آزمایش هایی که خداوند نسبت به ابراهیم « علیه السلام » کرد و ابراهیم « علیه السلام » در آنها موفق شد و به مقام امامت و رهبری مردم رسید چه بود ؟

0 62

در قرآن آمده است : « و اذا ابتلی ابراهیم ربّه بکلمات فاتمهّن قال انی جاعلک للناس اماماً؛ و چون ابراهیم را پروردگارش با کلماتی بیازمود ، و وی آن همه را به انجام {P – سوره بقره ، آیه ۱۲۴ . P}
رسانید[خدا به او] فرموده : و من تو را پیشوای مردم قرار دادم . »
براساس این آیه شریف خداوند پیامبر خو ، ابراهیم « علیه السلام » ، را با کلماتی آزمایش نمود . « کلمه » در اصطلاح قرآنی منحصر در کلام نیست و بر حقایق عینی نیز اطلاق می شود . بنابراین ابراهیم « علیه السلام » در اموری مورد آزمایش قرار گرفت و از آن موفق و پیروز سر برآورد .
براساس برخی از روایات ، آزمایشی که خداوند نسبت به حضرت ابراهیم « علیه السلام » انجام داد ، مسأله ذبح فرزندش ، اسماعیل بود که از آن سرافراز بیرون آمد و خداوند برای او فدایی فرستاد .
{P – بحارالانوار ، ج ۱۲ ، ص ۵۶ . P}
برخی از مفسران از جمله مرحوم علّامه طبرسی در تفسیر ارزشمند مجمع البیان تمامی آنچه که ابراهیم « علیه السلام » در طول زندگی خود به نحو احسن و کامل انجام داد ، از جمله موارد آزمایش به حساب آورده اند؛ اموری از قبیل دیدن ستارگان ، ماه و خورشید و نفی الوهیت آنها؛ ذبح اسماعیل؛ افتادن در آتش توسط نمرود؛ مهاجرت از دیار کفر و . . . که آیه : « و ابراهیم الذی وفّی؛ و ابراهیم آنکه وفا نمود . »
به این امور اشاره دارد؛ یعنی ابراهیم به همه آنچه که خدایش امر کرده بود – از جمله ذبح اسماعیل – وفا نمود .
این مطلب را روایات چندی که درباره مقام امامت یافتن ابراهیم « علیه السلام » وارد شده تأیید می کند . از جمله از امام صادق « علیه السلام » نقل شده که : « خداوند متعال قبل از آنکه ابراهیم را نبّی قرار دهد عبد خویش قرار داده بود؛ و قبل از آنکه وی را رسول و فرستاده خود به سوی مردم قرار دهد نبّی قرار داده بود؛ قبل از آنکه او را خلیل خود قرار دهد رسول خود قرار داده بود؛ و قبل از آنکه او را امام و رهبر جامعه قرار دهد خلیل قرار داده بود؛ پس از آن که تمامی این امور در او جمع شد به او فرمود : « به درستی که من تو را امام و رهبری برای مردم قرار دادم » ؛ یعنی تمامی این امور مقدمه و مراحلی به عنوان آزمایش و ابتلا برای رسیدن ابراهیم « علیه السلام » به مقام امامت بود .
{P – بحارالانوار ، ج ۱۲ ، ص ۱۲ . P}

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.