آیا کنیز را در برابر کنیز جماع کردن جایز است؟

0 438

آیا این حدیث درست است که امام باقر ـ علیه السلام ـ فرمود: ((زن آزاد را در مقابل زن آزاد جماع نکن، اما کنیز را در برابر کنیز جماع کردن جایز است))؟ مگر نه این است که نگاه به عورت همجنس حرام است؟

پاسخ:

اگر مردی دو همسر داشته باشد یا دو کنیز داشته باشد آیا می تواند با هر دو در یک بستر بخوابد و آیا می تواند در کنار یکی با دیگری جماع کند و آیا دیگری مجاز به نگاه کردن بر عورت زن دوم هست یا نه، روایاتی وجود دارد که با نگاهی به این روایات پاسخ روشن می شود:
روایاتی که می رساند جماع با زن در مقابل زن دوم روا نیست امام باقر ـ علیه السلام ـ فرمود:(( با زن آزاد در برابر زن آزاد جماع نکن .))و از این نتیجه می گیریم که مراد مردی است که دو زن دارد نه اینکه کسی بخواهد در کنار خواهر یا مادر و یا دیگر محارمش با همسرش همبستر نگردد این که قطعا جایز نمی باشد ونیاز به گفتن نیست.

در سند این روایت افرادی مانند: علان بن محمد(۱) و خلف بن سلمه(۲) و علی بن اسباط(۳) و سالم بن محمد(۴) وجود دارد که در کتاب های راوی شناسی مورد تایید نیستند لذا نمی توان به روایات اینها عمل نمود. پس می توان نتیجه گرفت که این روایت سندیت ندارد.

۲. روایتی دیگر از امام باقر ـ علیه السلام ـ که فرمود: ((مرد می تواند بین دو زن خود و دو کنیزش بخوابد ولی نباید با یکی نزدیکی کند و دیگری آن را ببیند)).(۵)
این روایت هر چند شبیه روایت اول است ولی کنیز را از زن آزاد جدا نکرده است و لذا می توان گفت روایت می گوید هم با دو کنیز و هم با دو زن نباید یکجا همبستر شد.
البته این روایت نیز مستند نمی باشد.

روایاتی که می گوید خوابیدن با دو زن و دو کنیز اشکال نداردامام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: ((اشکالی ندارد که مردی با دو زنش یا با دو کنیزش بخوابد زیرا زنان بمنزله بازی و معشوقه شما هستند)).(۶)
در این روایت فقط خوابیدن را جایز شمرده و اشاره ای به جماع ندارد.
باز از امام ابی الحسن (امام موسی کاظم یا امام رضا ـ علیهم السلام ـ ) نقل شده که خوابیدن با دو کنیز اشکالی ندارد.
این روایت از نظر سندی اشکال دارد و قابل استناد نمی باشد.
نتیجه اینکه با این روایات نه می توان ثابت کرد که در کنار زن آزاد جماع با زن دیگر جایز نیست و نه می توان ثابت کرد که جماع با دو کنیز جایز است، چون مستند نمی باشند.

روایاتی که نگاه زن به عورت زن را حرام می داننداما در مقابل این روایت ها، روایات فراوانی وجود دارد که می رساند نگاه زن به عورت زن دیگر مگر در مواقع غیر ضروری حرام است و با استناد به اینگونه روایات می توان گفت هر چند خوابیدن مرد با دو همسرش و نیز همبستر شدن با یکی در مقابل دیگری جایز است و اشکالی هم ندارد، ولی نباید این زن ها به عورت همدیگر نگاه کنند.

بنابراین از این روایات استفاده می شود که نگاه زن به عورت زن دوم شوهرش حرام است.
اما کنیز هر چند در نگاه اولیه می توان گفت زن آزاد با کنیز فرق ندارد ولی خداوند متعال از سر لطف و عنایتی که دارد در مقابل اسارت و کنیز شدن کنیز، احکام و واجباتی را از آنها برداشته و لذا هر چند نگاه زن به عورت زن حرام است ولی خداوند این حکم را از کنیز برداشته و گفته اشکال ندارد البته این حکم را نمی توان از روایت مورد نظر استفاده کرد چون سند ندارد و بلکه با استناد به دیگر روایات که می رساند کنیز از این حکم استثنا شده می توان چنین نتیجه گرفت.

خلاصه سخن اینکه خداوند از سر لطفی که دارد برخی احکام را از کنیز برداشته است و این حکم نیز یکی از آنهاست همانگونه که در نماز بر کنیز واجب نیست مثل زن آزاد تمام بدنش را بپوشاند یا کنیز اگر مرتکب عمل خلاف عفت شد مثل زن آزاد سنگسار و شلاق نمی خورد بلکه مجازاتش نصف زنان آزاد است.

پس این حکم حکمتی دارد و آن این است که کنیز احکام آسان تری دارد و این رحمت بی منتهای خداوندی بر بندگانش می باشد. و اسلام نمی خواهد همجنس بازی را رواج دهد، بلکه فقط یک استثنا در حکم دارد.
یادآوری این نکته نیز لازم است که امروزه کنیز به معنای اسلامی در دنیا وجود ندارد و این احکام امروزه کاربرد ندارد.

پاورقی:

۱. در کتاب های رجالی مورد تایید قرار نگرفته است. ر.ک: نمازی شاهرودی، علی، مستدرکات علم رجال الحدیث، ج۵، ص۲۶۸.
۲. وی مجهول است یعنی مشخص نیست مورد اعتماد بود یا نه. ر.ک: جواهری، محمد، االمفید من معجم رجال الحدیث، ص۲۱۱.
۳. وی نیز مورد تایید نمی باشد و به روایاتش نمی توان استناد جست. ر.ک: شیخ طوسی، اختیار معرفه الرجال، ج۲، ص۵۳۸.
۴. وی نیز تایید نشده است. ر.ک: مستدرکات علم رجال الحدیث، ج۴، ص۱۰.
۵. بروجردی، محمد حسین، جامع احادیث الشیعه، قم، ۱۴۰۹ق، ج۲۰، ص۱۹۷.
۶. همان.
منبع: نرم افزار پاسخ – مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.