آیا دلیل عقلی برای ولایت فقیه وجود دارد ؟

0 17

بله ، اگر ما به روایات معصومین ( علیهم السلام ) در مورد رجوع به فقیه نظری نداشته باشیم ، باز به حکم عقل باید ولی فقیه در عصر غیبت حاکم جامعه اسلامی باشد زیرا ؛ خداوند متعال برای اداره جامعه احکامی را نازل فرموده است که در بسیاری از موارد نیاز به شخصی دارد که آنها را تفسیر و تبین کند همانطور که تمام قوانین دنیا چنین اند ، به علاوه برای تطبیق احکام بر مصادیق و موارد آنها نیز گاه ابهاماتی وجود دارد ، و بعد از تعیین مصداق ، نوبت به اجرا می رسد .
روشن است بهترین فرد برای اجرای احکام و قوانین اسلام کسی است که در هر سه مورد ایده آل باشد ، یعنی بهترین قانون شناس ، بهترین مفسر و بهترین مجری باشد که هیچ انگیزه ای برای تخلّف نداشته باشد . و هیچ اشتباهی در فهم و تفسیر و اجرای قانون برای او پیش نیاید .

در فرهنگ ما چنین خصوصیّتی « عصمت » نام دارد و با وجود معصوم ، او بر تمام افراد دیگر – به حکم عقل – برای اجرای قانون اولویّت دارد .

در جوامع بزرگ که یک شخص نمی تواند اداره تمام امور را به عهده بگیرد ، چنین فردی باید در رأس هِرَم قدرت باشد و تمامی مدیران با نظارت و ولایت او امور را به عهده گیرند . برترین مصداق معصوم ، رسول اکرم ( ص ) است و پس از ایشان ائمه معصومین ( علیهم السلام ) قرار دادند .

امّا در زمان غیبت که عملاً چنین ایده آلی در میان ما نیست و نمی توانیم از وجود او بهره مند شویم ، عقل حکم می کند که باید در عصر غیبت کسی باید در رأس هرم قدرت باشد که از هر جهت به امام معصوم شبیه تر باشد ، یعنی در دین شناسی ، تقوا و صلاحیّت برای اجرای احکام و قوانین اسلامی بهترین باشد .

وقتی جامع بدون حکومت نمی شود طبیعی است که باید به سراغ کسی رفت که شناختنش از اسلام و عدالتش و تقوایش ، بیشتر از دیگران باشد .

و این صفات در ولی فقیه متجلس می شود .

پس به حکم عقل ولایت فقیه یعنی رجوع به اسلام شناس عادلی که از دیگران به امام معصوم نزدیک تر است .
{P – نقل با اختصار از کتاب پرسش ها و پاسخ ها ، آیت اللَّه مصباح یزدی . P}

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.