نام زینب را بر فرزندان بگذاریم ستمکش و بد اقبال می شوند؟

0 37

اینکه می گویند نام زینب را اگر بر فرزندان خود بگذارید ستمکش و بد اقبال می شوند، درست است؟ یعنی حدیثی وجود دارد؟ آیا ائمه این نام را بر فرزندان خود نمی گذاشتند؟

پاسخ:

در اهمیت و تأثیر نام مناسب همین بس که اسلام نهادن نام نیک بر فرزندان را از وظایف مهم پدر و مادر نسبت به فرزندان شمرده است.
پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ آنقدر به موضوع نام گذاری اهتمام داشت که اگر نام یکی از اصحاب یا شهرها را نمی پسندید فورا آن را تغییر می داد.(۱)

نام حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ را خدا انتخاب نمود. روایت است که در هنگام ولادت حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به مسافرت تشریف بردند امیرمومنان ـ علیه السلام ـ منتظر بودند که رسول اکرم از مسافرت باز گردند تا برای نوزاد علی و فاطمه ـ علیهما السلام ـ نام انتخاب کنند. آن چنان که برای حسن و حسین ـ علیهما السلام ـ نام انتخاب کرده بود.
رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ تشریف آوردند. قنداقه حضرت زینب ـ علیها السلام ـ را به دست پیامبر دادند. پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ منتظر نزول وحی بودند که جبرئیل نازل شد عرض کرد: «نامش را زینب بگذارید».

رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ کودک را بوسید و صورت خود را بر صورت نوزاد گذاشت و اشک از چشمان مبارکشان جاری شد. عرض کردند: ای رسول خدا سبب گریه شما چیست؟ فرمود: جبرئیل به من گزارش داد که دخترم زینب در مصیبت ها و بلاها و گرفتاری ها شریک حسین من است.
آنگاه توصیه مؤکدی فرمود: «حاضرین به غائبین برسانند و رعایت کنند حال این دختر را که نمونه و نماینده خدیجه کبری ـ علیها السلام ـ است».(۲)

بنابراین پیش بینی مصیبت ها تنها برای شخص حضرت زینب دختر امیرالمومنین ـ علیها السلام ـ بوده با توضیحی که گذشت و درباره دیگران صادق نیست.
دیگر افراد با نام زینب:

۱. حضرت موسی بن جعفر ـ علیه السلام ـ برای دو نفر از دختران خود نام زینب را انتخاب نمود.(۳)
۲. نام یکی از زنان پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ «زینب» بود.(۴)
۳. نام یکی از دختران پیامبر نیز زینب بود.(۵)
کتابی است با نام «تراجم اعلام الزینبیّات» که زندگی بالغ بر هزار تن از زنانی که نام شان زینب بوده و در تاریخ اسلام معروف می باشند، مورد بررسی قرار داده است. این کتاب از انتشارات دار الصادقین است و نویسنده آن محمد مهدی فقیه محمدی جلالی (بحر العلوم گیلانی) می باشد.

پاورقی:

۱. برگرفته ازآئین تربیت، امینی، ابراهیم، چاپ هفدهم، انتشارات اسلامی پائیز ۱۳۸۱. ص۹۲ ـ ۸۸.
۲. رمز اشک، مهدی احدی امیر کلایی، مرکز تحقیقاتی جواد الائمه ـ علیه السلام ـ ، چاپ اول ۱۳۷۹، چاپ باران، ص۲۰۴، به نقل از الطراز المذهب، ص۴۷.
۳. سبط بن جوزی، شرح حال و فضائل خاندان نبوت(ع)، ترجمه محمد رضا عطائی، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول، ۱۳۷۹ش، ص۴۶۲.
۴. رمز اشک، ص۲۳۶.
۵. امامان و اهل بیت(ع) در گفتار اهل سنت، انتشارات مکتب اسلام، چاپ اول، پائیز ۱۳۷۷ش، ص۱۵۳.
منبع: نرم افزار پاسخ – مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات

ارسال یک پاسخ

توجه داشته باشید: آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما پس از تایید مدیر منتشر خواهد شد.