چرا پوشیدن لباس های قرمز مکروه است؟

0 639

در روایات هست که پوشیدن لباس سرخ به جز تازه داماد کراهت دارد. به نظر شما چرا پوشیدن لباس های قرمز مکروه است؟

پاسخ:

ثابتدا توجه داشته باشید که مواردی که در مورد آنها بحث خواهد شد، همه حکمت حکم می‌باشد نه علت آن. در بسیاری از موارد عقل ما راهی به سوی علل و حکمت های احکام ندارد. مثل این که چرا نماز صبح ۲ رکعت است، چرا نماز صبح را باید بلند خواند و نماز ظهر را آرام و… . پس ندانستن حکمت و علت احکام دلیل بر عدم تبعیت از آن ها یا دلیل بر ردّ آن روایات نیست و باید تعبّداً پذیرفت. انشاء الله روزی برسد که تمام علل و حکم احکام را از زبان امام زمان ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ بشنویم و برای قلب های ما اطمینان حاصل شود.

احادیث مربوط به کراهت لباس قرمزبرای روشن شدن مسئله، ابتدا روایاتی که در این خصوص هست را متذکر می شویم و سپس پاسخی که می توان از مجموع روایات به دست آورد، را بیان خواهیم کرد.

در حلیه المتقین مرحوم مجلسی آمده: «بهترین رنگ ها در لباس سفید است و بعد از آن زرد و بعد از آن سبز و بعد از آن «سرخ نیمرنگ» و کبودی و عدسی. اما لباس هایی که مکروهند عبارتند از «سرخ تیره» خصوصاً در نماز و پوشیدن جامه سیاه در همه حال، مگر در عمامه، عبا و چادر کراهت شدید دارد.

در حدیثی از امام صادق ـ علیه السلام ـ می‌خوانیم که «جامه سرخ تیره پوشیدن، مگر برای نو داماد کراهت دارد.»(۱)

امام باقر ـ علیه السلام ـ از پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ روایت می‌کند که خطاب به علی(ع) می‌فرماید: «لباس قرمز نپوش. چرا که آن از لباس های شیطان و ابلیس است.»(۲)
روایتی از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نقل شده که: «کسی که لباس شهرت بپوشد (یعنی لباسی که باعث شود انگشت نما شود و بخاطر پوشیدن آن لباس مشهور شود) در قیامت خداوند متعال از او روی گردان می شود.»(۳)

البته باید توجه داشت که اگر لباس به رنگ سرخ و قرمز کمرنگ باشد، کراهت ندارد. همچنین اگر رنگ قرمز مخلوط با رنگ های دیگر باشد مثلاً سفید با خطهای قرمز یا قرمز راه راه باشد و مثل آن، کراهت نخواهد داشت. آنچه کراهت دارد لباس قرمز تیره و یکدست، مخصوصاً در حال نماز می باشد.

روان‌شناسی رنگ قرمزقبل از پاسخ به سؤال بهتر است به صورت مختصر نظر اندیشمندان علم هنرهای تجسمی و روان شناسی در مورد رنگ قرمز را بدانیم. «قرمز نهایت برافروختگی و انرژی درونی را ظاهر می سازد. نمادی است که زندگی، هیجان، قدرت و شورش انقلابی را نشان می دهد. قرمز رنگی است جذاب» که نشاط جوانی و سرزندگی را جلوه گر می سازد و در عین حال نشانه ای از عشق آتشین در تمایلی مفرط به زندگی است گرمی و حرارت قرمز وقتی با نارنجی مخلوط شود به اوج خود می رسد و نمادی از نور و شعله های سوزان و برافروخته تبدیل می شود. قرمز همچنین نمادی از جنگجوئی، مقاومت و شور انقلابی است. در این معنا پایداری و حقیقت جویی را نشان می دهد و جلوه گر شهادت جویی و مرگ سرخ می شود…»(۴)

فلسفه کراهت لباس سرخ رنگ با توجه به روان شناسی رنگ‌ها و جمع‌بندی احادیث مربوطه، حکمت توصیه به نپوشیدن لباس سرخ رنگ می تواند موارد ذیل باشد:

۱ـ رنگ قرمز از رنگهایی است که از فاصله دور و حتّی در بین رنگ های دیگر نظر را جلب می کند. دلیل آن به خاطر فرکانس خاصی است که در آن وجود دارد. به خاطر همین هم هست که چراغ های خطر ماشین قرمز تیره ساخته می شود. چون از فاصله دور و حتی هوای مه آلود دیده می شود و نظر را جلب می کند

پوشیدن لباس قرمز نیز باعث جلب توجه می شود. اگر خیلی زننده باشد مثل مواردی که گاه دیده می‌شود زنی روسری، مانتو، شلوار، کیف و آرایش، همه قرمز است، این امر باعث جلب توجه و حتی شهرت می شود که از آن منع شده است. بنابر این می توان به طور خلاصه گفت، دین اسلام به خاطر مفاسدی که گاه در بر دارد، دوست ندارد شخصی خود را با لباس خاصی مورد توجه دیگران قرار دهد.

۲ـ رنگ قرمزهمان طور که روانشاسان گفته اند، نشانه شور و شوق زیاد و جنگجوئی و نشانه حرارت و تحریک بالا است. لذا روی اعصاب اثر گذاشته و موجب بالا رفتن روحیه تهاجمی در شخص می شود. مخصوصاً جوانی که با اندک تحریک عواطف، عصبانی شده و دعوا براه می اندازد. اسلام خواسته این حالت را هم از انسان ها دور کند.

۳ـ در روایت ذکر شده بود که لباس قرمز، لباس ابلیس است. در مقابل لباس سفید و سبز لباس اهل بهشت و فرشتگان است. لذا اسلام تأکید می کند که با پوشیدن لباس سفید خود را شبیه انسان های بهشتی و اهل ایمان و اهل بهشت در آورید، چرا که ظاهر در باطن اثر گذار است.
اما این که چرا لباس قرمز برای نو داماد کراهت ندارد شاید حکمت آن بر این باشد که روز دامادی و عروسی روز شادی، هیجان، شور، نشاط می باشد و باید داماد به همه معرفی شود. همچنین تأثیر تحریک کنندگی دارد. این رنگ تأثیرات منفی در استفاده درازمدت دارد.

تذکر: مواردی که ذکر شد، علت نیست بلکه حکمت است. حکم دایر مدار حکمت نیست. یعنی ممکن است جایی این حکمت ها باشد ولی حکم کراهت نباشد و بالعکس.

پاورقی:

۱. مجلسی، محمدباقر، حلیه المتقین، ص ۱۵ـ۱۴.
۲. شیخ حر عاملی، وسایل الشیعه، ج۲، ص ۳۱۷ باب ۴۴ از ابواب لباس المصلی.
۳. محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ج۸، ص ۴۱۸.
۴. حسینی نژاد، عبد المجید، مبانی هنرهای تجسمی، شرکت چاپ و نشر کتاب های درسی ایران، ۱۳۸۵، ص۱۶۴.
منبع: نرم افزار پاسخ – مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.