روشن کردن شمع در بقاع امامزادگان ثواب دارد و موجب حاجت روایی است؟
آیا روشن کردن شمع در حرم امامزادگان ثواب دارد و موجب حاجت روایی افراد میشود؟
علت روشن کردن شمع در گذشته
در قدیم روشن کردن شمع به عنوان روشنائی امامزاده محسوب میشد و امروز که برق وجود دارد روشن کردن شمع رجحان شرعی ندارد و لغو محسوب میشود و لذا نذر آن هم باطل است .
نذرها و وقفهای صورت گرفته برای حرم ایشان، باید به مصارف حرم از قبیل تعمیرات، فرش کردن، روشنایی
زائران نیازمند و خادمان ایشان برسد و در صورت وقف یا نذر برای خصوص امامزاده بدون تعیین مورد مصرف، در مطلق خیرات صرف میگردد.
ثواب ساخت یا تعمیر بقاع امامزادگان
در فرهنگ شیعی ساخت و تعمیر بقاع متبرکه امامزادگان از اهمیت زیادی بر خوردار است
بگونهای که از دیر زمان بارگاههای زیادی به امامزادگان در جاهای مختلف مخصوصا ایران منتسب میباشد
که مورد احترام اهالی بوده و در جوار آن قبور نزدیکانشان را به نیت اینکه از برکات معنوی آن امامزاده برخوردار باشند دفن مینمایند
اکثر این گورستانها پس از ساخته شدن امامزادهها و به علت حرمت زیارتگاهی آن ایجاد شدهاند.
در منابع روایی و حدیثی روایاتی در اجر و ثوات ساخت یا تعمیر بقاع امامزادگان است، از جمله پیامبر(ص) فرماید:
«یا علی اِنَّ اللهَ جَعَلَ قَبْرُکَ وَ قَبْرُ اَوْلادِکَ بُقْعَهٌ مِنْ بُقاعِ الجْنَّهِ وَ عَرْصَهٌ مِنْ عَرَصاتِها.»[۱]
«ای علی خداوند قبر تو و قبر فرزندان تو را، خانهای از خانههای بهشت و میدانگاهی از میدانگاههای آن قرار داده است.»
«مَنْ زارَنی اَوْ زارَ اَحَداً مِنْ ذُرِیتی زُرْتُهُ فی یوْمِ الْقِیمَهِ فَانْقَذْتُهُ مِنْ اَهْوالِها[۲]
وَ یا عَلی مَنْ عَمَّرَ قُبُورُکُمْ فَکَانَّما اعانَ سُلیمانَ بْنِ داوُدَ عَلی بَناءِ بَیتِ الْمُقَدَّس».[۳
«ای علی هر کسی که زیارت کند مرا یا یکی از ذریه من را، زیارت میکنم او را در روز قیامت و از هولهای قیامت او را نگه میدارم
و نیز حضرت اضافه مینماید که هر کسی تعمیر کند قبور شما را چنان است که کمک کرده باشد سلیمان بن داوود را در بنا بیت المقدس.
۱.ثقفی، الغارات، ج۲، ص ۸۵۵؛ شیخ مفید، المزار، ص۲۲۸.
۲.ابن قولویه، کامل الزیارات، ص۱۱.
۳.تهذیب، ج۶، ص ۲۲؛ شیخ حر عاملی، وسایل الشیعه، ج۱۴، ص۳۸۳.