معراج پیامبر(ص) چند بار بوده است ؟

0 691

در مورد معراج پیامبر(ص) که چند بار بوده و مشاهدات حضرت(ص) توضیح دهید؟

پاسخ:
منظور از معراج مشاهده آثار عظمت خدا در جهان بالا بوده است تا قلب نورانی پیامبر در پرتو مشاهده این آثار حیرت انگیز نورانی تر گردد. فکر و روح بلند او وسیع تر شود. برای رهبری و هدایت خلق به سوی خدا آمادگی بیش تری پیدا کند.

بدیهی است مشاهده حضوری بوده است. مشاهده حضوری برای موجودی که جسم دارد جز با حضور او کنار موجودی که می خواهد آن را مشاهده کند ممکن نیست. این که پیغمبر بدون سیر به آسمان ها از وضع آن ها باخبر است، این گونه علم و اطّلاع با مشاهده از نزدیک فرق بسیار دارد؛
{درست مثل اینکه حادثه ای در شهر واقع شده باشد و از وقوع آن مطلع شده باشیم، ولی در محل وقوع حادثه نبوده و جریان را با چشم ندیده ایم؛ البته حضور در محل و مشاهده جریان حادثه تأثیر بسیار عمیق تری در وجود انسان خواهد داشت در حالی که اطّلاع غیابی آن اثر را ندارد.
قرآن در این مورد می فرماید: “پاک و منزّه است خدایی که بنده اش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی ـ که گرداگردش را پر برکت ساخته ایم ـ برد، تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم، چرا که او شنوا و بیناست”.(۱)

سخنان و احادیث زیادی در این خصوص در کتب و منابع اسلامی وجود دارد. معراج از جمله معجزات حضرت می باشد. پیامبر همراه جبرئیل سفر خود را از مسجد الحرام یا به روایتی از خانه امّ هانی، خواهر امام علی(ع) آغاز کرد. با مرکبی فضا پیما به نام “براق” به سوی مسجد الاقصی(بیت المقدس) روانه گردید.

ایشان از شهر های مدینه، طور سینا، بیت اللّحم(زادگاه حضرت مسیح)، منازل انبیا، آثار آنان و مسجد الاقصی دیدن کرد و در برخی منازل نماز گزارد.
حضرت پس از توقّف کوتاهی در بیت المقدّس به سوی آسمان صعود کرد. در این بخش از سفر، ستارگان، نظام جهان بالا و آسمان ها را ملاحظه نمود. با ارواح پیامبران و فرشتگان سخن گفت. هم چنین بهشت، دوزخ و درجات بهشتیان و اشباح دوزخیان را مشاهده فرمود.

پیامبر در ادامه سیر خود به سدره المنتهی رسید: “نزد سدره المنتهی ـ که جنت المأوی و بهشت همیشگی آن جا است. . . چطور ممکن است چشم او دچار کژبینی و طغیان شده باشد، با این که آیات چندی از آیات کبرای پروردگارش را دیده بود؟ !”(۲)
پیامبر پس از دین شکوه و جلال سدره المنتهی، از راهی که عروج نموده بود، بازگشت و در بیت المقدس فرود آمد. آنگاه به سوی مکه حرکت کرد و سرانجام پیش از طلوع فجر به مکه باز گردید. هدف از معراج این بود که پیامبر با مشاهده اسرار عظمت خداوند در سراسر جهان هستی، مخصوصاً عالم بالا که مجموعه ای است از نشانه های عظمت او، درک و دید تازه ای برای هدایت و رهبری انسان ها بیابد.(۳)

امام صادق(ع)، علّت معراج را چنین نقل می کند: “خداوند هرگز مکانی ندارد و زمان بر او جریان نمی گیرد، لیکن می خواست فرشتگان و ساکنان آسمانش را با قدم گذاشتن پیامبر به آن جا احترام کند. نیز شگفتی های عظمتش را به پیامبر نشان دهد تاپس از بازگشت برای مردم بازگو کند”.(۴)

در مورد این که پیامبر یک معراج داشته یا بیش تر، از آیات و روایات استفاده می‌شود که پیامبر اکرم‌، معراج‌های متعدد داشت، از آیات سوره نجم‌، اثبات دو معراج برای پیامبر قطعی است‌: “وَ لَقَدْ رَءَاه‌ُ نَزْلَه‌ً أُخْرَی‌َ * عِندَ سِدْرَه‌ِ الْمُنتَهَی‌َ؛(۵) پیامبر و جبرئیل امین را مرتبه دیگری در نزد سدره المنتهی دید. ” در آیات پیش از این آمده است‌: “ثُم‌َّ دَنَا فَتَدَلَّی‌َ * فَکَان‌َ قَاب‌َ قَوْسَیْن‌ِ أَوْ أَدْنَی‌َ؛(۶) پیامبر نزدیک شد، سپس نزدیک شد، به اندازه دو کمان یا نزدیک‌تر. ”

در روایتی از امام صادق(ع)‌آمده است‌: ابوبصیر از حضرت پرسید: رسول خدا را چند نوبت به معراج بردند، فرمود: دو نوبت.
برای اطلاع بیش تر به تفسیر المیزان و نمونه، ذیل آیه اول سوره اسراء و آیات اول تا هجدهم و فروغ ابدیّت آیه الله سبحانی، ج ۱، ص ۳۷۹ مراجعه فرمایید.

پی‌ نوشت‌ ها:
۱. اسراء(۱۷) آیه ۱.
۲. نجم(۵۳) آیه ۱۴ ـ ۱۸.
۳. دائره المعارف فارسی، ج ۲، بخش ۲، ماده معراج، ص ۲۸۰۶.
دانشنامه قرآن، ج ۲، ص ۲۱۲۱ ـ ۲۱۱۸؛ تفسیر نمونه، ج ۱۲، ذیل آیه اول سوره اسرا؛ تفسیر المیزان، ج ۱۳، ذیل آیه اول سوره اسراء؛ بحارالانوار، ج ۱۸، باب ۳، ص ۲۸۲ به بعد، چاپ بیروت [اثبات المعراج].
۴. تفسیر برهان، ج ۲، ص ۴۰۰، به نقل از تفسیر نمونه، ج ۱۲، ص ۱۷.
۵. نجم(۵۳) ۱۳و۱۴.
۶. همان‌، آیات۸و۹.
منبع: نرم افزار پیامبر مهربانی – مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.