«کلّنا سُفُن النجاه و سفینه الحسین أسرع» از نظر سند صحیح است؟

0 651

آیا این روایت که از امام صادق ـ علیه السلام ـ یا یکی دیگر از ائمه نقل شده است: «کلّنا سُفُن النجاه و سفینه الحسین أسرع» از نظر سند صحیح است یا خیر؟

پاسخ:

با بررسی در کتب معتبر تشیع و بعضاً کتب معتبر اهل سنت، چنین به دست می‌آید هر چند روایتی به این مضمون از هیچ کدام از ائمّه اطهار ـ علیهم السلام ـ نقل نشده و ولی با توجه به مطالب ذیل این جمله از نظر معنا مورد تأیید قرار می گیرد.

کلمه «سفن النجاه»: مؤید این دو کلمه در زیارت امام حسین ـ علیه السلام ـ در خصوص نیمه ماه رجب آمده. می‌فرماید: «السلام علیکم یا سفن النجاه، السلام علیکم یا اباعبدالله الحسین ـ علیه السلام ـ … »(۱)
هم چنین در بحارالانوار، باب غفیله همین زیارت با این خصوصیات ذکر شده است.(۲)

از پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ در تأیید مطلب فوق واژه «سفن النجاه» فرمودند: «مثل اهل بیتی فیکم کسفینه نوح من رکبها نجا و من تخلف عنها زجَّ فی النّار». می‌فرماید: «مثل اهل بیت من مانند سفینه نوح می‌باشد، هرکسی که در آن سوار شود نجات می‌یابد و هرکس از آن تخلف کند در آتش افکنده می‌شود.»(۳)

نکته دیگر این که حدیثی از پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ در خصوص «سفینه النجاه» بیان فرموده‌اند و این مطلب در تکمیل واژه «سفینه الحسین اسرع» مناسب‌تر به نظر می‌رسد.
می‌فرماید: «إنَّ الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه. همانا امام حسین ـ علیه السلام ـ چراغ هدایت و کشتی نجات می‌باشند.»(۴)

بنابراین از مجموع روایات و ادعیه می توان به مضمون حدیث مورد سوال دست یافت و آن را از نظر دلالت صحیح دانست. هر چند در مورد سند آن نمی توان قضاوت نمود.

پاورقی:

۱. شهید اول، المزار، انتشارات مدرسه امام مهدی(عج)، چاپ اول، ۱۴۱۰ق، ج۱، ص۱۶۲.
۲. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، بیروت، ۱۴۰۳ق، ج۹۸، ص۳۴۵.
۳. محمد باقر شریف القرشی، حیاه الامام الرضا(ع)، انتشارات سعید بن جبیر، ج۱، ص۲۴۸.
۴. بحرانی، سید هاشم، مدینه الماجز، مؤسسه انتشاراتی معارف اسلامی، چاپ اول، ۱۴۱۴ق، ج۴، ص۵۲.
منبع: نرم افزار پاسخ – مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.