منتظران حضرت مهدی ( علیه السلام ) چه کسانی هستند ؟

0 37

منتظران حضرت مهدی ( علیه السلام ) در این انتظار عظیم و شکوهمند توجّه به ابعاد عقیدتی و ابعاد عملی دارند که در اینجا به بیان آنها اشاره می کنیم .
ابعاد عقیدتی
۱ . بُعد توحید
انسان منتظر همواره چشم به راه فرجی است که به قدرت مطلقه الهی تحقق خواهد یافت .
منتظران باید همیشه متوجّه درگاه کبریای الهی باشند و روی دل به سوی خدا کنند و از پیشگاه لایزال طلب گشایش و فرج نمایند . « افضل اعمال امتی انتظار الفرج من اللَّه ؛ بهترین اعمال امّت من انتظار فرج است از نزد خدای عزیز و جلیل » .
{P – بحارالانوار ، ج ۵۲ – ۱۲۸ . P}
۲ . بُعد نبوّت
مهدی ( علیه السلام ) از اهل بیت پیامبر ( ص ) است ، او دوازدهمین وصی و جانشین پیامبر ( ص ) است آنگاه که ظاهر گردد پرچم پیامبر اسلام ( ص ) را در دست گیرد و به سنّت پیامبر ( ص ) عمل کند ، و شخص منتظر خود را مسئول عمل به سنّت پیامبر اسلام ( ص ) از طریق اهل بیت ( علیهم السلام ) می داند . و در حاکمیّت سنّت رسول ( ص ) تلاش می کند .
امام صادق ( علیه السلام ) می فرماید : هر کسی از شما در حال انتظار ظهور حاکمیّت دین خدا درگذرد مانند کسی است که خدمت قائم باشد و در خیمه او . . . نه بلکه مانند کسی است که در رکاب قائم بجنگد نه به خدا سوگند بلکه مانند کسی که در رکاب پیامبر ( ص ) شهید شده باشد .
{P – بحارالانوار ، ج ۵۲ – ۱۲۶ . P}
۳ . بُعد قرآن
امر مهم دیگری که هر منتظری باید متوجّه آن باشد کتاب خدا قرآن کریم است مهدی ( علیه السلام ) زنده کننده همه احکام قرآن است . و منتظران در احیاء احکام قرآن و علوم قرآنی در ابعاد مختلف تلاش می کنند . و خود عمل کننده به آن هستند .
۴ . بُعد امامت
همچنین در احادیث و تعالیم ائمه طاهرین ( علیهم السلام ) تأکید شده است بر این که در عصر غیبت راه امامان را بپیمائید و از تعالیم و احکام آن پیروی کنید و از قرار گرفتن در خط مخالفان تبرا و بیزاری جویید و اصل تولی و تبری را در شئون زندگی حاکم کنید تا از منتظران واقعی باشید .
۵ . بُعد عدل
انتظار یعنی چشم به راه امامی داشتن که تصمیم دارد جهان را از عدل و داد مملو سازد . پس از آن که ظلم و جور همه امور را فرا گرفته است . و شخصی که در انتظار عدل است ، به عدل روی می آورد و به رعایت آن مقیّد بوده و برای حاکمیّت آن جهاد می کند .
۶ . بُعد معاد
انتظار موعود روابطی بسیار عمیق با اصل اعتقادی معاد دارد و بدینسان می نگریم که انتظار شاخص منوّر ابعاد عقاید حقّه است تا او نیاید و حکومت عدل را در جهان برپا ندارد عمر جهان به سرنمی رسد و قیامت برپا نمی گردد .
ابعاد عملی مکتب
۱ . بُعد دینداری
از ویژگیهای انسان منتظر دینداری است انسان در دوران غیبت باید مواظب دین خود و دینداری و صحت اعمال خود باشد .
امام صادق ( علیه السلام ) می فرماید : برای صاحب الامر غیبتی طولانی است در این دوران هر کسی باید تقوی پیشه سازد و به دین حق تمسک بجوید .
{P – بحارالانوار ، ج ۵۲ – ۱۳۵ . P}
۲ . بُعد پارسایی
منتظر علاوه بر تدین و تقوی باید پارسا باشد و خود را چنان که آن پیشوا دوست دارد بسازد .
امام صادق ( علیه السلام ) می فرماید : هر کس در شمار اصحاب قائم باشد باید چشم به راه باشد و پارسایی پیش گیرد و کردار با ورع داشته باشد .
{P – 52 – 140 . P}
۳ . بُعد تقیّد مکتبی
انسانیّت و رعایت ارزش انسان تنها و تنها در تعالیم علی ( علیه السلام ) و آل علی ( علیه السلام ) جلوه گر است انسان منتظر مهدی آل محمّد ( ص ) چنین است در خط آنان و بلکه خصم هر راه غیر آل محمّد است پیامبر ( ص ) می فرماید : خوشا به حال منتظرانی که به حضور قائم برسند آنان که پیش از قیام او نیز پیرو اویند با دوست او عاشقانه دوستند و موافق و با دشمن او خصمانه دشمنند و مخالف .
{P – بحارالانوار ، ج ۵۲ – ۱۳۰ . P}
۴ . بُعد امر به معروف و نهی از منکر
یکی از تکالیف عمده دینی امر به معروف و نهی از منکر است با این دو عمل است که احکام و فرائض الهی برقرار می ماند . انسان منتظر نمی تواند در این باره بی تفاوت باشد و در حدیثی پیامبر اکرم ( ص ) فرموده است : « طوبی لمن ادرک قائم اهل بیتی و هو مقتدٍ به قبل قیامه » شاخص مهم این اقتداء انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر است .
۵ . بُعد اخلاق اسلامی
انسان منتظر باید دارای اخلاق اسلامی باشد و جامعه اسلامی باید مظهر اخلاق اسلامی باشد امام صادق ( علیه السلام ) فرموده است : هر کس خوش دارد در شمار اصحاب قائم باشد باید در عصر انتظار مظهر اخلاق نیک اسلامی باشد چنین کسی اگر پیش از قیام قائم ( علیه السلام ) در گذرد پاداش او مانند کسانی باشد که قائم را درک کنند و به حضور او برسند پس در دینداری و تخلق به اخلاق اسلامی بکوشید و در حال انتظار ظهور حق به سر برید این ( کردار پاک و افکار تابناک ) گوارا باد بر شما ای گروهی که رحمت خدا شامل حال شماست .
{P – بحارالانوار ، ج ۵۲ – ۱۴۰ . P}
۶ . بُعد آمادگی نظامی
مسلمان باید همیشه آمادگی نظامی و نیروی سلحشوری داشته باشد تا به هنگام طلایع حق به صف پیکار گران مهدی ( علیه السلام ) بپیوندد .
امام صادق ( علیه السلام ) فرموده است : هر که از شما برای خروج قائم اسلحه تهیه کنید اگر چه یک نیزه چون وقتی که خداوند متعال ببیند کسی به نیّت یاری مهدی ( علیه السلام ) اسلحه تهیه کرده است امید است عمر او را دراز کند تا ظهور را درک نماید و از یاوران مهدی ( علیه السلام ) باشد .
{P – بحارالانوار ، ج ۵۲ – ۳۶۶ . P}
۷ . نگهبان ایمان
در روزگار غیبت امام ( علیه السلام ) و طولانی شدن عصر انتظار ممکن است شبهه هائی در ذهن برخی بیاید با شیاطین پنهان و آشکار به سست کردن پایه های اعتقادی کسانی به ویژه جوانان برخیزند انسان منتظر باید در رفع شبهات و روشن کردن پوچی آنها بکوشد در احادیث و تعالیم از اهمیّت ایمان در عصر غیبت به گونه هایی عجیب یاد شده است و منتظران مؤمن دارای مقام و منزلت شمشیر زنان در رکاب پیامبر ( ص ) دانسته شده اند از این بالاتر پیامبر اکرم ( ص ) آنان را برادران خود خوانده است .
۸ . انتظار ، تمرین و ریاضت
منتظران با اخلاص در مرحله تربیت نفس و خودسازی به امر دیگر پرداخته و آن دور بودن از رفاه و تن پروری است امام صادق ( علیه السلام ) می فرماید درباره خروج قائم خیلی عجله دارید هان! به خدا سوگند او جامه مویین می پوشد و نان جوین می خوردو روزگار قیام او روزگار به کار بردن شمشیر است و ( جنگ با فاسدان و مفسدان و جباران ) و نیز مرگ در سایه شمشیر .
او شبانگاهان به دردمندان و نیازمندان سرمی زند و روزها به نبرد در راه دین می پردازد .
{P – بحارالانوار ، ج ۵۲ – ۳۵۴ . P}
۹ . انتظار عدل و احسان
انسان منتظر باید در گسترش عدل و احسان بکوشد و در معاملات و حقوق و قوانین خود عدالت را عملی سازد اگر چنین نباشد صدق اینگونه مردم در انتظار از کجا نمودار خواهد گشت .
۱۰ . انتظار شناخت و موضع
هر عقیده ای که انسان در هر باره ای دارد باید از روی شناخت و بصیرت باشد این مسئله در عصر غیبت بیشتر از وقتهای دیگر اهمیّت پیدا می کند . دختر رُشید هَجَری شیعه معروف می گوید : به پدرم گفتم : ای پدر چه بسیار در عبادت خدا رنج می بری و کوشش می کنی ؟ در پاسخ گفت دخترم بعد از ما مردمی می آیند که بصیرت و شناختی که در دین دارند از این کوششها و رنجها افضل است .
{P – بحارالانوار ، ۵۲ – ۱۳۰ . P}
۱۱ . تحمّل و پایداری
انسان به درستی حق و راه حق را شناخت در راه آن پایداری می کند امام جعفر صادق ( علیه السلام ) از پیامبر اکرم ( ص ) روایت کرده : پس از شما مردمی خواهند آمد که به یک تن از آنان اجر پنجاه تن از شما را خواهند داد اصحاب گفتند : ای پیامبر! ما در جنگهای بدر و اُحُد و حُنیَن با تو بوده ایم و درباره ما آیاتی نازل شده است این چگونه خواهد بود پیامبر ( ص ) فرمود : شما اگر شرایطی که آنان قرار می گیرند قرار بگیرید آن تحمّل و شکیبائی را که آنان دارند نخواهید داشت .
{P – بحارالانوار ، ج ۵۲ ، ص ۱۳۱ . P}
انسان در عصر غیبت باید دارای شناختی درست و بصیرتی درخشان باشد تا بتواند اعتقاد حق را حفظ کند .
۱۲ . پیروی از خط رهبر
هنگام غیبت امام باید از آداب و احکام امامان پیشین پیروی کرد و راه را چنانکه آنان فرموده اند بپیمایید امام صادق ( علیه السلام ) می فرماید : هرگاه زمان غیبت فرا رسید به دستور امامان پیشین چنگ زنید تا امام آخرین ظهور کند هرگاه روزی رسید که امامی از آل محمّد ( ص ) در میان خود نداشتید همان امامانی را که دوست می داشتید دوست بدارید و همان کسان را که دشمن می داشتید دشن بدارید و همواره در خط رهبری و ولایت حقه جای داشته باشید و صبح و شام در حالت انتظار به سر ببرید تا خداوند ستاره هدایت شما را طالع سازد تا خداوند صاحب دین را برساند .
{P – بحارالانوار ، ج ۵۲ ، ص ۱۳۳ . P}
۱۳ . انتظار بسیج عمومی
انتظار یک بسیج عمومی است مکتب تشیع علوی در عصر انتظار پیروانی می خواهد همیشه آماده از نظر قدرتهای ایمانی و روحی و نیروهای بدنی و سلاحی و تمرینهای عملی و نظامی ، پرورشهای اخلاقی و اجتماعی و سازماندهیهای سیاسی و مرامی داشته باشد .
۱۴ . انتظار و ضد انتظار
نمی توان پذیرفت که دین اسلام و ائمه طاهرین ( علیهم السلام ) صبر بر ظلم و ترک امر به معروف و نهی از منکر را برای مسلمین تجویز کرده باشند . دینی که می گوید همه کارهای خیر و جنگ در راه خدا در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر مانند آب دهانی است در برابر دریایی موج خیز امر به معروف و نهی از منکر کردن نه اجل کسی را نزدیک می کند و نه روزی کسی را می کاهد و از همه اینها افضل و برتر گفتن سخن درباره عدل است در نزد حاکم جابر و ستمگر .
۱۵ . نقش نیروهای مردمی
حضور نیروهای مردمی در تشکیل حکومت مهدی ( علیه السلام ) از احادیث و تعالیم دین گرفته شده است و این امر قابل توجّه است . و منتظران در تلاشند تا نیروهای مردمی را برای حاکمیّت حکومت مهدی ( علیه السلام ) آماده کرده و خود در صف مقدّم مبارزه باشند .
مهدی ( علیه السلام ) از مردم یاری می طلبد . یکی از یاران خود را می خواهد به او می فرماید به نزد مردم مکّه برو و بگو : ای مکیان ؛ من فرستاده مهدی ام .
مهدی می گوید : ما خاندان رحمت هستیم .
ما ذریه محمّد ( ص ) از سلاله پیامبرانیم ظالمان به ما ستم کردند و بر ما جفا روا داشتند و از هنگام درگذشت پیامبر ( ص ) تا امروز حق ما را از ما ستاندند اکنون من از شما یاری می طلبم به یاری من بشتابید .
{P – بحارالانوار ، ج ۵۲ ، ص ۳۰۷ . P}
۱۶ . حضور شیعه در صحنه
شیعه باید همواره حضور اعتقادی و اجتماعی خویش را تشکیلات سیاسی و نظامی یعنی در واقع حضور شیعی خویش را در صحنه تاریخ نگاه دارد تا سرانجام به هنگام ظهور در محل جریان اصلی خود قرار گیرد .
هنگامی که قائم قیام کند خداوند شیعیان را از همه شهرها نزد او گرد می آورد . هنگامی که قائم قیام کند خداوند هر عیبی و نقصی را از شیعیان برطرف می کند و دلهای آنان را چنان پاره های فولاد می گرداند قدرت هر مرد از آنان را به اندازه قدرت چهل مرد قرار می دهد و آنگاه آنان حاکمان و فرمانروایان زمین خواهند بود و سران بزرگوار جهان .
{P – بحارالانوار ، ج ۵۲ ، ص ۲۹۱ . P}
{P – بحارالانوار ، ج ۵۲ ، ص ۳۷ . P}
۱۷ . پرهیز از یأس و مبارزه با آن
لازم است که منتظران حکومت توحید و عدل از هیچ امری و عاملی به ویژه از طول کشیدن عصر غیبت و فزون شدن قدرت کاذب قدرتمندان جهان یأس به دل راه ندهند . « انتظروا الفرج و لاتیاسوا من روح اللَّه فان احب الاعمال الی اللَّه انتظار الفرج ؛ چشم به راه رسیدن فرج باشید و از کارکشایی و آسایش رسانی الهی نومید مباشید زیرا که بهترین {P – بحارالانوار ، ج ۵۲ ، ص ۱۲۲ . P}
اعمال انتظار رسیدن فرج و گشایش است از سوی

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.