درباره ی حدیث دعوت عشیره و حدیث سفینه و حدیث حق و حدیث منزلت توضیح فرمایید ؟

0 70

۱ . حدیث دعوت عشیره از موضوعات مسّلم تاریخی است که شیعه و سنی به تفصیل در کتابهای تاریخ و تفسیر آن را آورده اند . و شرح اجمالی ماجرا این است که هنگامی که آیه ی شریف « و انذر عشیرتک الاقربین؛ خویشاوندان نزدیک خود را از عذاب الهی بترسان » . نازل شد ، پیامبر گرامی اسلام ( ص ) برای انجام این امر خویشان و سران فامیل خود را جمع کرد و پس از حمد و ثنای خداوند ، طی سخنانی دعوت خویش را به آنها ابلاغ کرد و فرمود .{P – سوره شعراء ، آیه ۲۱۴ . P}
« خدایم به من فرمان داده که شما را به جانب او بخوانم کدام یک از شما پشتیبان من خواهد بود ، تا برادر و وصی و جانشین من میان شما باشد ؟ » در اینجا همه ساکت شدند و هیچکس جواب نداد . حضرت علی ( علیه السلام ) که آن روز سنش از پانزده سال تجاوز نکرده بود برخواست و گفت : « ای پیامبر خدا من آماده ی پشتیبانی از شما هستم » . رسول خدا ( ص ) دستور داد تا بنشیند و گفتار خود را تا سه بار تکرار نمود . جز علی ( علیه السلام ) کسی پرسش آن حضرت را پاسخ نگفت . در این هنگام رسول خدا ( ص ) رو به خویشاوندان نمود و فرمود : « ان هذا اخی وصیی و خلیفتی علیکم فاسمعوا له و اطیعو؛ مردم این جوان برادر و وصی و جانشین من در میان شما است به سخنان او گوش دهید و از او پیروی کنید » .
۲ . حدیث سفینه نیز چون حدیث دعوت عشیره از احادیث معتبر و مسلم بین شیعه و سنی است . براساس این حدیث رسول خدا ( ص ) فرمود : « انما مثل اهل بیتی فیکم کمثل سفینه نوح ، من رکبها ، نجا و من تخلف عنها ، غرق؛ مثل اهل بیت من در میان شما همچون کشتی نوح است ، که هرکس بر آن کشتی سوار شد ، نجات پیدا کرد و هرکس به جای ماند ، غرق شد » .
۳ . حدیث حق نیز همچون دو حدیث بالا از احادیث مسّلم است ، که در کتابهای شیعه و سنی با تعبیرهای مختلف نقل شده است . براساس این حدیث رسول خدا ( ص ) فرمود : « علی مع الحق و الحق مع علی . . . علی ( علیه السلام ) با حق است و حق با علی ( علیه السلام ) است . علی ( علیه السلام ) هیچگاه از حق جدا نیست و حق همیشه با اوست » .
۴ . حدیث منزلت نیز در کتابهای شیعه و سنی با تعبیرهای گوناگون نقل شده است . و آن اینکه آن حضرت فرمود : « انت منی به منزله هارون من موسی ، الاّ انه لانبی بعدی؛ ای علی ! تو نسبت به من ، به منزله هارون نسبت به موسی ( علیه السلام ) هستی . [همانطور که هارون خلیفه و وصی بلافصل حضرت موسی ( علیه السلام ) بود تو نیز خلیفه و وصی بلافصل من هستی . ] جز اینکه بعد از من پیامبری نخواهد آمد » .

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.