اصول انتقاد کردن را رعایت کنیم

0 236

 

اصول انتقاد کردن را رعایت کنیم

نکته مهم اول :

تا میتوانید انتقاد نکنید

آلکاپن رهبر دزدان شیکاگو :(( من همه ی عمرم را صرف مسرت مردم کرده ام و به آن ها خدمت کرده ام))!!!!!!

کراولی،جانی و قاتل پلیس ها بدون دلیل:(( در درون من دلی خسته ولی مهربان است که کسی را گزندی نمیرساند))!!!!

توجه کردید؟؟

جنایتکاران به ندرت خود را بدکار و محکوم میدانند حالا تصور کنید افراد عادی چه تصویری از خود دارند و تا چه اندازه خود را محق انتقاد میدانند؟

اگر میخواهید موجب کینه توزی شوید شروع کنید به عیب جویی و انتقاد کردن از افرادی که در کنارتان هستند هرچند که از نظر خودتان به جا بوده است.

به طور کل دیگران را قضاوت نکنید و هنگام این کار خجالت آور این نکته را به یاد داشته باشید که بگویید : (( اگر من جای او بودم هم …))

بنیامین فرانکلین، :(( هرگز درباه نقاط ضعف مردم سخنی نخواهم گفت، من همواره پیرامون محاسن ایشان گفتگو میکنم))

به جای محکوم کردن دیگران بکوشیم آن ها را بشناسیم و آنچه که آن ها انجام میدهند آگاهی یابیم این کار بهتر از خرده گرفتن و انتقاد کردن است و نشانه فهم و مهربانی و نیکویی طینت است و برای درک همگان، بخشایشی تام لازم است

نکته مهم دوم:

تنها یک راه است تا بتوان کسی را وادار به انجام عملی کرد و آن عبارت است از :(( تولید میل در وجود شخص برای انجام کاری ))

چارلزمایکل شوآب(۱۸۶۲-۱۹۳۹)،یکی از مهم ترین فرد در تولید صانع سنگین جهان، میگوید :(( بزرگترین سرمایه من قدرتی است که در تولید هیجان در اشخاص دارم و من هرگز از کسی انتقاد نمیکنم و خرده نمیگیرم))

(( هیچ چیز برای کشتن استعداد شخص هولناکتر از انتقاد از رویای اونیست،تنها بوسیله تشویق است که بهترین استعدادهای انسانی را میتوان آشکار کرد. باید هدف های نهایی فرد را تحریک کرد و اگر میلی ندارد باید در وجودش ایجاد آرمان و آرزو کرد و اگر کاری به خوبی انجام شده بود صمیمانه تقدیر و تشویق کرد ))

رمز نفوذ در دیگران گفتگو کردن درباره چیزی است که به آن میل دارند و نشان دادن راهی است که آن ها را به آرمان هایشان نزدیک میکند

کسی که چنین قدرتی دارد که بتواند در اطرافیان ایجاد میل شدید کند علاوه بر نفوذ به دیگران میتواند محبت و کمک دیگران را به خود جلب کند

اگر برای پیشرفت بتوان رازی پیداکرد این است که شخص بتواند خود را به جای دیگران گذاشته و جریان را همانگونه نگاه کند که از دریچه چشم او نگاه میشود

نیک بختی تو، شادی تو، عواید تو، بستگی به هیچ چیز ندارد مگر به مهارتی که در شیوه معاشرت با مردمان به کار میبری(کتاب آئین دوستیابی)

 

حال اگر اصرار به انتقاد کردن دارید بدانید که :معمولا افراد با شنیدن واژه‌ی انتقاد، خاطرات تلخی برای‌شان تداعی می‌شود و در برابر هرگونه انتقادی که از آنها می‌شود، حالت تهاجمی به خود می‌گیرند و مقاومت می‌کنند.

با به‌کارگیری اصولی که در این نوشته یاد می‌گیریم، می‌توانیم تا حد زیادی تبعات منفی انتقاد از دیگران را کاهش بدهیم.

تفاوت بین انتقاد مخرب و انتقاد سازنده

انتقاد مخرب: ‌هیچ گزینه و پیشنهادی برای بهبود شرایط فعلی ارائه نمی‌دهد. فقط مشکلات را بدون هیچ راهکاری برای بهتر شدن، بیان می‌کند. فرد منتقد سعی می‌کند مواردی را که از نظر وی ایراد دارد، بیان کند و گاه این انتقاد حس بدی را در مخاطب ایجاد می‌کند. شاید فرد از گفتن این انتقادات منظور خاصی نداشته باشد ولی گاهی این انتقادات آن‌قدر تند و بی‌پرواست که اعتمادبه‌نفس فرد انتقادشونده کاملا از بین می‌رود و انگیزه‌ای برای انجام یا اصلاح کار در فرد باقی نمی‌ماند.

انتقاد سازنده: در این شیوه‌ی انتقاد علاوه بر بیان نقاط ضعف، راهکارهایی نیز برای بهبود شرایط پیشنهاد می‌شود. این نوع انتقاد به فرد کمک می‌کند تا علاوه بر شناسایی اشکالات خود با استفاده از راه‌حل‌های پیشنهادی در جهت اصلاح مشکلات گام بردارد. در این شیوه‌ی انتقاد، نه‌تنها اعتمادبه‌نفس فرد از بین نمی‌رود، بلکه فرد با اشتیاق بیشتری در جهت رفع مشکلات خود تلاش می‌کند.

بهترین روش این است که قبل از بیان هرگونه انتقادی، به بازخورد آن و عکس‌العمل فرد انتقادشونده نیز فکر کنیم. در این مقاله سعی شده است چند راهکار کوتاه اما بسیار کاربردی برای بیان انتقاد بیان شود:

اصول انتقاد سازنده
۱. در انتقاد سازنده بر رفتاری که دوست داریم، تمرکز می‌کنیم

بازخورد خوب، چه مثبت و چه منفی بر رفتار تمرکز می‌کند. نکته‌ای که یک انتقاد را سازنده و یا مخرب می‌کند، نحوه‌ی واکنش ما نسبت به آن رفتار است. در انتقاد سازنده، بدون توجه به این مسئله که این رفتار از طرف چه کسی و با چه اعتقاداتی سرزده است، یک گام فراتر می‌گذاریم و به رفتاری اشاره می‌کنیم که آن را دوست داریم نه اصلاح رفتاری که دیده‌ایم و دوست نداشته‌ایم.

نکته مهم در انتقاد سازنده:
-به جای گفتن جملاتی مانند: «لطفا این کار را نکن، من از آن منتفرم» بگویید: «شاید اگر این‌گونه رفتار می‌کردی، بهتر بود»

انتقاد کردن با این جملات برای فرد بسیار خوشایندتر است و بهتر هم از سوی او پذیرفته می‌شود، زیرا در این شیوه شما به صورت کاملا شفاف رفتاری را که دوست دارید بیان می‌کنید و در واقع یک راه‌حل یا گزینه‌ی پیشنهادی برای تغییر ارائه می‌دهید.

۲. انتقاد سازنده و مؤثر باید خیلی خاص باشد

انتقاد خوب تا جایی که ممکن است، باید خاص باشد. هرچه فرد مقابل جزئیات بیشتری از رفتار مطلوب مورد نظر شما بداند، راحت‌تر می‌تواند آن را انجام بدهد.

اصلا لازم نیست در مورد رفتاری که دوست ندارید صحبت کنید؛ بهتر است فقط از فرد بخواهید به شیوه‌ی دیگری عمل کند.

نکته‌ی مهم در بازخورد سازنده:
-کافی است از فرد بخواهید کاری را که شما دوست دارید، انجام بدهد و اصلا به رفتار قبلی او اشاره نکنید. مثلا بگویید: «ممکن است این کار را انجام بدهید؟ اگر این کار را بکنید، لطف بزرگی به من کرده‌اید.»
این شاید در بلندمدت راه‌حل مناسبی نباشد، اما رفتاری را که شما دوست دارید به شیوه‌ای مناسب و البته مؤثر به فرد نشان می‌دهد.

نکاتی که همیشه باید به‌خاطر داشته باشید:

-عصبانی نشوید!

-سعی نکنید انتقام بگیرید، کمی صبر کنید تا آرام‌تر شوید و بعد در مورد موضوعی که عصبانی‌تان کرده است، صحبت کنید.

-در هنگام عصبانیت، انتقاد کردن را بی‌خیال شوید. بیان هر گونه انتقادی در هنگام عصبانیت تنها موجب دلخوری می‌شود.

۳. بازخورد باید شنیده شود تا تأثیرگذار باشد

انتقاد باید زمانی بیان شود که فرد آمادگی شنیدن داشته باشد. مطمئنا وقتی هر دو نفر عصبانی یا خسته هستند زمان مناسبی برای بیان انتقاد نیست. باید زمانی را برای انتقاد کردن انتخاب کنید که فرد آمادگی شنیدن و پذیرش انتقاد را داشته باشد.

نکات مهم را یادداشت کنید و سعی کنید در اولین فرصت سر صحبت را باز کنید. آسمان و ریسمان نبافید و صاف بروید سر اصل مطلب. کلی گویی نکنید، تنها نکاتی را که یادداشت کرده‌اید با لحن خوب و دوستانه بیان کنید.

قبل از انتقاد کردن از کسی، اول کمی با کفش‌های او راه بروید

قبل از اینکه هرگونه انتقادی بکنید،‌ چه مثبت و چه منفی، به این فکر کنید که اگر شما جای آن فرد بودید، دوست داشتید چگونه رفتار می‌کردید و دوست داشتید بقیه با شما چگونه رفتار کنند.

انتقاد چگونه بیان شود تا برای شما قابل قبول باشد؟

این سؤال را از خودتان بپرسید و سعی کنید بدون رودربایستی به آن پاسخ بدهید.

اگر مطمئن شدید که پاسخ درست به این سؤال را پیدا کرده‌اید، آن را با دیگران هم در میان بگذارید.

 

 

آداب و اصول اخلاقی در این باب 

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.