مجمع البحرین کجاست و داستان زنده شدن ماهی که در قرآن آمده است چیست؟

0 32

الف) در قرآن کریم جاهایی، به صورت مبهم اسم مکانی آمده است؛ مثلاً در سوره روم آمده است:الم غُلِبَتِ اَلرُّومُ فِی أَدْنَی اَلْأَرْضِ؛ {رومیان در سرزمینی نزدیک به این جا مغلوب شدند و بعد از مغلوب شدن دیری نخواهد گذشت که در ظرف چند سال غلبه خواهند کرد}

در این آیات هم سرزمینی که رومیان مغلوب شدند مبهم آمده و هم زمان غلبه کردن مجدد آنان. علت این قبیل ابهام ها این است که دانستن مکان و زمان، تأثیری در فهم هدف و پیام آیات نداشته است. قرآن در هر جا که اسم مکان یا زمانی را به طور مشخص نام برده است؛ دانستن آن به نحوی در هدف و مقصد آیات دخیل بوده است.

در این مورد هم که «مجمع البحرین» مشخص نشده، قطعاً دانستن مکان آن مورد نظر آیات نبوده است. در مورد «مجمع البحرین» بین مفسران اختلاف هست: در تفسیر «نمونه» سه دیدگاه بیان شده و در نهایت این نظریه که محل اتصال خلیج عقبه با خلیج سوئز است، برگزیده شده است. دریای احمر دو پیشرفتگی (یکی به سوی شمال شرقی و دیگری به سوی شمال غربی) دارد که اولی خلیج عقبه را تشکیل می دهد و دوّمی خلیج سوئز را و این دو خلیج در قسمت جنوبی به هم می پیوندند و به دریای احمر منتقل می شوند.

ب) از آیات و روایات استفاده می شود که همراه حضرت موسی و یوشع، ماهی شوریده ای بود که وقتی به «مجمع البحرین» می رسند ماهی زنده شد، و داخل دریا شناور می شود. بعد از مدتی موسی(ع) به یوشع(ع) می گوید: غذایمان را بیاور که از این سفر خسته شدیم.

یوشع(ع) که شاهد زنده شدن ماهی بود، حکایت را برای موسی(ع) نقل می کند. علامه طباطبائی در تفسیر «المیزان» می فرماید از آیات استفاده می شود که حضرت موسی از راه وحی مأمور بوده است که آن عالم را در «مجمع البحرین» ملاقات کند و علامت یافتن آن محل، زنده شدن ماهی و رفتنش در دریا بوده است یوشع شاهد این صحنه بوده ولی فراموش می کند این قضیه را به موسی(ع) بگوید و زمانی به یادش می آید که حضرت موسی(ع) به او می گوید: غذایمان را بیاور. در این موقع حکایت ماهی را به او می گوید.موسی(ع) می گوید: ما دنبال همین بودیم و فوراً برمی گردند و در آن محل به حضور جناب خضر(ع) می رسند.

ج) علم لدنی مخصوص خضر(ع) نیست. سایر پیامبران هم علم لدنی دارند. البته جهت علم موسی(ع) با خضر(ع) و مأموریت او با مأموریت موسی(ع) فرق داشته است. اما با تمام این اوصاف موسی(ع) پیامبر اولوالعزم بوده و مقامش از خضر(ع) – که غیر اولوالعزم بوده – بالاتر است. با این حال برای تکامل موسی(ع) در درجاتش، ملاقات با خضر(ع) لازم بوده است.

به همین دلیل موسی(ع) با اصرار تمام می خواهد با او ملاقات کند. برخی از روایات دلالت می کند که از طریق وحی خداوند موسی مأمور می شود به ملاقات خضر(ع) برود و از علم او استفاده کند. با این حال اینها نمی تواند دلیل بالاتر بودن خضر(ع) باشد. گفتنی است که علم پیامبران الهی با نگاه کردن به جهان خارج و موجودات زیاد می شود و تکامل می یابد؛ تا چه رسد به این که با پیامبری دیگر که جهت علم و مأموریت او فرق می کند ملاقات کند.

مطالب مرتبط

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.