چرا در شب معراج، پیامبر اکرم از جبرئیل در مورد پدیده‏ هاى آن جا سؤال کردند؟

0 33

اگر پیامبر اکرم(ص) علم لدنّى داشتند، پس چرا در شب معراج، از جبرئیل در مورد پدیده‏هاى آن جا سؤال کردند؟

پاسخ:

اگر به حقیقتِ علم غیب موهبتى و لدنّى پیامبران و امامان و از جمله حضرت رسول اکرم(ص) توجه شود، هیچ منافاتى میان آن علم و آن پرسشگرى وجود نخواهد داشت. باید توجه داشت که علم رسول خدا، محصول درجه برترى وجود اوست؛ و از این رو چون این کمال وجودى را به موهبت الهى به دست آورد، نه در سایه پرورش و آموزش دیگران؛ علم و معرفت او هم از درون خودش جوشیده، از مقام ولایت و قرب او سرچشمه دارد. و به این جهت علم او داراى خواص و لوازم زیر است:

۱. علم پیامبر همیشگى و مستمر است. این دانش پیوسته با سرچشمه غیبى خود در ارتباط بوده، مدام قوّت مى‏ پذیرد و افزایش مى‏یابد و این افزایش دانش و معرفت رسول گرامى، لازمه اتصال وجودى وى به جهان غیب و ربوبیت است و از همین روست که رسول گرامى(ص) مدام مى ‏فرمودند «پروردگارا علم مرا افزون فرما». ۲. رسول خدا هرگاه بخواهد چیزى را بداند، خداوند او را مى ‏آموزد؛
و در واقع حضرت حق با این کار رسول خدا را مورد حمایت و عنایت مستمر خویش قرار مى ‏دهد. ۳. علم پیامبر به دور از خطا و خلاف است؛ چرا که علم او چون علم حصولى نیست، بلکه یک علم لدنّى و شهودى است؛ و معرفت شهودى هم مصون از خطا و نسیان مى ‏باشد. در شب معراج، حضرت رسول خواست بداند؛ و خداوند با نشان دادن حقایقى او را آموخت. حضرت با معرفت شهودى خود آن وقایع را مشاهده نمود و یافت و با مواجهه با آنها و پرسشگرى از جبرئیل، علم خود را افزون ساخت و این‏ها هیچ یک با علم لدنّى رسول خدا بر اساس آنکه علم پیامبر مستمر و پویا بوده نه مطلق و ایستا و دائماً در حال افزایش و قوّت است، منافات ندارد؛ زیرا، افزایش کمى و کیفى لازمه ذات علم لَدنّى است و نباید پنداشت که علم لدّنى یعنى علمى که قابلیّت افزایش و قوت در او نیست. علاوه بر آن‏که با حصول چنین رخدادى – یعنى شهود بواطن عالم هستى و وقوف به حقایق، آثار و ویژگى‏هاى آن بر اثر شدت اتصال وجودى به جهان غیب – حضرت از علمى برخوردار شدند که براى دیگران امکان دسترسى به آن در این حد و گستردگى و عمق وجود ندارد.

منبع: نرم افزار پرسمان دانشجویی

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.