سلامت

  • لازم است بدانید سموم، داروهای هورمونی و زوائد موجود در جگر طی پخت از بین نمی‌رود، اما انواع میکرب‌های بیماری‌زا و انگل‌ها در اثر حرارت نابود می‌شود. به همین دلیل جگر باید به خوبی پخته، سفت و بدون آب شود

  • ترکیبات موثر موجود در این گیاه به علت اینکه روند پوست‌اندازی را تسریع می‌کند، سموم سطحی بر روی لایه اپیدرم پوست را می‌زداید و باکتری‌زدایی می‌کند.در حقیقت نوعی لایه‌برداری طبیعی و سالم و نیز آب‌رسانی به لایه‌های سطحی پوست را انجام می‌دهد؛ در نتیجه شادابی را برای پوست به ارمغان می‌آورد.

  • کم‌کاری غده تیروئید باعث تورم آن و باد کردن گلو (گواتر) می‌شود. ضمن اینکه علائم دیگری مانند خستگی و خواب‌آلودگی را هم برای فرد به وجود می‌آورد. یکی از راه‌های کاهش شیوع گواتر در بین اقوام مختلف، مصرف مواد غذایی حاوی ید است .

  • با جایگزین کردن عسل به جای شکر در طول روز و افزودن یک قاشق عسل در نوشیدنی گرم و مصرف آن قبل از خواب، مکانیزم‌هایی که در مغز نیاز بدن به شیرینی را تحریک می‌کند از کار می‌افتند

  • برای تقویت ماهیچه‌های رحم و لگن و همچنین کاهش دردهای زایمان چای تهیه‌شده از برگ‌های تمشک قرمز بسیار موثر است. علاوه بر این مصرف آن
    باعث جلوگیری از سقط‌جنین و کاهش خونریزی زمان زایمان می‌شود .

  • کاروتنوئید بسیار مهم در تره‌فرنگی زآکسانتین است که به خاطر نقش احتمالی آن در بینایی و حفاظت در مقابل مشکلات چشمی از قبیل تخریب ماکولا و آب‌مروارید بسیار مورد مطالعه قرار گرفته است

  • شاه‌پسند مشکلاتی از قبیل نفخ و احساس سنگینی را برطرف کرده و به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند. این گیاه برای برطرف کردن حالت تهوع و یا
    استفراغ نیز مفید است .

  • تخمه کدو باعث بهبود ترشح انسولین و تنظیم سطح قند خون در بدن می‌شود و می‌تواند باعث کاهش استرس‌های اکسیداتیو شود

  • حالت بالای اسیدیته‌ی بدن باعث کاهش متابولیسم پایه‌ی بدن می‌شود و در نتیجه کالری‌های دریافتی کمتر می‌سوزند و توده‌ی چربی بدن بیشتر می‌شود .

  • توصیه می‌شود برای جلوگیری از التهاب دستگاه گوارش، پس از مصرف سبوس، مایعات و آب فراوانی نیز مورد مصرف قرار گیرد .

  • زمستان آخرین روزهایش را با سخاوت تمام بهاری کرده است. هوا جان می‌دهد که به دل طبیعت بزنید و با اشتهای تمام غذاهای مورد علاقه‌تان را نوش جان کنید. البته غذاهای سالمی مثل سبزیجات را. در این بین سبزیجاتی هستند که خاص زمستان هستند و توانایی بالایی در پیشگیری و درمان اکثر ناخوشی‌ها دارند.

  • اگر نمی‌توانید از بستنی دل بکنید بهتر است بستنی یخی را انتخاب کنید. چون این نوع بستنی‌ها معمولاً حاوی چربی‌های ترانس، کلسترول و همچنین قند کمتری نسبت به بقیه‌ی بستنی‌ها می‌باشند

  • اگر نانی که جوش‌شیرین دارد با نانی که بدون جوش‌شیرین است مقایسه کنیم، درمی‌یابیم جوش‌شیرین باعث می‌شود این نان زودتر بیات شود

  • توصیه می‌کنیم قبل از پخت غلات و حبوبات اجازه دهید جوانه بزنند. در این شرایط دسترسی به پروتئین به مراتب بیشتر می‌شود، مقدار پورین و پریمیدین جوانه‌ها نیز بالا می‌رود و این ترکیب‌ها زمانی اهمیت پیدا می‌کنند که فرد دچار سوختگی یا سرطان است و باید سلول‌ها تکثیر سریعی داشته باشند و زودتر ترمیم شوند .

  • بابونه ضد التهاب است برای همین می‌تواند باعث تسکین درد مفاصل شود .

  • اسفناج حاوی ترکیباتی به نام تیلاکوئیدها می‌باشد که در غشای برگ‌های سبز قرار دارند. این ترکیبات باعث کندی هضم لیپیدها شده و روده ها را به کار می‌گیرد و همین مسئله هم باعث افزایش هرچه بیشتر هورمون‌های سیری می‌شود .

  • برای تسکین دندان‌درد تا رسیدن به دندان‌پزشکی 3 تا 4 بار در روز چوب میخک بجوید. این کار همچنین باعث رفع بوی بد دهان نیز می‌شود

  • جینکوبیلوبا باعث تحریک گردش خون مغزی می‌شود و در نتیجه مشکلات ناشی از نارسایی گردش خون در مغز که می‌تواند باعث دلهره، استرس، کمی حافظه، مشکلات شنوایی و کاهش تمرکز گردد را بهبود می‌بخشد

  • باید بدانید که آجیل‌ها مانع از افزایش سریع قند خون می‌شوند که همین موضوع هم به تناسب اندام کمک می‌کند. به خاطر اینکه ترشح زیاد انسولین باعث ذخیره‌ی قندها به صورت چربی می‌شود .

  • در طب چینی توصیه می‌شده است که برای پیشگیری از پیدایش جوش، چای سبز نوشیده شود. توصیه می‌کنیم که روزانه یک فنجان چای سبز بنوشید تا هم وضعیت پوستتان بهتر شود، هم خوش‌اندام‌تر بمانید و هم اینکه به سلامت قلب و عروقتان کمک کنید .

  • اگر دچار زخم معده یا گاستریت (ورم معده) شده‌اید آب سیب‌زمینی برای درمان دردهای این بیماری‌ها موثر است. خوشبختانه سیب‌زمینی حاوی مولکول‌ها و ترکیباتی است که خواص آنتی باکتریایی دارد .

  • اگر شب‌ها در رختخوابتان غلت می‌زنید و به سختی به خواب می‌روید یک ساعت قبل از خواب دو عدد کیوی میل کنید.

  • بعضی نوشیدنی‌ها مانند چای و قهوه عملاً بدن شما را کم‌آب‌تر می‌کنند. چرا که بدن مجبور می‌شود همه آب به دست آمده از آن نوشیدنی را صرف پردازش و متابولیزه کردن کافئین و سایر مواد شیمیایی موجود در آن کند. در حالی که احساس تشنگی شما را از بین می‌برند و شما را از مصرف آب منصرف می‌کنند.

  • بعضی نوشیدنی‌ها مانند چای و قهوه عملاً بدن شما را کم‌آب‌تر می‌کنند. چرا که بدن مجبور می‌شود همه آب به دست آمده از آن نوشیدنی را صرف پردازش و متابولیزه کردن کافئین و سایر مواد شیمیایی موجود در آن کند. در حالی که احساس تشنگی شما را از بین می‌برند و شما را از مصرف آب منصرف می‌کنند.

  • سیر یک غذای عالی برای تقویت سیستم ایمنی است که در مقابل سرماخوردگی، آبریزش بینی، سرفه و عطسه به پا می‌خیزد. یکی از روش‌های سنتی درمان سرماخوردگی هم مصرف سیر مخلوط شده با عسل در روزهای اول بیماری بوده است .

  • فیبر موجود در نان قهوه‌ای به علت اثرات فوق‌العاده‌ای که بر کاهش چربی خون دارد، از بروز سندرم متابولیک جلوگیری می‌کند .

  • بدانید و آگاه باشید که ویتامین E و ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن تمام قد در برابر پیری سلول‌های بدن، چروک شدن پوست و همچنین آسیب جداره‌های عروق می‌ایستند؛ یعنی اینکه با خوردن فندق پیری خیلی دیرتر به سراغتان می‌آید .

  • ترکیبات اصلی این دمنوش را چای سفید، نعناع فلفلی، بادرنجبویه، هل، دارچین و وانیل تشکیل می‌دهد که هر یک خواص مخصوص خود را دارند و در ترکیب با هم یک نوشیدنی آرامبخش و شادی‌آور برایتان آماده می‌کنند .

  • آویشن کوهی (ازبوه) می‌تواند بر عملکرد دستگاه گوارش اثر مثبت داشته و در کاهش کلسترول و چربی بدن اثرگذار باشد .

  • جعفری خواص دیورتیک فوق‌العاده‌ای دارد که نمی‌توان نادیده‌اش گرفت. این سبزی معطر می‌تواند آب اضافی جمع شده در بافت‌های بدن را دفع کند.

  • اگر از مشکلات گوارشی رنج می‌برید دارچین و عسل را دریابید. یک چهارم قاشق غذاخوری پودر دارچین را با دو قاشق غذاخوری عسل و کمی آب ولرم مخلوط کرده و میل کنید. در این صورت میزان اسید معده کنترل شده و مشکلات گوارشی‌تان کمتر می‌شود .

  • کلم بروکسل حاوی ویتامین‌های دیگری نیز می‌باشد که به عقیده‌ی محققان میزان اسپرم را زیاد کرده و راه آن‌ها را به سمت رحم هموارتر می‌کند.

  • موزارلا نیز مانند دیگر اعضای خانواده‌ی لبنی منبع فوق‌العاده‌ی کلسیم می‌باشد که به خوبی جذب بدن می‌شود. وجود پروتئین‌ها، لاکتوز، ویتامین D و فسفر در این پنیر میزان جذب کلسیم را بیشتر می‌کند .

  • هر 100 گرم لوبیای سویا 16 گرم پروتئین دارد که به طور متوسط دو برابر پروتئین موجود در حبوبات دیگر است. این پروتئین‌ها به کنترل دیابت و کلسترول خون کمک می‌کند و در کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال و بیماری‌های قلبی عروقی موثر است .

  • مصرف کاراگینان باعث ایجاد التهاب مزمن روده‌ای، مشکلات متعدد معده‌ای و کولیت اولسراتیو می‌شود و نیز احتمال ابتلا به سرطان‌های سینه و رحم و نیز سرطان کولون را افزایش می‌دهد .

  • لیموترش ضدعفونی‌کننده‌ی فوق‌العاده‌ای است که به طور موثر با بیست نوع میکروب مقابله می‌کند .

  • خستگی و زودرنجی از علائم کمبود منیزیم محسوب می‌شوند. با مصرف کلرور منیزیم می‌توانید با این مشکلات مقابله کرد و انرژی‌تان را افزایش دهید .

  • در معالجه تب‌های دانه‌ای مانند سرخک، آبله‌مرغان مصرف دم کرده آن با لیموعمانی اثر شفابخشی دارد. این دم کرده در درمان دردهای ناشی از سنگ کلیه و دفع سنگ مثانه نیز بسیار مفید است .

  • آلیسین که یک ترکیب گوگرددار در والک می‌باشد مسئول خواص بی‌نظیر این سبزی کوهی می‌باشد. این ترکیب فشارخون را در حد نرمال حفظ می‌کند و با جلوگیری از جذب کلسترول، باعث کاهش سطح کلسترول خون می‌گردد .

  • تره‌فرنگی از وجود مواد معدنی مفید مانند آهن، منیزیم (دوستدار قلب)، سیلیس (دوستدار پوست و استخوان‌ها)، پتاسیم، کلسیم (دوست استخوان‌ها) و اسید فسفریک (مفید برای سیستم عصبی) بی‌نصیب نیست .

  • فلفل دلمه‌ای سرشار از ویتامین‌های گروه B مانند تیامین، ریبوفلاوین و B6 است که ویتامین‌های موثر در تبدیل مواد غذایی به انرژی می‌باشند.

  • احتمال سرطان‌زا بودن قسمت‌های سوخته مواد غذایی که در اثر کباب کردن تغییر رنگ داده‌اند، وجود دارد. هرچه میزان سوختگی مواد غذایی بیشتر باشد، احتمال سرطان‌زا بودن آن‌ها هم بیشتر می‌شود .

  • گل تاج خروس سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی است، برای قوه‌ی بینایی مفید است و به راحتی هضم می‌شود به خاطر اینکه حاوی میزان قابل‌توجهی فیبر می‌باشد

  • فلفل سیاه با التهاب‌های بدن که موجب مشکلات زیادی می‌شود مقابله می‌کند. در واقع ترکیبات فلفل سیاه را جزو ضدالتهاب‌های طبیعی می‌دانند

  • اگر می‌خواهید لاغر شوید به تخم شربتی اعتماد کنید؛ به خطر اینکه فیبر موجود در آن‌ها باعث لعاب‌دار شدنشان شده و احساس سیری بیشتری ایجاد می‌کنند.

  • سولفیت‌ها یکی از ترکیبات آلرژی‌زا است که مشکلات زیادی در دستگاه تنفس و روده‌ها ایجاد می‌کند. در برخی موارد به دلیل مسمومیت شدید باعث مرگ نیز شده‌اند

  • می‌توانید این دانه‌ها را به ماست و یا غلات صبحانه‌تان اضافه کنید. تخمه‌ی کدو و یا تخمه‌ی آفتابگردان را به عنوان میان‌وعده میل کنید. برای تهیه‌ی غذاهایتان از روغن کنجد استفاده کنید. برای استفاده از خواص بذر کتان آن را آسیاب کرده و در یخچال نگهداری کنید .

  • بررسی‌های دانشمندان مشخص کرده بی‌علاقگی به نوشیدن آب یا کم‌نوشی بر خلق و خوی افراد (به خصوص زنان)‌ اثرگذار است و آدمی را عصبی، کم‌تحمل، پرخاشگر و تندخو می‌کند. شاید به همین دلیل است که نیاکانمان معتقد بودند وقتی عصبانی می‌شوید یک لیوان آب بخورید.

  • محققان حوزه‌ی سلامت بر این عقیده هستند که کرفس التهاب را کاهش می‌دهد. اگر از مشکلاتی مانند درد مفاصل، بیماری‌های ریوی، آسم یا آکنه رنج می‌برید کرفس بیشتری مصرف کنید تا بیشتر از خواص ضدالتهابی آن بهره ببرید .

  • موز حاوی ترکیب موثری به نام «تیروزین» است که قدرت تمرکز را بالا می‌برد و باعث هشیاری بیشتر مغز می‌شود .

صفحه‌ها