی را که به طرف راههای عمومی باشد می بندد».(۲)
۳. امام باقر ـ علیه السلام ـ فرمود: «او (مهدی) آن چه را پیش از او بوده است درهم ریزد آن گونه که رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ امور جاهلیت را درهم ریخت مهدی علیه السلام اسلام را به گونه ای تازه و جدید می آغازد».(۳)
در متن عربی این حدیث کلمه «یستأنف» به کار رفته که می رساند حضرت اسلام را زنده می کند، نه این که دین جدید ارائه می دهد.
۴. علی ـ علیه السلام ـ فرمود: «هنگامی که مردم هدایت را تحت الشعاع هوای نفس خود قرار دهند (مهدی) خواسته نفسانی را تحت الشعاع هدایت قرار می دهد و هنگامی که مردم قرآن را بر اساس رأی و خواسته های خود تفسیر کنند (مهدی) آراء و نظریات را پیرو قرآن قرار می دهد».(۴)
۵. پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ فرمود: «قائم از فرزندان من است، شیوه و سنّت او سنّت من است و مردم را بر اساس دین و شریعت من برپای می دارد و به کتاب خداوند عمل می کند».(۵)
۶. علی ـ علیه السلام ـ فرمود: «(مهدی) شیوه عدالت را به شما نشان می دهد و احکام از بین رفته کتاب و سنّت را زنده می سازد».(۶)
پس مراد این است که قرآن و اسلام آن چنان که در واقع بود عرضه می شود و درست طبق سنت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ رفتار می شود، نه این که دین جدید و قرآن جدید بیاورد چون با خاتمیّت دین پیامبر سازگاری ندارد.
اما در فراز دعای ندبه بایستی توجه داشت که تجدید کننده غیر از چیز جدید آورنده است، تجدید یعنی چیزی که بوده و او می آید به تمام و کمال آن را اجرا می کند نه اینکه دین جدید بیاورد همچنان کسی که وضو داشته باشد و برای نماز بعد دو باره وضو بگیرد می گویند تجدید وضو کرد نه اینکه وضویش باطل بوده و دو باره وضو گرفت.
در مورد امام زمان(عج) نیز این گونه است که آن حضرت با آمدنش تمام معارف الهی را زنده می کند و جهان به گونه دیگر خواهد شد.
از اینجا روشن می شود که کار روحانیت وارونه کردن نیست بلکه علمای دین به فراخور قدرتی که دارند دین را بر جامعه ارائه می دهند و از تحریف آن جلوگیری می کنند و اگر این کار علما نباشد کل دین از بین می رود و این تبلیغات است که زمینه ساز ظهور امام عصر ـ علیه السلام ـ می گردد و همه موظفند با تمام توان در پیشبرد دین اسلام تلاش کنند.
اضافه می شود اینکه اگر گفته شد برخی مفاهیم و آموزه های دین واژگونه و غلط شده است، این حکم عمومی، مصادیق احکام و آموزه های غلط را تعیین نمی کند و باید صحت و سقم معارف را با معیارهای صحیح سنجید.
پاورقی:
۱. میرجهانی، نوائب الدهور، ج۳، ص۱۴۲.
۲. شیخ طوسی، الغیبه، ص۴۷۵.
۳. نعمانی، الغیبه، ص۱۵۲.
۴. فیض الاسلام، نهج البلاغه، خطبه ۱۳۸.
۵. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، بیروت، ج۵۱، ص۷۳.
۶. فیض الاسلام، نهج البلاغه خطبه ۱۳۸.
منبع: نرم افزار پاسخ – مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات