سؤال قبر ، فشار قبر و کیفیّت آن به چه نحوی است ؟

فشار قبر
0 54

با توجّه به این که با مرگ ، انسان وارد عالم برزخ می گردد که مقدمه ای است که برای ورود به قیامت . قرآن کریم در این باره می فرماید : « وَمَن وَراهم بَرزْخٌ الی یوم یُبْعَثون ؛ و از پی آنان تا روزی که مبعوث شوند فاصله ای ( برزخ ) است » .
{P – سوره مؤمنون ، آیه ۱۰۰ . P}
و پاداش و عذاب و فشار قبر و نیز سؤال قبر مربوط به روح انسان و بدن برزخی اوست که در عالم برزخ است . و نباید تصوّر کرد که فشار قبر به معنای فشار دیواره های قبر در عالم دنیا است . یا سؤال در همین قبر دنیایی صورت می گیرد . بلکه همه در عالم برزخ صورت می گیرد البته زندگی در برزخ در قالب و کالبدی است همانند همین قالب و بدن دنیایی . در حدیث از معصوم وارد شده که : « فی قالب کفالبه فی الدنیا ؛ در بدنی مثل بدن دنیایی » .
{P – کافی ، ج ۳ ، ص ۲۴۵ . P}
و لذا اگر مرده ای را سوزاندند و خاکسترش را به باد دادند و اصلاً برای او قبری نبود و یا مرده ای را درنده ای خورد و یا به دریا انداختند ، باز هم فشار و عذاب یا شادی خواهد داشت چون شادی و عذاب مربوط به روح است آنهم با بدن سبک و لطیف برزخی .
حال انسان در زندگی برزخی شبیه حال کسی است که برای رسیدگی اعمالی که از دو سر زده به یک سازمان قضایی احضار و مورد بازجویی و بازپرسی قرار گرفته و پرونده اش تکمیل و در انتظار محاکمه در بازداشت به سر می برد .
از امام صادق ( علیه السلام ) نقل شده که فرمودند:
هر کس سه چیز را منکر شود شیعه و پیرو ما نیست ؛
یکی : معراج پیامبر اکرم ( ص ) .
دوّم : سؤال قبر .
سوّم : شفاعت اولیاء خدا در روز قیامت .
{P – بحارالانوار ، ج ۶ ، ص ۲۲۳ . P}
در بعضی روایات آمده سؤال در قبر تنها از کسانی است که حقاً کافرند امّا انسان های معمولی در برزخ رها هستند تا این که قیامت فرا رسد .
{P – بحارالانوار ، ج ۶ ، ص ۲۳۵ . P}
و بنا به فرمایش امام صادق ( علیه السلام ) دو ملک به نام های منکر و نکیر به سراغ صاحب قبر می آیند و از او سؤال می کنند .
{P – بحارالانوار ، ج ۶ ، باب احوال برزخ ، ح ۲۰ ، ص ۲۲۱ . P}
امّا این که از چه چیزهایی سؤال می کنند:
از امام سجاد ( علیه السلام ) نقل شده که فردند:
از خداپرستی ، نبوّت مکتب و دین و کتاب .
خط رهبری .
از چگونه مصرف نمودن عمر .
از مال و طریق کسب آن سؤال می کنند . و پس از پرسش و پاسخ قبر یا بوستانی از{P – بحارالانوار ، ج ۶ ، ص ۲۲۳ . P}
باغ های بهشت می گردد یا حفره ای از گودال های دوزخ .
« والقبر روضهٌ من ریاض الجنّه من حفر المیزان » .
{P – بحارالانوار ، ج ۶ ، ص ۲۱۸ . P}

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.