چرا در روایات تأکید زیادی بر فرستادن صلوات بر پیامبر(ص) شده است؟
به طور مشخص نمیتوان علت و فلسفه خاصی را برای این مطلب بیان کرد، ولی چند نکته قابل تأمل است:
۱. شاید نخستین فلسفه صلوات این باشد که پیامبر و مقام شامخ او فراموش نشود. لازمه آن این است که اسلام و برنامه های اسلامی متروک نشود. به این ترتیب ادامه صلوات بر پیامبر رمز بقای اسلام و نام مبارک او است.
۲. صلوات فرستادن بر پیامبر همسویی با فرشتگان و نظام هستی است؛ یعنی همان گونه که فرشتگان درود میفرستند، انسانها نیزباید درود بفرستند.
۳. فرستادن درود بر پیامبر آثار مهمی مترتب است که شاید علت درود فرستادن به خاطر فواید است که به انسان بر میگردد.
پیامبر فرمود: “هر کس بر من درود فرستد، خداوند بر وی درود میفرستد. ده گناه از او ریخته و ده درجه برای او بالا برده میشود”. (۱) همچنین: “هر کس صد بار بر محمد و آل محمد(ع) درود بفرستد، خداوند صد حاجت او را برآورده سازد”. (۲)
در حدیثی دیگر فرمود: “هر که آخر سخنش “به هنگام مرگ” صلوات بر من و علی(ع) باشد داخل بهشت میگردد”. (۳) بر اساس همین فواید به فرستادن درود بر پیامبر و خاندان او تأکید شده است. امام باقر(ع) فرمود: “در میزان عمل چیزی سنگینتر از درود فرستادن بر محمد آل محمد نیست”. (۴)
۴. صلوات و درود سبب میشود که به مقام والای حضرت بیش تر آشنا شویم. از اخلاق و اعمال و صفاتش الگو بگیریم. از بعضی از تعبیرات استفاده میشود که صلوات، باعث پاکیزگی اخلاق و طهارت اعمال و ریزش گناهان میشود؛ چنان که در زیارت جامعه میخوانیم:
«وَ جَعَلَ صَلَاتَنَا عَلَیْکُمْ وَ مَا خَصَّنَا بِهِ مِنْ وِلَایَتِکُمْ طِیباً لِخُلْقِنَا وَ طَهَارَهً لِأَنْفُسِنَا وَ تَزْکِیَهً لَنَا وَ کَفَّارَهً لِذُنُوبِنَا؛ خداوند صلوات ما را بر شما(پیامبر و آل پیامبر) و ولایت شما را نسبت به ما، سبب پاکیزگی اخلاق، طهارت نفوس، رشد معنوی و کفّاره گناهان ما قرار داده است».
۵. صلوات و درود بر پیامبر و آل او، رحمت تازه الهی را بر روح پاک آن ها فرو میفرستد. از آن جا که منبع فیضاند، از سوی آن ها به امّت نیز سرازیر میشود. درود و رحمت بر آن ها، در واقع درود و رحمت بر خود ما است.
۶. فرستادن صلوات و درود بر آن بزرگواران، نوعی حقشناسی و قدردانی و تشکّر از زحماتی است که برای هدایت امّت کشیده اند. حقّشناسی و قدردانی اجر و پاداش الهی دارد.
۷. فرستادن صلوات، اظهار وفاداری و بیعت مجدّد به میثاق و عهدی است که خداوند روز «الست» از انسان ها گرفته است.
پی نوشت ها:
۱ . فرائد السمطین، ج ۱، ص ۲۴، با اقتباس از آثار الصادقین، ج ۱۱، ص ۲۰۹.
۲ . همان، ص ۲۸.
۳ . ابن بابویه، محمد بن علی، عیون اخبار الرضا، تهران: نشرجهان، ۱۳۸۷ش، ج ۲، ص ۶۴.
۴ . مکارم شیراز، ناصر، تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۷۴ش، ج ۲۷، ص ۲۶۷.
منبع: نرم افزار پیامبر مهربانی – مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی