«صل من قطعک» یعنی چه؟

0 143

امام علی ـ علیه السلام ـ در رابطه با دوستی و ارتباط با دوست در نامه ۳۱ نهج البلاغه می فرماید: با دوستت چنان باش که حتی (کانک له عبد و کانه ذو نعمه علیک) و یا در جای دیگر می فرماید: (صل من قطعک) و این که (احمل نفسک من اخیک عند صرمه علی الصله) اما در جای دیگری از این نامه می فرماید: (ولا ترغبن فیمن زهد عنک) با کسی که رغبتی برای ارتباط با تو ندارد (که ممکن است دوستی هم باشد که بعد از مدتی به انسان بی محلی کند) خیلی رغبت به ارتباط گیری نداشته باش، این جمله حضرت با (صل من قطعک) و یا جملات دیگری که در بند قبلی آمد چگونه قابل جمع است؟

پاسخ:

این که امام علی ـ علیه السلام ـ یک جا می فرماید: «صل من قطعک» با آن کسی که از تو برید پیوند کن و متصل شو.))، و در جای دیگر فرمود: «لا ترغبن فیمن زهد عنک . نسبت به کسی که به تو بی علاقه است، علاقمند مباش))

اولاً: این گونه فرمان ها دستورات اخلاقی هستند و اوامر واجبی و الزام آور نیستند.
ثانیاً: اگر تمام قسمت های این نامه ملاحظه شود معلوم می گردد که بین کلمات امام علی ـ علیه السلام ـ تهافت و تناقضی وجود ندارد.

آن حضرت فرمود: «احمل نفسک من اخیک عند صرمه علی الصله، و عند صدوده علی اللطف و المقاربه و عند جموده علی البذل، و عند تباعده علی الدنو، و عند شدته علی اللّین، و عند جرمه علی العذر، حتی کانک له عبد، و کانه ذو نعمه علیک، و ایاک ان تضع ذلک فی غیر موضعه، او ان تفعله بغیر اهله. در مورد برادر دینی ات چنان باش که هر گاه او قطع رابطه می کند، تو با او رابطه برقرار کن، وقتی که او دوری می کند تو با او مهربانی کن، هنگامی که او بخل می ورزد تو بخشش کن، زمانی که او فاصله می گیرد تو نزدیک شو، وقتی که او درشتی می کند تو نرمی کن، زمانی که او مرتکب جرمی می شود برایش عذری بتراش که گویا تو بنده او و او ولی نعمت تو است. اما توجه داشته باش که این گونه اعمال را نسبت به افراد نااهل و در غیر موردش انجام ندهی))

در اینجا امام علی ـ علیه السلام ـ این رفتار را مقید کرده به این که طرف شما نااهل نباشد بلکه اهل مودت و دوستی باشد، از این بیان فهمیده می شود که منظور از کسی که از تو دوری می کند و میل به دوستی با تو را ندارد، کسی است که لیاقت دوستی و مودت و محبت را ندارد، و همچنین از دوستان قدیمی هم نیست که قطع رابطه نموده باشد تا برای تجدید دوستی قدمی بردا شته شود.

لذا امام ـ علیه السلام ـ فرمود: نسبت به او علاقمند مباش. چون که دوستی و علاقه نشان دادن به این گونه افراد موجب می شود تا انسان تحقیر شود، در حالی که انسان مؤمن باید عزت نفس خود را حفظ کند و از حقارت و ذلت دوری نماید.(۱)

پاورقی:

۱. بحرانی، میثم بن علی بن میثم، شرح نهج البلاغه، دفتر نشر الکتاب، چاپ دوم، ۱۳۶۲ش، ج۵، ص۵۶. ابراهیم بن حسین خویی، الدره النجفیه، شرح نهج البلاغه، ص۳۲۲.
منبع: نرم افزار پاسخ – مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.