آفرینش حضرت و حوا و کیفیّت گسترش نسل حضرت آدم ( علیه السلام ) چگونه بوده است؟

گسترش نسل ادم
0 80

درباره آدم حوا ( علیه السلام ) و حوا سخن بسیار است و آیات و روایاتی بسیار در این باره هست ؛ چنان که خداوند می فرماید :
« یا ایّها النّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُم الذّی خلقکم من نفسٍ واحده و خلق منها زوجها وَ بَثَّ منهما رجالًاکثیراً و نساءً ؛ ای مردم ، از پروردگارتان بپرهیزید که همه شما را از یک انسان آفرید و نیز همسر او را از جنس او آفرید و نیز همسرش را از جنس او آفرید و از آن دو ، مردان و زنان فراوانی منتشر ساخت » .
{P – سوره نساء ، آیه ۱ . P}
منظور از نفس واحده ، نخستین انسانی است که قرآن او را آدم خوانده است و تعبیر « بنی آدم » که در آیات دیگر آمده است ، اشاره به این است که همه انسان ها از نسل آدمند .
برخی از مفسّران از آیه فوق چنین استنباط کرده اند که همسر آدم از بدن آدم آفریده شده است ؛ همچنان که در فصل دوم سفر تکوینی تورات نیز به این معنا تصریح شده است . ولی از دیگر آیات قرآن برمی آید که خداوند همسر او را از جنس او ( از جنس بشر ) آفریده نه از اعضای بدنش ؛ همچنان که برخی روایات آفرینش حوا از دنده های آدم را به شدّت تکذیب کرده اند .
جمله « وَبَثَّ منها رجالاً کثیراً و نساءً » دلالت دارد بر اینکه خداوند از آدم و همسرش ، مردان و زنانی فراوان پدید آورد . از این تعبیر در می یابیم که تکثیر نسل فرزندان آدم تنها از طریق آدم و همسرش صورت گرفته است . لازمه این سخن آن است که فرزندان آدم ( علیه السلام ) با یکدیگر ازدواج کرده اند ؛ زیرا اگر با کسانی دیگر ازدواج کرده باشند ، جمله « و بَثَّ منهما » صادق نخواهد بود . این موضوع در احادیثی چند نیز وارد شده است و جای شگفتی نیز نیست ؛ زیرا بنابر استدلالی که در برخی از احادیث از اهل بیت ( علیهم السلام ) نقل شده ، این ازدواج ها مباح بوده است ؛ چه اینکه هنوز حکم تحریم ازدواج خواهر و برادر نازل نشده بود . روشن است که ممنوعیّت ، آن گاه مشروعیّت می یابد که از سوی خداوند تحریم شده باشد و مانعی ندارد که آن کار زمانی جایز باشد و سپس تحریم گردد . البته ، احتمال دیگر این است که فرزندان آدم با یکدیگر ازدواج نکرده باشند ، بلکه با موجودی دیگر از بازماندگان موجوداتی شبیه به انسان ( =نسانس ) یا بنا بر برخی روایات با دو فرشته که خداوند فرود آورده است ، ازدواج کرده باشند ، که این احتمال با ظاهر آیه سازگار نیست ؛ زیرا چنان که گفته شد ، از جمله « وبَثَّ منهما » چنین برمی آید که خداوند تنها از آن دو ( آدم و حوّا ) مردان و زنانی بسیار پدید آورده است .

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.