سیبی که به رسول اکرم عطا شد در معراج بود یا در غار حرا ؟

1 466

سیبی که به رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ عطا شد در معراج بود یا در غار حراء و آیا پیامبر- صلی الله علیه و آله – نیمه ای از آن سیب را به حضرت خدیجه ـ علیها السلام ـ داد؟

پاسخ:

پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ در سال پنجم بعثت که در سخت ترین شرایط و حالات به سر می برد، به آینده می اندیشید، که آینده ای درخشان در پشت آن ابرهای ظلمانی و سیاه، با توجه به اسباب عادی و ظاهری بسیار دور دست و شاید غیر ممکن بود. امّا در همین سال حادثه بزرگی در زندگی پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ رخ داد، به فرمان خداوند، پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ برای مشاهده ملکوت آسمان ها به معراج رفت و به مصداق آیه …لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا…(۱). تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم. آیات عظیم پروردگار عالمیان را در پهنه بلند آسمان با چشم خود دید. و روح بزرگش بزرگتر شد و آماده پذیرش رسالتی سنگین تر توأم با امید بیشتر شد.
در روایتی که اهل سنت و شیعه هر دو بر آن تأکید دارند آمده است که: پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ در شب معراج از بهشت عبور می کرد. جبرئیل از میوه درخت طوبی به آن حضرت داد و هنگامی که پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ به زمین بازگشت نطفه فاطمه زهرا ـ علیها السلام ـ از آن میوه بهشتی منعقد شد. لذا در روایت داریم که پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ فاطمه- علیها السلام – را بسیار می بوسید، روزی عایشه، همسرش، بر این کار خرده گرفت که چرا این همه دخترت را می بوسی؟ حضرت در جواب فرمود: من هر زمان فاطمه را می بوسم، بوی بهشت برین را از او استشمام می کنم.
البته در برخی از این روایات صراحتا اشاره شده است که آن میوه بهشتی سیبی بوده است.(۲)
در روایت دیگری از سلمان فارسی نقل شده است که گفته: روزی خدمت فاطمه ـ علیها السلام ـ وارد شدم در حالی که حسن و حسین- علیهما السلام – در پیش او مشغول بازی بودند که من از دیدن این صحنه بسیار شادمان و خوشحال شدم مدتی نگذشت که رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ آمدند من به پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ عرض کردم: یا رسول الله مرا آگاهی دهید از اهل بیت خود تا دوستی و محبت من نسبت به آنان بیشتر شود. حضرت فرمودند: ای سلمان! شبی که به سوی آسمان ها برده شدم همراه با جبرئیل از باغها و قصرها دیدار داشتم که رایحه ای خوشبو به مشامم رسید که مرا بسیار متعجب ساخت (از بوی خوشی که داشت)، پس گفتم: ای دوست من جبرئیل! این بوی خوش چیست که بر تمام عطرهای بهشت غلبه پیدا کرده است؟
جبرئیل گفت: ای محمد! این عطر سیبی است که خداوند تبارک و تعالی سیصد هزار سال پیش آن را خلق کرده که نمی دانم خداوند متعال چه منظوری از آفریدن آن داشته است.
پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ در ادامه فرمودند: در فکر این سیب که گروهی از فرشتگان را دیدم که سیبی را همراه خود آورده و گفتند: ای محمد! پروردگارت سلام می رساند و این سیب را به شما هدیه می دهد. پس آن سیب را گرفته و زیر بال های جبرئیل قرار دادم و چون به زمین بازگشتم این سیب را خوردم که خداوند متعال آب این سیب را در پشتم جمع کرد و من چون با خدیجه همبستر شدم او به فاطمه حامله شد. خداوند به من وحی فرمود که فرزندی برای تو متولد خواهد شد که حوراء انسیه است. ازدواج نور را با نور قرار بده که نور فاطمه ـ علیها السلام ـ از نور علی ـ علیه السلام ـ است و من (خداوند) آن ها را درآسمان زوج یکدیگر قرار دادم و یک پنجم زمین را مهر فاطمه معین کردم و از این دو نور ذریه ای پاک خارج خواهم کرد که چراغ اهل بهشتند و نامشان حسن و حسین است و از صلب حسین امامانی متولد می شوند که آنها را به شهادت می رسانند پس وای بر قاتلین آنها.(۳)
بنابراین طبق روایات وارد شده سیبی که نطفه حضرت فاطمه ـ علیها السلام ـ از آن منعقد شده در یکی از سفرهای آسمانی پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ یعنی معراج، از میوه های بهشتی به آن حضرت اعطا شد، نه در غار حراء. اما درباره این که آیا پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ آن میوه را بین خود و خدیجه- علیها السلام – تقسیم نمودند، روایات مذکور چیزی در این باره بیان نمی دارند.

پاورقی:

۱. سوره اسراء، آیه ۱.
۲. زرندی حنفی، جمال الدین محمد، نظم درر السمطین، اصفهان، مکتبه امام امیر المؤمنین- علیه السلام-، ۱۳۷۷ق، ص۱۷۶.
۳. ، بحرانی، سید هاشم، مدینه معاجز الائمه الاثنی عشر، قم، موسسه معارف اسلامی، ۱۴۱۳ق، ج۳، ص۲۲۵. مرندی، ابوالحسن، مجمع النورین، بی جا، بی تا، ص۲۲. شوشتری، قاضی نور الله، احقاق الحق و ازهاق الباطل، ج۱، ص۱۰، ج۲۵، ص۷.
منبع: نرم افزار پاسخ – مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات

اطلاعات گیاه‌شناسی

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    تو را به خداوند این احادیث با سند ضعیف که صرفا برای مدح درست شده اند را انتشار ندهید که موجب تضعیف اسلام و تشیع است طبق حدیث امام باقر سن حضرت زهرا در موقع شهادت ۲۳ سال بوده است یعنی ایشان حوالی سال بعثت به دنیا آمده اند نه در سال پنج پس از بعثت هرچند که منابع معتبر و متواتر اهل سنت تولد ایشان را پنج سال قبل بعثت ذکر کرده اند با این حساب شیخ مفید سن ازدواج ایشان را بین ۱۳ تا ۱۸ سال ذکر کرده اند به همین دلیل خواستگاران متعددی داشته اند اما هیچ کدام لایق ایشان نبوده اند جز امیرالمومنین

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.